شناسه خبر:14137
1398/9/3 12:06:39

سپهرغرب، گروه خبــر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: با هدف توسعه و حفاظت از جنگل‌ها، طرح بوم‌سازگان زاگرس در 6 هزار و ۸۰۰ هکتار از مناطق جنگلی این استان اجرا می‌شود.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: طرح جنگل‌کاری و بذرپاشی گونه‌های جنگلی در راستای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در پنج زیرحوزه آبخیز کردستان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح بوم‌سازگان زاگرس در شهرستان‌های سنندج، سروآباد، بانه، سقز، کامیاران و مریوان اجرا می‌شود، افزود: تغییر شرایط اقلیمی طی سال‌های گذشته موجب بروز خشک‌سالی در جنگل‌های زاگرس شد و با توجه به اهمیت جنگل‌ها در اکوسیستم منطقه، برنامه احیای جنگل‌ها مدنظر قرارگرفته که در همین راستا اجرای طرح بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال در کردستان اجرا شده‎است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه ۱۷ گونه درخت جنگلی ازجمله بادام، سماق، فندق، سرو و کاج در این مناطق کاشت می‌شود، عنوان کرد: به‌صورت نمادین در روستاهای تیرگران، عیسی‎در و خلیفه ترخان با مشارکت تشکل‌های محلی و مردمی ۸۰ هزار اصله نهال غرس شد.

نقشبندی با اشاره به اینکه سهم شهرستان سنندج ۳۸۵ هکتار است، یادآوری کرد: در ۲۶۵ هکتار از مناطق جنگلی این روستاها 6 گونه درخت کاشته می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبارات اجرای این طرح که از محل صندوق توسعه ملی بوم‌سازگان زاگرس تأمین‌شده، 6 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۵۰ درصد از ظرفیت اجرایی طرح بوم‌سازگان زاگرس استان به شهرستان مریوان اختصاص یافته‎است، خاطرنشان کرد: این طرح در سطح ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های روستاهای کانی‎میران و عصرآباد آغاز شد.

نقشبندی اضافه کرد: این طرح در جنگل‌های مریوان که طی سال‌های گذشته طعمه حریق شده یا جنگلی که به سبب وجود آفت جوانه‎خوار، درخت بلوط توانایی زادآوری را ازدست‌داده و حتی جنگل‌هایی که با سودجویی اهالی محلی تخریب‌شده‌اند، اجرا می‌شود.

وی افزود: با اجرایی شدن پروژه‌های زیرمجموعه طرح بوم‌سازگان زاگرس، بخش زیادی از جنگل‌های این شهرستان احیا و غنی‌سازی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان اذعان کرد: همچنین ۲۹۴ هکتار از جنگل‌های شهرستان سروآباد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم‌سازگان زاگرس با بذرکاری و نهال‌کاری، غنی‌سازی، توسعه و احیا می‌شود.

نقشبندی یادآوری کرد: این طرح در دو حوزه سروآباد و چشمیدر منطقه ژاوه‌‎رود در بخش مرکزی با هدف احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها اجرایی می‌شود.

به گفته وی، اجرای طرح بوم‌سازگان زاگرس در شهرستان سروآباد، بذرکاری در سطح ۱۱۶ هکتار و نهال‌کاری در سطح ۱۷۸ هکتار با استفاده از گونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی منطقه نظیر بلوط، بنه و بادام انجام می‌شود.

 

شناسه خبر 14137