شناسه خبر:22968
1399/3/19 21:28:45

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان ضمن تأکیدبر لزوم مشارکت بانک‌ها در راستای توسعه پایدار این استان، گفت: در حال حاضر میزان مصارف بانکی استان، نسبت‌به منابع 75 درصد است.

بهمن مرادنیا روز گذشته در جلسه کمیسیون بانک‌ها، کارگروه بانکی و تأمین مالی استان کردستان، اظهار کرد: بانک‌ها در روند توسعه پایدار کردستان نقش بسیار مهمی دارند و به همین دلیل باید این مهم در استان در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همواره بانک‌ها را به برداشتن گام‌های بلند برای ایجاد تحول تشویق کرده‌ام، گفت: متأسفانه این امر هرگز روی نداده و با آمارهای موجود و میزان مصارف بانک‌ها اتفاق چندانی نخواهد افتاد.

استاندار کردستان میزان مصارف بانکی استان به‌نسبت منابع را 75 درصد عنوان کرد و افزود: در برخی از استان‌های کشور میزان مصارف بانکی، بیش از 100 درصد است و با مقایسه‌ای متوجه خواهیم شد، با این نوع رویکرد در توسعه و رشد اقتصادی استان، تحولی ایجاد نخواهد شد.

مرادنیا در ادامه بر عملکرد مثبت برخی بانک‌ها، نظیر بانک کشاورزی و ملی صحه گذاشت و بیان کرد: برای نمونه بانک کشاورزی در استان 156 درصد منابع خود را مصرف کرده و این در حالی است که برخی بانک‌ها 45 درصد منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند که به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

استاندار کردستان به مدیران بانک‌های استان تأکید کرد که ریسک‌پذیری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و از کارشناس‌محوری پرهیز کنند.

وی عنوان کرد: درصد ریسک بانک‌ها نشان می‌دهد که به چه مقدار، محتاطانه عمل می‌کنند و عملاً در پرداخت تسهیلات خساست به‌خرج می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز اگر شاهد نرخ بیکاری بالا، طلاق و برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی هستیم، ریشه آن را باید در مشکلات اقتصادی جستجو کرد.

مرادنیا به دستاوردهای بزرگ دولت در تأمین زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی نظیر راه، راه‌آهن، بخش آب و توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: مسائل عمرانی و احداث پروژه‌ها، اگر با سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات مناسب همراه نباشد؛ عملاً نقشی در رفاه و افزایش درآمد مردم، ایفا نخواهد کرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در شرایط فعلی، چشم امید مردم و تولیدکنندگان به همت بانک‌ها است، اظهار کرد: اگر میزان پرداخت تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های مختلف به میانگین کشوری رسید، آن‌وقت می‌توان مدعی شد که بانک‌ها موفقند و درست عمل کرده‌اند.

مرادنیا گفت: در شرایط موجود ضرورت دارد که جلسات بانک‌ها به‌طور دائم برگزار شود و در این جلسات نیز دستگاه‌های نظارتی برای کمک به روند توسعه و تسهیل امور برای مدیران حضور داشته باشند.

شناسه خبر 22968