شناسه خبر:77484
1402/10/4 10:38:42
یک نخبه علمی، قرآنی همدانی عنوان کرد:

ضرورت قانون‌گذاری در حوزه ترویج حفظ قرآن کریم

یک نخبه علمی و قرآنی همدانی با اشاره به جایگاه قاریان و حافظان قرآن کریم در دین مبین اسلام، عنوان کرد: پیامبر رحمت قاریان و حافظان قرآن را در مناصب مهم قرار می‌دادند و در تصمیم‌گیری‌های مهم نیز از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کردند.

سپهرغرب، گروه خبر- پیام زمانی : پیامبر مهربانی‌ها همواره به مسلمانان سفارش و تأکید می‌کردند که بعد از من، دو یادگار برای شما باقی می‌ماند که یکی قرآن و دیگری اهل بیت «علیهم السلام» است. قرآن کریم به‌عنوان کتاب آسمانی که راهنمای راه انسان است در جامعه مهجور مانده. بر هر فرد مسلمانی واجب است که بر اساس دستورات قرآن در زندگی خود عمل نماید.

قاریان و حافظان قرآن به‌عنوان کسانی که همواره با این کتاب نور انس و الفت دارند، دارای جایگاه ویژه‌ای هستند که در روز قیامت نیز دیگران به مقام و منزلت آن‌ها، غبطه خواهند خورد. در روایات و احادیث گوناگونی نیز به این مقام والا و بالا اشاره شده تا جایی که آخرین پیامبر الهی در خصوص آن‌ها می‌فرمایند: «زمانی‌که حافظان کلام‌الله به بهشت وارد شوند به آن‌ها گفته شود که _ بالا برو و قرآن را قرائت کن. هرکدام از آیات قرآن مرتبه‌ای دارند._ پس بالاترین درجه به حافظان قرآن تعلق دارد و بالاتر از آن مرتبه‌ای نیست».

در سال‌های اخیر نوجوانان و جوانان نیز در مسیر قرآن قدم گذاشته و علاوه بر کسب فضایل اخلاقی، باعث افتخارآفرینی نیز شده‌اند. استان همدان نیز از گذشته مهد عالمان و دانشمندان بزرگی بوده و شخصیت‌های مهمی در دامان خود پرورش داده و اکنون نیز همین افتخارآفرینی همچون گذشته برای دارالمؤمنین و دارالمجاهدین ادامه دارد.

در این گفت‌وگو به سراغ مهدی برنده؛ یکی از نخبگان علمی و قرآنی استان رفته و با او در خصوص فعالیت‌هایش صحبت کرده‌ایم.

*لطفاً خودتان را معرفی کرده و بگویید حفظ قرآن کریم را از چه سالی آغاز کرده و در چند سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شدید؟

بنده مهدی برنده؛ فرزند حسین متولد 12 فروردین سال 1383 در شهر همدان هستم. در سن هشت سالگی حفظ را آغاز کرده و در پایان کلاس ششم و در سن 12 سالگی موفق به حفظ کل شدم.

**چه عاملی باعث شد که به سمت حفظ قرآن بروید؟

فرزندان یکی از اقوام نزدیک ما در مؤسسه جامعه‌القرآن واحد خردسالان همدان مشغول به آموزش حفظ قرآن بودند، با شناختی که از بنده داشتند، مرا راهنمایی و تشویق به ثبت‌نام در آن مؤسسه کردند. من نیز با اشتیاقی که به این کار داشتم به مؤسسه رفته و در کلاس‌ها شرکت کردم.

*آیا در کنار حفظ قرآن، قرائت یا ترتیل هم انجام می‌دهید؟ بیشتر از سبک چه کسی الگوبرداری می‌کردید؟

بله در زمینه ترتیل کار می‌کردم و بیشتر از ترتیل و تحقیق استاد منشاوی الگو می‌گرفتم.

