شناسه خبر:16330
1398/10/24 08:59:23

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان ضمن تاکید بر اینکه تنها افرادی می‌توانند خط مقدم مبارزه با مواد مخدر حاضر شوند که باایمان، بانشاط و امیدوار به آینده باشند ادامه داد: می‌بایست شغل جایگزین برای خرده‌فروشان در نظر گرفته شود و برخورد قهری با قاچاقچیان صورت پذیرد.

روز گذشته جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان در فرمانداری شهرستان همدان برگزار شد.

در این جلسه حسین افشاری، فرماندار همدان ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای حادثه ناگوار سقوط هواپیما، با استناد به کلام امام خمینی (ره) که «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» به کسانی که در این اتفاق به دنبال عقده‌گشایی و تضعیف جایگاه حساس و تاثیرگذار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند اشاره کرد، گفت: یک اشتباه انسانی قابل تعمیم به کل دستگاه خدمت‌گزاری مانند سپاه نیست و باید بدانیم که منشا اصلی حوادث چند هفته گذشته اقدام تروریستی ترامپ بود و لذا دشمن اصلی کشور عزیز ما و جبهه مقاومت و مقصر تمام حوادث جهان اسلام، آمریکا است.

وی درادامه با اشاره به عملیاتی شمردن میدان مبارزه با مواد مخدر و لزوم همکاری اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: هماهنگی در همین ستاد و با حضور همین 24 نماینده از دستگاه‌های مختلف حاضر در همین جلسه انجام خواهد گرفت.

افشاری با بیان اینکه در این جلسه بنا نبود گزارش عملکرد داده شود و هدف از برگزاری این جلسه ارائه راهکارها و برنامه‌هاست، اظهار کرد: با ملاحظه اسناد بالادستی مبارزه با موادمخدر باید در سطوح مختلف مردم، خرده‌فروشان و قاچاقچیان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه گرایش به مواد مخدر فقط منحصر به افرادی که درآمد پایین دارند، نیست؛ افزود: طبق گفته شهید مطهری عامل سعادت هر انسانی علم و ایمان است که به ترتیب به دو حوزه بینشی و گرایشی در هر انسانی برمی‌گردد، در زمینه مبارزه با مواد مخدر هم تا زمانی که گرایش فرد از بین نرود، به این سمت رو می‌آورد.

فرماندار همدان ضمن تاکید بر اینکه تنها افرادی می‌توانند خط مقدم مبارزه با مواد مخدر حاضر شوند که باایمان، بانشاط و امیدوار به آینده باشند ادامه داد: می‌بایست شغل جایگزین برای خرده‌فروشان در نظر گرفته شود و برخورد قهری با قاچاقچیان صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه تجربه موفقی در اسدآباد داشتیم که روحانی پرانرژی با همکاری بسیج، آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، توانست میزان ابتلا به اعتیاد را به میزان قابل توجهی کنترل کند، اذعان کرد: بهتر است در این سه ماه باقی‌مانده از سال جاری، برای مبارزه با اعتیاد در شهر همدان روی یک منطقه یا چند محله و چند روستا به‌صورت خاص متمرکز شویم و با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه کمر به همت ببندیم.

     مبارزه با مواد مخدر عرصه جهاد است

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان، ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء نخستین حکومت‌هایی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل داده است، گفت: همان طور که مواد مخدر روز به روز تغییر شکل می‌دهند، شکل مبارزه ما هم باید تغییر کند و بدانیم طبق گفته مقام معظم رهبری مبارزه با مواد مخدر عرصه جهاد است.

یزدان آذرمی اظهار کرد: اصل بر پیشگیری و بعد مقابله با توزیع‌کنندگان است و برای این کار ما کار اطلاعاتی انجام می‌دهیم تا بتوانیم با کم‌ترین آسیب ضربه قوی‌تر بزنیم.

     لزوم وجود یک نقشه راه روشن و همکاری 25دستگاه عضور شورای مبارزه با مواد مخدر

آذرمی ادامه داد: به دنبال ارائه آمار درست هستیم تا بر اساس آن بتوانیم با ارائه یک سند مبارزه با مواد مخدر کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت و با همکاری یکدیگر، به راهکار عملی قابل ارزیابی برسیم.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی آموزشی باید افزایش پیدا کند و توجه به نشاط اجتماعی از مهم‌ترین وظایف ماست، به ظرفیت مناسب ائمه جمعه و ارتباط آن‌ها با مردم جامعه اشاره کرد.

