شناسه خبر:81023
1403/1/18 16:32:57

یک فعال قرآنی گفت: در اماکن مختلفی مانند کانون‌های قرآنی، هیئت‌ها، حسینیه‌ها و مساجد کارهای قرآنی انجام می‌شود که اگر متولی خوبی داشته باشند، قرآن در کنج خانه نخواهد ماند.

سلیمان حیدری‌دلگرم با اشاره به اینکه یکی از محل‌هایی که کارهای قرآنی انجام می‌گیرد مسجد صادقیه است، ابراز کرد: در مساجد به‌خصوص در بحث قرآنی، عوامل متعددی در انجام امور مسجد دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها هیئت‌امنا و امام جماعت هر مسجد است.

وی گفت: متأسفانه باید گفت در بعضی از مساجد با وجود برخی از عزیزان، هیئت‌امنا که واقعاً توانایی فرهنگی برای برخورد با نمازگزاران و عزیزان شرکت‌کننده در مسجد را ندارند، باعث شدند بعضی از مساجد خلوت شوند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌امناها باید جهان‌بینی قوی داشته باشند و تفکر پادگانی نداشته باشد و با بچه‌ها و نوجوان‌ها بتوانند خوب برخورد کنند، افزود: مأمومین را توجیه کنند که برخورد مناسبی با کودکان و نوجوانان داشته باشند و با مساجد آشنا شوند؛ اگر این هیئت‌امنا در هر مسجدی و در هر حسینیه‌ای و در هر مکانی مذهبی وجود داشته باشند، قطعاً می‌توانند فعالیت‌های قرآنی ازجمله آموزش صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را گسترش دهند.

وی اذعان کرد: در مسجد صادقیه درحال حاضر دو نوع برنامه قرآنی دائمی داریم، یک مورد برنامه تلاوت بعد از نماز عشا که هر شب خوانده می‌شود و معنی قسمتی از آیات قرائت می‌شود که بیش از 10 سال است که نماز صبح برگزار می‌شود و بعد از نماز و دعا نمازگزاران دو الی سه آیه تلاوت می‌کنند و ترجمه آیات خوانده می‌شود. بعد از پایان تلاوت و ترجمه برای آشنایی با مفاهیم و تفاسیر قسمتی از آیات تفسیر می‌شود و افراد با مفاهیم آشنا می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که اعضای شرکت‌کننده بتوانند در زندگی خودشان از آیه‌های قرآنی استفاده کنند و درواقع روزی یک یا چند تذکر قرآنی یاد بگیرند و این برنامه تا عصر ادامه‌دار خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که می‌تواند آیه‌های قرآنی را در جامعه قرآنی ترویج دهد متولیان قرآنی هستند، افزود: آنچه که می‌تواند قرآن را در جامعه ترویج کند، متولیان قرآنی و متولیان اماکن فرهنگی و مذهبی هستند؛ چه دولتی چه شخصی، مساجد محل‌های بسیار مهمی هستند. هیئت‌امناهای مساجد مسئولیت بسیار مهمی دارند و اگر بتوانند این مسئولیت‌ها را درست انجام دهند، بسیار می‌توانند در کار قرآن موفق باشند.

حیدری‌دلگرم گفت: متأسفانه در برخی از مساجد که حاضر می‌شویم، اگر مأمومین به اندازه انگشتان دست یک شخص هم نباشند، دلیل عمده آن هیئت‌امنای مساجد هستند؛ البته مسائل مالی و اقتصادی هم دخیل است، اما مسجد صادقیه با نداشتن منبع مشخص و دائمی مالی به‌دلیل وجود هیئت‌امنای بسیار خوب که چندین‌سال است مسجد را از دست آقایان پادگانی خارج کرده‌اند، توانسته خوب هدایت و راهنمایی کند و ما ترغیب شدیم به اینکه به کارها کمک کنیم. این مهم باعث شده هم حضور مأمومین و نمازگزاران به‌خصوص قشر جوان، نوجوان و کودک در مسجد را داشته باشیم که حضور پُرشور و نشاطی دارند و هم قرآن به‌طور کامل در مسجد ادامه داشته باشد و بتوانیم از منویات قرآنی استفاده کنیم‌.

وی گفت: متولیان قرآنی، متولیان امور فرهنگی و هیئت‌امناهایی که در انجام امور مساجد به‌ویژه در بحث فرهنگی و قرآنی توانایی ندارند، خودشان به‌صورت داوطلبانه امور را بسپارند به نوجوانان و جوانان که همین باعث می‌شود که تعظیم و ترویج قرآن بیشتر از پیش صورت بگیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: زندگی با آیه‌ها یک پویش کشوری در ماه مبارک رمضان است که هر روز با یک آیه آشنا می‌شویم، می‌خوانیم و می‌فهمیم و حفظ می‌کنیم و با آن زندگی می‌کنیم، این طرح همراه با مسابقه و جوایز نفیسی بوده که به‌منظور تشویق افراد و حرکت به سمت فهم قرآن است.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 81023