شناسه خبر:13882
1398/8/22 09:42:28

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: طرح بوم‌سازگان زاگرس با هدف پایش، احیا و توسعه‌ جنگل‌های زاگرس در 6 هزار و 835 هکتار از عرصه‌های جنگی استان کردستان درحال اجرا است.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: به‌مناسبت آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام و در جهت اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم‌سازگان زاگرس 600 هکتار نهال‌کاری و 600 هکتار بذرکاری گونه‌های جنگلی بومی در شهرستان‌های جنگلی استان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: طرح بوم‌سازگان زاگرس در استان کردستان با مشارکت پیمانکاران، جوامع و تشکل‌های محلی و مردمی با هدف پایش، احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس در پنج زیرحوزه آبخیز استان درحال اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: این طرح در سطح 6 هزار و 835 هکتار از عرصه‌های جنگلی استان انجام می‌شود که شامل اجرای عملیات بیولوژیک در سطح مراتع، توسعه جنگل با بذر و نهال گونه‌های جنگلی بومی و مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی، احیا و غنی‌سازی جنگل با بذر و نهال نگهداری ذخیره‌گاه‌های جنگلی‌، عملیات‌ بهداشتی و پرورشی در سطح جنگل‌ها، تغییر الگوی مصرف سوخت ممیزی اراضی حدنگاری و کاداستر اراضی جنگلی و پیشگیری و اطفای حریق در سطح شهرستان‌های جنگلی استان است.

نقشبندی اضافه کرد: 881 هکتار توسعه جنگل‌های استان با بذر، 885 هکتار غنی‌سازی جنگل‌ها با نهال، چهار هزار و 569 هکتار غنی‌سازی جنگل‌های استان با بذر، 555 هکتار مراقبت و نگهداری از ذخیره‌گاه‌های استان، 240 هزار هکتار گشت و مراقبت و کنترل اطفای حریق و چهار هزار و 259 هکتار عملیات پرورشی و بهداشتی در سطح جنگل‌های استان اجرا می‌شود.

وی گفت: 6 هزار و 305 هکتار ذخیره نزولات آسمانی و عملیات مکانیکی آبخیزداری نیز در قالب طرح بوم‌سازگان درحال اجرا است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این اقدامات در راستای اجرایی‌ کردن برنامه بوم‌سازگان ناحیه رویشی زاگرس و لزوم اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل پدیده خشکیدگی و عملیات احیایی، بازسازی و حفاظت از جنگل‌های استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و از طریق دبیرخانه استانی بوم‌سازگان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان دلایل تغییر شرایط اقلیمی و بروز خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس،گفت: براساس مطالعات انجام‌شده بیش از 70 عامل در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس مؤثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهم‌ترین آن‌ها است.

وی افزود: این دو عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود و با توجه به اهمیت این جنگل‌ها و نقش کلیدی آن‌ها در اکوسیستم منطقه، اجرای برنامه‌ پنج‌ساله احیای جنگل‌های زاگرس (طرح بوم‌سازگان) سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است.

 

شناسه خبر 13882