*تحصیلات دوران مدرسه را در کجا سپری کرده‌اید؟ آیا مدارس شما برنامه‌ای در زمینه فعالیت‌های قرآنی یا حمایت از شما داشتند؟ به‌نظر شما سیستم آموزش و پرورش چقدر می‌تواند در زمینه قرآنی کردن دانش‌آموزان مؤثر باشد؟

مقطع ابتدایی را در مدرسه شهید آقامحمدی، مقطع متوسطه اول را در مدرسه خلیج فارس و متوسطه دوم را در مدرسه استعداد‌های درخشان علامه حلی 1 « استعداد‌های درخشان» پشت سر گذاشتم.

در طول دوران تحصیل حمایت خاصی نداشتند و صرفاً در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی که هر ساله برگزار می‌شد شرکت داشته‌ام.

آموزش و پرورش می‌تواند در زمینه حفظ و قرائت در ساعات فوق برنامه، برای دانش‌آموزان برنامه داشته باشد.

* روزانه چه میزان قرآن تلاوت می‌کنید؟

به‌منظور تثبیت محفوظات، روزانه بین یک تا دو جز از قرآن را تلاوت کرده و در روزهایی که فرصت داشته باشم، بیشتر نیز می‌شود. در ایامی که مشغول حفظ آیات وحی بودم روزانه بین یک تا دو ساعت تمرین داشتم.

**حفظ قرآن کریم چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

حفظ قرآن به‌صورت انتزاعی در زندگی انسان تأثیر دارد و نمی‌شود آن را در یک جمله خلاصه کرد. برکاتی داشته که در همین دنیا قابل درک است که از نمونه‌های آن می‌توان به موفقیت در تحصیل و کسب رتبه‌های برتر قرآنی اشاره کرد.

**در ایام حفظ قرآن کریم، برنامه‌ریزی شما برای فراگیری دروس مدرسه به چه شکلی بوده است؟

حفظ قرآن هیچ تداخلی در سایر برنامه‌های من، به‌ویژه تحصیل نداشته و حتی باعث شده که انگیزه و پشتکار بیشتری داشته باشم و اگر یک برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم و از فضای مجازی دوری کنیم، می‌توانیم در همه زمینه‌ها موفق شویم.

*نقش پدر و مادر را در حفظ قرآن بفرمایید؟

به‌نظر بنده لقمه حلال پدر و شیر حلال مادر باعث شده که به این مرتبه برسم و مهم‌ترین مشوق من مادرم بوده است.

* به غیر از مادرتان، چه کسی مشوق اصلی شما برای حفظ قرآن کریم بود؟

خانم روشنیان از اساتید جامعه‌القرآن واحد خردسالان همدان مرا برای این امر بسیار تشویق و همراهی کردند که از زحمات ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم.

*برنامه‌ریزی شما برای حفظ قرآن کریم به چه شکلی بوده است؟

روند حفظ قرآن سیر خاصی دارد که در ابتدا باید از مقدار کم شروع کرده و به مرور زمان، محفوظات افزایش پیدا کند. اگر در خصوص حفظ قرآن به‌صورت ضربتی عمل کنیم، در آینده دچار مشکل شده و تثبیت آیات انجام نمی‌شود.

*تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

مهم‌ترین مسابقه‌ای که در آن حضور داشتم، مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد که امسال برگزار شد و نخستین تجربه حضور در این مسابقات را داشتم که حائز رتبه دوم در رشته حفظ 20 جز شدم.

در اردیبهشت امسال نیز رتبه نخست در رشته حفظ قرآن کریم بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت را کسب کردم. از دیگر مسابقات می‌توان به مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی و مسابقات سراسری بسیج و مدارس سمپاد اشاره کرد که در این‌ها نیز حائز رتبه شدم.

* درباره حمایت نهاد‌های مرتبط در زمینه قرآن به‌ویژه اداره اوقاف و امور خیریه، اگر توضیحی دارید، بفرمایید.

تاکنون از هیچ سازمان یا نهادی مثل اوقاف و امور خیریه حمایت خاصی نشده‌ام، در صورتی که از طریق دوستان هم‌سن و سال خودم در جریان حمایت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در سایر استان‌ها هستم.

