شناسه خبر:15304
1398/9/30 08:40:38
در کنگره بزرگداشت آیت‌الله محمد هادی تالهی انجام شد

رونمائی از 9 کتاب جمع‌آوری شده از دست‌نوشته‌های آیت الله تالهی

سپهرغرب، گروه خبر: از 9 کتاب جمع‌آوری شده از دست‌نوشته‌های آیت‌الله تالهی روز پنجشنبه در کنگره بزرگداشت عالم متاله در همدان رونمائی شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام خمینی(ره) اسلام را در جهان متجلی کرد و قدرت دین را نشان داد گفت: ایمان امام(ره) قدرت آمریکا را مهار کرد به طوری‌که دشمنان نتوانستند جلوی استمرار انقلاب را بگیرند

آیت‌الله کاظم صدیقی با بیان اینکه برخی عبدالله و عبدالرزاق هستند، شخصیت‌های بزرگ روحانیت مانند آیت‌الله تالهی را در زمره این افراد دانست و اظهار کرد: آن‌ها در مسیر پیامبر گرامی اسلام که آینه تمام‌نمای دین است، حرکت کردند و ماندگار شدند.

وی با بیان اینکه گاهی مواقع اعمال ما به مثابه یک بت است که نمی‌گذارد درک درستی از رحمانیت خداوند داشته باشیم گفت: عرفا و بزرگان دین خود را از قید نفسانیات و مادیان جدا کردند و به مراتب بالا رسیدند، به عبارت دیگر «جذبه‌ها» عارف را با خود به سوی خدای تعالی می‌برد.

امام جمعه موقت تهران دل عارف متولی دارد و خود حرم است افزود: به تعبیر آیت‌الله بهجت، عارف دائما در منازل حضرت حق سیر دارد.

وی ادامه داد: برای عارف همه جا کوی یار است و هرگز از حرم خارج نمی‌شود، عارف ادیب‌الله است و تربیت‌یافته دست حق تعالی.

آیت‌الله صدیقی با تاکید بر اینکه تمام عوالم جهان در حال سجود پروردگار هستند و تمام موجودات بر ذکر خدا مداومت دارند گفت: هیچ چیزی در جهان مانع ذکر خدا نیست، خداوند متعال نیز در قرآن کریم از ذکر دائم موجودات به ما خبر داده است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام بزرگترین عارف و آیینه تمام‌نمای حق‌تعالی است اظهار کرد: بعد از سلسله جلیله الی‌الله کار، خوراک و حتی جنگ‌های پیامبر همه دعوت الی‌الله است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در مورد تربیت‌شدگان مکتب عشق ابتدا مقدماتی برای آن‌ها فراهم می‌شود و در این زمینه رمز اساسی نظر الهی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امام خمینی(ره) اسلام را در جهان متجلی کرد و قدرت دین را نشان داد افزود: ایمان امام(ره) قدرت آمریکا را مهار کرد به طوری که دشمنان نتوانستند جلوی استمرار انقلاب را بگیرند هرچند قدرت‌های بزرگ از نظر تبلیغاتی مجهز هستند و سرمایه‌ها را یک‌کاسه کردند و هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند اما امام خم به ابرو نیاورد.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به رفتار امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی یادآور شد: وقتی خرمشهر سقوط کرد امام متزلزل نشدند و گفتند «جنگ است جنگ»! وقتی هم که خرمشهر آزاد شد مغرور نشدند و گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

وی یادآور شد: چنین رفتارهایی را خداوند متعال به این بزرگان عطا کرده است، این عالمان عابد نبودند که طمع بهشت داشته باشد بلکه می‌خواستند چیزی بدهند که خدا را داشته باشند و اوج این عرفان در کربلا بود.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: دشمنان در همه طرح‌های سکولاری شکست خورده‌اند زیرا آنهایی که اسیر قدرت پوشالی و مادی هستند همواره به شکست و ناامیدی می‌رسند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه معرفت آیت‌الله تالهی معرفت کتابی نبوده و نیست افزود: علم به کتاب و حوزوی بودن نیست بلکه عالم با محبت خودش پیش می‌رود، عالم وقتی به عرفان می‌رسد ظرفیتش ظرفیت دیگری است و خود آیه‌ای از خدا می‌شود.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله تالهی همه عالم را اعضای خدا می‌دید بیان کرد: این عالم بزرگ در امور، خودی نداشت که آن را مقدم بدارد؛ او همیشه ولی فقیه را حجت خدا می‌دانست.

