شناسه خبر:81045
1403/1/19 23:10:41

کارشناس باغبانی گفت: درختانی که اول بهار زودتر شکوفا می‌شوند نیاز سرمایی کمتری دارند مثل (آلو، زردآلو و هلو) این درختان بیشتر در معرض سرمازدگی بهاره قرار می‌گیرند.

فرهاد بیگلدلی با بیان اینکه توصیه می‌شود در مناطقی که احتمال سرمای بهاره زیاد است این درختان کاشته نشوند یا در شیب‌های شمالی کاشته شوند، اظهار کرد: در مناطق معتدله به‌دلیل سرد شدن هوا بعد از شکوفه دادن جوانه‌ها، بسته به اینکه در کدام مرحله از رشد باشند، میزان خسارت متفاوت است، گل‌های نیمه‌باز دمای منفی پنج درجه سانتیگراد، گل‌های باز دمای منفی سه درجه و میوه‌های کوچک تا منفی دو درجه را تحمل می‌کنند و اگر دما از این حد کمتر شود (بیشتر سرد شود) خسارت وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچه دمای قبل از سرمازدگی بیشتر باشد (گرم‌تر باشد) سرمازدگی شدیدتر است، ادامه داد: علائم یخ‌زدگی در صبح روز بعد از یخبندان به‌صورت زیر ظاهر می‌شود برگ‌های آسیب‌دیده به رنگ سبز تیره در خواهند آمد. اگر خسارت شدید نباشد و فقط بخشی از برگ به این شکل تبدیل شود، برگ روی درخت باقی می‌ماند. در مناطق سردسیر خسارت عموماً به شکوفه‌ درختان وارد می‌شود. شکوفه‌های آسیب‌دیده ظاهری قهوه‌ای تا سیاه پیدا می‌کنند و طی چند روز می‌ریزند. در این صورت درخت بدون میوه در آن سال خواهد شد.

کارشناس باغبانی با اشاره به اقداماتی که قبل از فرا رسیدن شب‌های یخبندان انجام می‌شود، بیان کرد: انتخاب مکان مناسب از مهم‌ترین روش‌های مقابله با سرمازدگی است. انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و... بستگی دارد. خطر یخبندان در دامنه‌های جنوبی کمتر از دامنه‌های شمالی است.

بیگلدلی با اشاره به اینکه خاک، انتخاب ارقام و پایه مناسب و همچنین ایجاد بادشکن و هرس به‌موقع درختان در جلوگیری از سرمازدگی درختان تاثیرگذار است، تاکید کرد: استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در پاییز توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، مصرف کود پتاسه و کودهای حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم کردن موقت محیط سودمند است، افزود: آبیاری بارانی گیاهان از روش‌های حفاظت گیاهان از سرما و یخبندان است. این روش درباره گیاهان یک‌ ساله و گیاهان دائم مانند درختان استفاده می‌شود. در این روش، آب روی شاخه و برگ نباتات یخ می‌زند. هر گرم آب در حال یخ زدن حدود 80 کالری گرما آزاد می‌کند که باعث حفاظت گیاه از سرما خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81045