*رتبه خودتان را در کنکور سراسری بفرمایید. هم‌اکنون در کدام دانشگاه و چه مقطعی مشغول به تحصیل هستید؟

در کنکور سراسری توانستم رتبه 72 را کسب کنم و هم‌اکنون دانشجوی ترم سه دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.

*اگر از شما بخواهند یک نفر را به‌عنوان الگوی موفق معرفی نمایید؛ چه کسی خواهد بود؟

استاد شهریار پرهیزکار که استاد نمونه‌ای در حفظ قرآن کریم هستند. از طرفی یک فرد صاحب‌نظر بوده و از سطح علمی بالایی برخوردار هستند.

*برنامه شما برای آینده چیست؟

قصد دارم در مسابقات آتی شرکت کرده و برای استان و شهر خودم افتخارآفرین باشم و پرچم همدان را در سطح ملی و بین‌المللی بالا ببرم و همچنین در حوزه کاری و تحصیلی نیز سعی می‌کنم دندانپزشکی باشم که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ معنوی یک فرد موفق برای کشور و خدمت به مردم عزیز ایران باشم.

*توصیه شما به نوجوانان و جوانان چیست؟

در زندگی خود برنامه‌ریزی داشته و مدیریت زمان را که خداوند در قرآن کریم نیز به آن تأکید دارد، مد نظر قرار دهند و در مسیر قرآن قدم بردارند چراکه عاقبت بخیری در این مسیر است.

*توصیه شما به خانواده‌ها برای حفظ قرآن فرزندشان چیست؟

خانواده‌ها در برنامه‌های قرآنی مشوق فرزندان خود باشند و آن‌ها را در کلاس‌های حفظ قرآن زیر نظر اساتید مجرب و خبره ثبت نام و راه را برایشان هموار کنند تا حافظان قرآن بیشتری در کشور داشته باشیم.

*نوجوانان و جوانان برای حفظ قرآن از کجا شروع کنند؟

ابتدا در مؤسسات قرآنی که در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند ثبت نام کرده و سپس تلاش نمایند تا حفظ قرآن را انجام دهند و تقوا همواره سرلوحه کارشان باشد تا بتوانند یک فرد قرآنی موفق شوند.

*اگر صحبتی دارید که نیاز است در این مصاحبه مطرح شود، بفرمایید.

متأسفانه در جامعه امروزی قرآن و حفظ آن مهجور مانده است. اگر زمان پیامبر گرامی اسلام «ص» را مرور کنیم، ایشان جایگاه ویژه‌ای برای حافظان قرآن کریم داشتند که با شرایط فعلی تفاوتی اساسی دارد.

اگر پیامبر «ص» می‌خواستند کسی را به‌عنوان فرمانده لشگر و... منصوب کنند، اولویت اصلی ایشان حافظان قرآن بودند. الآن هم در بسیاری از کشور‌های اسلامی، مسئولیت‌های مهم را به فردی می‌دهند که حافظ قرآن باشد و حتی به تعداد جزء‌ها نیز توجه می‌کنند و جایگاه کسی که حافظ کل قرآن است با کسی که جزء‌های کمتری را حفظ کرده، متفاوت است.

این کار به این دلیل انجام می‌شود که مردم نیز تشویق شده و حفظ قرآن را در اولویت کار خود قرار دهند، در برخی از کتب تاریخی به این موضوع اشاره شده که پیامبر بخشی از بیت‌المال را برای ترویج فرهنگ قرآن و تشویق حافظان اختصاص داده بودند در صورتی که اکنون خیلی از قاریان و حافظان قرآن، مشکل اشتغال و معیشت داشته و برخی از آن‌ها قادر به تشکیل خانواده هم نیستند. نیاز است قوانینی تصویب شود که از این افراد حمایت شده و باعث شود که نوجوانان و جوانان رغبت بیشتری برای حفظ قرآن داشته باشند و در آخر بتوانیم به دستور مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، اقدام کنیم.

 

 

 

شناسه خبر 77484