شناسه خبر:19396
1399/1/19 08:37:40

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: این‌روزها با بروز و ظهور ویروس کرونا علاوه‌بر افزایش قیمت دارو، هزینه‌های درمان و درد و رنجی که بیماران کلیوی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند نیز چندین‌برابر شده، به‌گونه‌ای که تن بی‌رمق و چشم‌های نگران بیماران را کم‌سو و نگران‌تر از همیشه کرده است؛ زیرا طبق بررسی‌های انجام‌شده و نیز یافته محققان، بیماری COVID-19 تنها بر ریه‌ها تأثیر نمی‌گذارد، بلکه کلیه‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازاین‌رو کارشناسان بر انجام اقدامات پیشگیرانه بیشتری توسط مبتلایان به بیماری کلیوی تأکید دارند، زیرا بسیاری از متخصصان بعد از موارد بی‌شمار ابتلا به کرونا در چین و کره جنوبی، دریافتند عفونت کروناویروس موجب ورود پروتئین به ادرار در 30 تا 40 درصد بیماران و آسیب جدی کلیوی در 15 تا 20 درصد بیماران می‌شود.

همچنین آن‌ها معتقدند که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بسیار در ابتلا به عفونت و آسیب کلیوی، آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا به‌‍دلیل بیماری و در پی آن استفاده از دارو، سیستم ایمنی این قبیل افراد به‌شدت آسیب‌پذیرتر از دیگر افراد در جامعه است، حال آنکه بیماران کلیوی همدان نیز از قاعده مستثنا نبوده و طی روزهای گذشته یقیناً بخشی از این جامعه نیز با مشکلاتی که این ویروس برای آن‌ها حادث کرده است، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص وضعیت بیماران کلیوی استان همدان با ابوالفتح میرزایی، رئیس انجمن بیماران کلیوی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس انجمن بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه متأسفانه بیماران کلیوی استان نیز همچون دیگر اقشار جامعه از گزند ویروس کرونا در امان نماندند، گفت: طبق آمار ارائه‌شده تاکنون 18 بیمار کلیوی استان درگیر این بیماری شده‌اند.

ابوالفتح میرزایی با تأکید بر اینکه متأسفانه 6 تن از این بیماران دیالیزی توسط ویروس کرونا به کام مرگ کشیده شده‌اند، عنوان کرد: خوشبختانه حال عمومی 12 بیمار دیگر طبق رصدی که به‌صورت روزانه انجام می‌پذیرد، رو به بهبودی است.

وی با تأکید بر اینکه طبق اعلام عمومی مقامات کشوری مبنی بر لزوم کاهش تردد‌ها برای قطع زنجیره انتقال درحال حاضر کلیه خدمات این انجمن به بیماران و مراکز درمانی مرتبط به‌صورت تلفنی و در عین حال از طریق فضای مجازی صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تهیه اقلام بهداشتی به‌دلیل بالا بودن تعداد بیماران برای انجمن در پی محدودیت‌های مالی مقدور نبود، مبلغی اندک در حد توان به حساب تعدادی از این عزیزان جهت تهیه اقلام بهداشتی واریز شد.

میرزایی با تأکید بر اینکه مبلغ مذکور درمجموع پنج میلیون تومان بود، گفت: این روند با اندکی افزایش در پرداختی‌ها، طی فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس انجمن بیماران کلیوی استان همدان با تأکید بر اینکه مبالغ پرداختی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به‌هیچ‌وجه کفاف نیاز بیماران کلیوی استان را نمی‌دهد، تأکید کرد: از سوی دیگر از آنجایی که کلیه منابع مالی انجمن از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، طی دو ماه گذشته با بروز این بیماری و محدودتر شدن فعالیت اقتصادی مردم، کمک‌ها کاهش چشمگیری داشته و توان ما را برای حمایت هرچه بیشتر سلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه از تعداد 9 بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان همدان متأسفانه سه بیمار فوت کرده‌اند، گفت: در شهرستان رزن نیز از سه ابتلا، یک مورد منجر به فوت شد.

میرزایی با بیان اینکه از چهار مورد ابتلای بیماران کلیوی به کرونا در شهرستان کبودراهنگ نیز دو تن جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه حال عمومی یک مورد ابتلا در شهرستان ملایر رو به بهبودی است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بهار نیز تنها یک تن از بیماران کلیوی درگیر این ویروس بود که خوشبختانه حال عمومی وی نیز رو به بهبودی است، گفت: از آنجایی که ارتباط انجمن با بیماران کلیوی به‌ویژه افراد نیازمند به دیالیز تنگاتنگ بوده و در هفته سه بار این افراد در بیمارستان‌ها مرتبط با این فضا دیالیز می‌شوند، پس امکان دسترسی به این قبیل افراد در معرض خطر بیشتر بود و در عین حال برای جلوگیری از خطر ابتلای این عزیزان به بیماری کرونا، افراد در بیمارستان‌های مربوطه به‌صورت کامل در قرنطینه به‌سر می‌برند تا کمترین ارتباط را با جامعه داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر پیوند کلیه از فرد زنده به‌دلیل پُرخطر بودن فضای آن برای این قبیل افراد تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: البته امکان پیوند از موارد مرگ مغزی‌ شده برای افراد نیازمند کلیه فراهم است، اما خوشبختانه طی سال جاری به‌دلیل حذف سفرهای نوروزی (که هرساله متأسفانه تصادفات منجر به مرگ مغزی بسیاری را نیز در پی داشت)، این موارد نیز کم شده و متعاقباً در این بخش نیز تعداد عمل‌های پیوند اعضا کاهش پیدا کرده است.

میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه درحال حاضر برای یک‌هزار و 500 بیمار کلیوی استان تجهیزاتی همچون دستگاه دیالیز در کلیه شهرستان‌ها فراهم است، گفت: البته شهرستان فامنین و شهرستان تازه‌تأسیس درگزین از قاعده مستثنا بوده و متأسفانه فاقد تجهیزات بیمارستانی لازم در بخش دیالیز هستند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر خیرین به این قشر آسیب‌پذیر جامعه، افزود: امید است بنا بر شرایط حاکم، خیرین هم‌استانی ما را در عرصه خدمت به این بیماران یاری کنند.

مع‌الوصف؛ همان‌طور که عنوان شد، ویروس کرونا چالش مهمی برای بیماران دیالیزی است که در پی شرایط خاص اقتصادی، این چالش به دردی فزون‌تر از بیماری برای آن‌ها بدل شده؛ بنابراین به نظر می‌رسد علاوه‌بر لزوم همکاری و یاری خیرین در این بخش، می‌بایست مدیران استانی نیز از طریق ارائه بسته‌های حمایتی خاص به این قبیل افراد، آن‌ها را برای برون‌رفت از چالش یاری کنند. زیرا در شرایط فعلی به‌طور قطع امکان فعالیت و کسب‌وکار از این قبیل افراد سلب شده و مجبور هستند به‌صورت کامل فضای قرنطینه را ادامه دهند تا از خطر ابتلا به بیماری دور باشند. بنابراین در چنین شرایطی یقیناً توجه به معیشت و سلامت بیماران کلیوی و در عین حال خانواده‌های آن‌ها، می‌بایست در اولویت کاری قرار گیرد، زیرا چنان که تأکید شد، در شرایط فعلی نمی‌توان به کمک‌های انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه چشم دوخت، چراکه این قبیل نهادها خود به‌لحاظ تأمین منابع مالی مورد نیاز از طریق خیرین، دچار مشکل شده‌اند.

شناسه خبر 19396