آذرمی با بیان اینکه در شهرستان همدان 120 مدرسه در طرح «یاریگران زندگی» مشغول به فعالیت هستند گفت: طرح یاریگران زندگی همان نقشه راهی است که از آن صحبت شد و هر دستگاهی که بخواهد این نقشه راه را برای آن ارسال می‌کنیم.

وی بر بعد نظارتی هم تاکید کرد و از همه خواست مبارزه با مواد مخدر را به مبارزه‌ای همگانی تبدیل کنند.

در ادامه مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به ارائه آمار کمپ‌های ترک اعتیاد استان همدان پرداخت.

اعتیاد یک معضل پیچیده و چندمتغیره

حمیدرضا الوند با اشاره به اینکه اعتیاد جزء پنج آسیب اجتماعی اصلی کشور است، اعتیاد را معضلی پیچیده و چندمتغیره عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل همسایگی با کشورهای تولیدکننده مواد مخدر در معرض خطر ابتلا به اعتیاد است، اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های زیادی که در جهت کنترل و کاهش استفاده از مواد مخدر در کشور انجام گرفته است، آمار ابتلا به مواد مخدر در حال افزایش است.

وی ضمن اشاره به نقش بهزیستی به عنوان کمیته فرهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر، صادقانه اذعان کرد: ما در زمینه فرهنگی نتوانستیم نقشه راه برای رسیدن به هدفی واحد ترسیم کنیم و با توجه به اینکه اعتیاد از محوری‌ترین مشکلات امروز جامعه ماست، باید یک وزارتخانه برای آن در نظر گرفته شود.

الوند با بیان اینکه نرخ شیوع سوء مصرف مواد مخدر در کشور 5.4درصد جامعه و در استان همدان 2.5درصد است و رتبه اعتیاد استان در کشور از پانزدهم در سال 95 به بیست و یکم در سال 98 رسیده است؛ وضعیت استان را بهتر از قبل برشمرد.

وی ضمن شرح وضعیت مراکز ترک اعتیاد میان مدت، به وجود 45کمپ ترک اعتیاد دراستان همدان که از این تعداد چهار کمپ زنانه است اشاره کرد و گفت: تعداد کم کمپ‌های زنانه به مسائل فرهنگی و زدن برچسب از سمت جامعه مربوط می‌شود که زنان کم‌تر از مردان تمایل به ترک اعتیاد دارند.

الوند اضافه کرد: در 9ماهه گذشته سال جاری چهار هزار و 81نفر از کمپ‌های ترک اعتیاد شهر همدان خدمت دریافت کرده‌اند که 123نفر از خدمت گیرندگان خانم هستند.

وی با بیان اینکه سه کمپ ترک اعتیاد تبصره دو ماده 16 در شهرستان همدان وجود دارد که 722نفر پذیرش کرده‌اند، گفت: این کمپ‌ها تاکنون هیچ کمک مالی از بهزیستی دریافت نکرده‌اند.

الوند ضمن اشاره به اینکه مرکز ماده 16 در جاده همدان تحت نظارت شهرستان کبودراهنگ وجود دارد اظهار کرد: پذیرش این مرکز استانی است و 434نفر به این مرکز ارجاع داده شده‌اند که حدود نیمی از پذیرش آن است.

وی افزود: به جز مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، دو مرکز گذری کاهش آسیب در شهر همدان وجود دارد که 599نفر پذیرش داشته‌اند.

الوند با بیان اینکه در سال 95 پروتکلی به تمام استان‌های کشور مبنی بر سازمان‌دهی و اصلاح مجدد نیروی انسانی و فضای فیزیکی کمپ‌ها ابلاغ شد و بر اساس آن تمام کمپ‌ها موظف شدند به روز شوند.

     کمپ ترک اعتیاد زیادی داریم

وی افزود: طبق شاخص تدوین شده در کشور استان همدان یک استان درجه دو در زمینه اعتیاد است و طبق این شاخص به 25کمپ ترک اعتیاد احتیاج داریم که استان با 45 کمپ، از این آمار جلوتر است و باید توجه و تلاش خود را در زمینه ارتقای خدمات کمپ‌های موجود به کار گیریم.

وی در ادامه بیان کرد: تمام اقدامات بهزیستی محدود به مراکز ترک اعتیاد نیست و تیم‌های سیار، پایگاه‌های سلامت اجتماعی، مراکز سلامت روان، مراکز مشاوره و مشاوره تلفتی 1480از هشت صبح تا هشت شب خدمت رسانی می‌کنند، از دیگر خدمات بهزیستی در راستای مبارزه با مواد مخدر است.

