کد خبر : 81023
تاریخ : 1403/1/18
گروه خبری : دین و اندیشه

نگذاریم قرآن در کنج خانه بماند

سلیمان حیدری‌دلگرم با اشاره به اینکه یکی از محل‌هایی که کارهای قرآنی انجام می‌گیرد مسجد صادقیه است، ابراز کرد: در مساجد به‌خصوص در بحث قرآنی، عوامل متعددی در انجام امور مسجد دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها هیئت‌امنا و امام جماعت هر مسجد است.

وی گفت: متأسفانه باید گفت در بعضی از مساجد با وجود برخی از عزیزان، هیئت‌امنا که واقعاً توانایی فرهنگی برای برخورد با نمازگزاران و عزیزان شرکت‌کننده در مسجد را ندارند، باعث شدند بعضی از مساجد خلوت شوند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌امناها باید جهان‌بینی قوی داشته باشند و تفکر پادگانی نداشته باشد و با بچه‌ها و نوجوان‌ها بتوانند خوب برخورد کنند، افزود: مأمومین را توجیه کنند که برخورد مناسبی با کودکان و نوجوانان داشته باشند و با مساجد آشنا شوند؛ اگر این هیئت‌امنا در هر مسجدی و در هر حسینیه‌ای و در هر مکانی مذهبی وجود داشته باشند، قطعاً می‌توانند فعالیت‌های قرآنی ازجمله آموزش صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را گسترش دهند.

وی اذعان کرد: در مسجد صادقیه درحال حاضر دو نوع برنامه قرآنی دائمی داریم، یک مورد برنامه تلاوت بعد از نماز عشا که هر شب خوانده می‌شود و معنی قسمتی از آیات قرائت می‌شود که بیش از 10 سال است که نماز صبح برگزار می‌شود و بعد از نماز و دعا نمازگزاران دو الی سه آیه تلاوت می‌کنند و ترجمه آیات خوانده می‌شود. بعد از پایان تلاوت و ترجمه برای آشنایی با مفاهیم و تفاسیر قسمتی از آیات تفسیر می‌شود و افراد با مفاهیم آشنا می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که اعضای شرکت‌کننده بتوانند در زندگی خودشان از آیه‌های قرآنی استفاده کنند و درواقع روزی یک یا چند تذکر قرآنی یاد بگیرند و این برنامه تا عصر ادامه‌دار خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که می‌تواند آیه‌های قرآنی را در جامعه قرآنی ترویج دهد متولیان قرآنی هستند، افزود: آنچه که می‌تواند قرآن را در جامعه ترویج کند، متولیان قرآنی و متولیان اماکن فرهنگی و مذهبی هستند؛ چه دولتی چه شخصی، مساجد محل‌های بسیار مهمی هستند. هیئت‌امناهای مساجد مسئولیت بسیار مهمی دارند و اگر بتوانند این مسئولیت‌ها را درست انجام دهند، بسیار می‌توانند در کار قرآن موفق باشند.

حیدری‌دلگرم گفت: متأسفانه در برخی از مساجد که حاضر می‌شویم، اگر مأمومین به اندازه انگشتان دست یک شخص هم نباشند، دلیل عمده آن هیئت‌امنای مساجد هستند؛ البته مسائل مالی و اقتصادی هم دخیل است، اما مسجد صادقیه با نداشتن منبع مشخص و دائمی مالی به‌دلیل وجود هیئت‌امنای بسیار خوب که چندین‌سال است مسجد را از دست آقایان پادگانی خارج کرده‌اند، توانسته خوب هدایت و راهنمایی کند و ما ترغیب شدیم به اینکه به کارها کمک کنیم. این مهم باعث شده هم حضور مأمومین و نمازگزاران به‌خصوص قشر جوان، نوجوان و کودک در مسجد را داشته باشیم که حضور پُرشور و نشاطی دارند و هم قرآن به‌طور کامل در مسجد ادامه داشته باشد و بتوانیم از منویات قرآنی استفاده کنیم‌.

وی گفت: متولیان قرآنی، متولیان امور فرهنگی و هیئت‌امناهایی که در انجام امور مساجد به‌ویژه در بحث فرهنگی و قرآنی توانایی ندارند، خودشان به‌صورت داوطلبانه امور را بسپارند به نوجوانان و جوانان که همین باعث می‌شود که تعظیم و ترویج قرآن بیشتر از پیش صورت بگیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: زندگی با آیه‌ها یک پویش کشوری در ماه مبارک رمضان است که هر روز با یک آیه آشنا می‌شویم، می‌خوانیم و می‌فهمیم و حفظ می‌کنیم و با آن زندگی می‌کنیم، این طرح همراه با مسابقه و جوایز نفیسی بوده که به‌منظور تشویق افراد و حرکت به سمت فهم قرآن است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/81023