وی در پایان با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره ملی گفت: چه خوب که برای یک موحد و وجود یک فرد پرثمر کنگره عظیمی را ترتیب دادید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: مرحوم تالهی بقیه‌السیف عرفای همدان بودند سلسله‌‌ای که اینها را مرتبط با آخوند ملاحسینقلی شوندی همدانی می‌دانیم.

سیدعباس صالحی بیان کرد: شهید مطهری آن دانشمند تیزبین تعبیری دارند که بزرگترین حسنه حکیم سبزواری، تربیت حکیم ربانی، عارف الهی، فقیه نامدار آخوند ملاحسینقلی همدانی است.

وی با بیان اینکه اگر همه شاگردان حکیم سبزه‌واری به حضور او افتخار می‌کنند گل سرسبد شاگردان حکیم سبزه‌واری آخوند ملاحسینقلی همدانی است گفت: آیت‌الله تالهی شاگرد عارفی بزرگ همچون آخوند ملاحسینقلی است که مایه برکتی برای جهان بشریت بود.

وی اضافه کرد: ملاحسینقلی همدانی مکتبی عرفانی را پدید آورد که نقاط تمایز مختلفی در حوزه نظری و عملی ایجاد کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه عرفان اسلامی در 1400 سال شاخص‌های مختلف و نحله‌ها و شاخه‌های متنوع داشته است گفت: آخوند ملاحسینقلی همدانی مبدأ یک جریانی شد که هم در حوزه نظری و هم عملی مسیری را پدید آورد که بزرگان مختلف به عنوان مع‌الواسطه این مسیر را ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه مرحوم تالهی برای ارتباط با اهل بیت(ع) چهار مرحله را ذکر می‌کند تصریح کرد: مرحله اول رفت و آمد خدمت امام، مرحله دوم بیعت با او و دست در دست امام بودن، مرحله سوم پیوند دل خود با دل امام و مرحله چهارم اتصال به ساحت ولایت و پیوسته امام را در نظر داشتن است که این مورد مرحله بالای سیر و سلوک است.

وی با بیان اینکه در تفکر مکتب و نگاه آیت‌الله تالهی و آخوند ملاحسینقلی شوندی سیر و سلوک معنای کشیک نفس را دارد افزود: کشیک نفس هم چند مرحله دارد که مرحله اول مراقبت در عمل، مرحله دوم کشیک در ذهن و مرحله سوم قلب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برخلاف عرفان‌های غیر اسلامی جریان آخوند ملاحسینقلی همدانی و مسیری که حرکت دادند، احترام و تکریم این علوم و جایگاه بلند در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه سالک باید مقام علم را تعظیم و تکریم کند و بی‌مسیر علم قضیه عرفان پرخطر است تصریح کرد: مکتب اخلاقی آخوند ملاحسینقلی همدانی عرفان، انزوا، رهبانیت و فاصله‌گیری از خلق نیست بلکه عرفان در جوشیدن با خلق و در ارتباط با علم است زیرا آنها مسیر انبیا را طی می‌کردند.

صالحی با تاکید بر اینکه آیت‌الله تالهی نیز در این مکتب پرورش یافته است و معتقد بود دین اسلام دین اجتماعی است و رهبانیت در آن جایی ندارد در پایان سخنانش افزود: سرزمین همدان سرزمین مفاخر بزرگ است و عطر آنها تا آخر تاریخ باقی خواهد ماند.

گفتنی است در این مراسم از 9 کتاب چاپ شده از دست‌نوشته‌های آیت‌الله تالهی، تمبر یادبود و مستند زندگینامه ایشان در همدان رونمایی شد.

شناسه خبر 15304