الوند با اشاره به طرح ماد مبنی بر مشارکت دانش‌آموزان پایه هشتم، طرح مانا برای نوجوانان 13 تا 18 سال گفت: یک مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده برای کودکان خیابانی هم مشغول به فعالیت است.

وی ضمن بیان کمبود کار قوی فرهنگی در رسانه‌ها و مطبوعات و عدم وجود سازمان‌های مردم نهاد تخصصی در زمینه اعتیاد با اشاره به کار فرهنگی ضعیف در کتابچه‌های درسی در خصوص اعتیاد متناسب با گروه سنی و بدون ترساندن دانش‌آموزان، بر قدرت نه گفتن تاکید کرد و گفت: بهزیستی همه گروه‌های سنی را در بر نمی‌گیرد و دیگر دستگاه‌های وابسته باید در این مهم همت کنند.

الوندی در پایان افزود: وجود خیرین اعتیاد در استان همدان از عوامل وجود مشکل در این زمینه است.

در ادامه سرهنگ پیمانی به ارائه آمار کشفیات، دستگیری و فروشندگان در سال جاری پرداخت و تاکید کرد ما در سطح شهر همدان معتاد متجاهر نداریم و با توجه به اینکه کمپ‌ها فقط شب‌ها پذیرای مصرف‌کنندگان هستند، لازم است در طول روز مشغول به حرفه یا فعالیت مفیدی باشند.

     در سطح شهر همدان نقطه آلوده نداریم

سرهنگ نجفی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه در سطح شهر همدان تجمع مصرف‌کنندگان وجود ندارد، تصریح کرد: در سطح شهر نقطه آلوده نداریم.

وی افزود: سعی کرده‌ایم با از بین بردن اماکن مخروبه‌ای که موجب تجمع مصرف‌کنندگان مواد مخدر می‌شود، مناطق را از حالت پرخطر خارج کنیم.

نجفی اظهار کرد: شهر همدان برای باندهای قاچاق مواد مخدر ناامن است چون مقابله با آنان پیش‌دستانه صورت می‌گیرد.

وی اذعان کرد: سال جاری یک هزار و 320نفر خرده فروش مواد مخدر در سطح استان همدان، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده و دو هزار و 303 نفر معتاد و نگه‌دارنده مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

نجفی با بیان اینکه 355کیلوگرم ماده مخدر در سال جاری کشف شده که این مقدار نسبت به سال گذشته 67درصد افزایش و میزان دستگیری 4 درصد افزایش داشته است.

     برگزاری جشن محله پاک

معاون فرهنگی سپاه ناحیه همدان نیز با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد «NA» سلیقه‌ای کار می‌کنند و نباید شاهد این مسئله باشیم اظهار کرد: رسانه‌ها به مسئله اعتیاد اهتمام جدی داشته باشند.

صادق نظری با بیان اینکه سپاه می‌تواند در کمپ‌ها ورود کرده و حلقه تربیتی ایجاد کند گفت: متاسفانه هزینه کمپ‌ها بالاست و خانواده‌ها از عهده آن برنمی‌آیند، سال گذشته این هزینه 635 هزار تومان بود که امسال به 770 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت درستی از خانواده‌های درگیر مواد مخدر صورت نمی‌گیرد افزود: می‌توان از ظرفیت مردم و خیرین در این زمینه استفاده کرد.

معاون فرهنگی سپاه ناحیه همدان با بیان اینکه گاهی معتادان متجاهر در همدان دیده می‌شود گفت: وقتی این افراد صبح از گرمخانه بیرون می‌آیند صحنه بدی را شاهد هستیم که باید این موضوعات مورد توجه جدی باشد.

وی خواستار همکاری تمام سازمان‌ها و ادارات در مبارزه با مواد مخدر شد و گفت: تامین شغل برای خرده‌فروشان مواد مخدر برای دور کردن آنها از این کار مسئله جدی است.

نظری گفت: در محله علی‌آباد همدان پیگیر برگزاری جشن «محله پاک»‌ هستیم و اگر محله به محله و منطقه به منطقه برنامه‌هایی در این راستا اجرا کنیم بسیار موثر خواهد بود.

در این جلسه نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش هم به ارائه پیشنهادات خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر پرداختند.

شناسه خبر 16330