شناسه خبر:69780
1402/3/11 10:13:41

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی‌مهوش: دبیر حزب سبز با بیان اینکه امام خمینی سیاستمدار مبتکر تئوری حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه در قرن معاصر بود، گفت: چند بُعدی بودن شخصیت امام در مبارزه‌ها یکی از شاخصه‌هایی است که شاید در رهبران سایر نهضت‌ها در عصر معاصر آن را ندیده‌ایم.

امام خمینی (ره) شخصیت بزرگ و تأثیرگذاری در تاریخ ایران و جهان به‌شمار می‌رود؛ از این رو می‌توان از ابعاد متنوعی به بررسی شخصیت این رهبر بزرگ پرداخت حال آنکه شناخت معمار بزرگ انقلاب، خمینی کبیر (ره) آسان نیست؛ این شخصیت بزرگ و وارسته با تلاش و ریاضت در راه بندگی خدا، وجود خود را نورانی کرد و در پرتو نور خویش، چهره‌های فروزانی را نیز تربیت کرد.

بنابراین در آستانه سی و پنجمین سالگرد رحلت این بزرگ‌مرد تاریخ برآن‌ شدیم تا در خصوص خصوصیات شخصیتی این بزرگوار گفت‌وگویی را با دبیر کل حزب سبز که از نزدیک سعادت معاشرت با امام (ره) را داشته ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حسین کنعانی‌مقدم با بیان اینکه قطعاً حضرت امام خمینی (ره) رهبری بی‌بدیل در قرون اخیر در موضوع هدایت یک انقلاب بزرگ مبتنی بر اسلام در جهان معاصر بود، گفت: چند بُعدی بودن شخصیت امام در مبارزات یکی از شاخصه‌های است که شاید در رهبران سایر نهضت‌ها در عصر معاصر آن را ندیده‌ایم.

وی، افزود: درواقع امام (ره) در عین حال که ضد رژیم پهلوی بود همچنین ضد استکبار و استثمار، ضد انگلیس، صهیونیست، اشرافی‌گری (ضد اسلام امریکایی) و آمریکا ستیز بود.

دبیر حزب سبز گفت: امام از نظر سیاسی ضد استبدادی بود و توانست رژیم پهلوی را سرنگون کند. امام ضد استکباری و استعماری بود و توانست با آمریکا رو در رو مقابله و او را از ایران بیرون کند.

کنعانی‌مقدم ادامه داد: از بیانات و خطابه‌ها امام خمینی مشخص است که وی همواره آگاه به مسائل جهان اسلام و شخصیت ضد صهیونیستی بود و ضرورت‌های جهان اسلام را به‌درستی می‌شناخت.

وی با بیان اینکه چند بُعدی بودن امام (ره) توانست همه اقشاری که با انگیز‌ه‌های مختلف وارد مبازره شده بودند را در انقلاب اسلامی کنار هم قرار دهد، این هنری است که کمتر در رهبران سایر نهضت‌ها مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که امام را در صحنه‌های مختلف متمایز می‌کرد فقه سیاسی مبتنی بر فقه جعفری و شیعه او بود که بر پایه آن متناسب با زمان، مکان و شرایط احکام را استنباط و استخراج کرده و در نهایت منتج به فتوا می‌شد؛ بدان معنا که به‌روز بودن و مقابله با تهجر امام باعث شد که جوانان نسبت به ایشان شیفتگی خاصی پیدا کنند.

این مرید امام (ره) با اشاره به اینکه تأکید امام در کارها بر جوان‌محور بودن یکی از ویژگی‌های شخصیتی اوست، افزود: ایشان معتقد بودند جوانان با خصوصیات و خصلت‌هایی که دارند پیشتازان و درحقیقت پیشگامان و پیشروان انقلاب هستند پس تصمیم گرفت از جوانان در صحنه‌های مختلف با عنوان مدیران و کارگزاران کشور بهره ببرد به طوری که خود من از نزدیک زمانی که به‌عنوان یک جوان 22 ساله عضو شورای عالی سپاه در جنگ شدم شاهد این موضوع بودم.

کنعانی‌مقدم با اشاره به ملاقات خود با امام (ره) افزود: ایشان یک فرمانده نظامی و یک راهبر (استراتژیست) قوی بود تا جایی که فرماندهانی که دوره‌های عالی جنگ را گذرانده بودند در این جلسات در مقابل دوراندیشی بنیانگذار انقلاب اسلامی کم می‌آوردند و ما شاهد عمق نگرش راهبردی ایشان بودیم.

وی، افزود: در توضیح این مسئله باید بگویم وقتی خدمت امام برای ارائه گزارش جنگ می‌رسیدیم علی‌رغم این که در جلسات ژنرال‌های‌ بزرگی همچون شهید شکوری و شهید نامجو حضور داشتتند نگاه امام در انتقال قدرت به ما یک نگاه در کنار این فرماندهان راسخ بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سعی امام بر این بود که ما جوانان را نیز در کنار فرماندهان بزرگ رشد داده و شخصیت ببخشد، تشریح کرد: همین باعث شد که ما جوانان بتوانیم کارهایی که بسیاری افراد آن را نشدنی قلمداد می‌کردند را انجام دهیم.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه یکی دیگر از خصوصیات بازر امام به مردمی بودن ایشان بازمی‌گردد، تصریح کرد: نمونه شاخص آن حضور ایشان در بین مردم در 12 بهمن سال 57 در محل بهشت زهرا است زیرا قاعده بر این است که افرادی که رهبری یک نهضت را بر عهده دارند اغلب مباحث را با شورای نخبگان خود مطرح کرده و مردم در جریان کارها قرار نمی‌گیرند اما امام در بین مردم حاضر شد و تمام اهدافی که دنبال می‌کرد را در بین آنان تشریح و درواقع نسبت به سیاستگذاری با جلب نظر مردم اقدام کرد.

وی با بیان اینکه نگاه امام به قدرت مردم و مردمی بودن خود یکی از رمزهای پیروزی است که می‌توان گفت بر پایه همین نگاه بود که توانستیم بر بسیاری مشکلات فائق آمده و در مقابله با استکبار بایسیتم، اظهار کرد: در عصر حاضر نیز به‌نظر می‌رسد امام همچنان یک الگوی زنده و مؤثر در نهضت‌های آزادی‌بخش و مردمی است که می‌خواهند در مقابل استکبار و صهیونیست بایستند.

این مرید امام با اشاره به اینکه افراد مؤثر در این نهضت‌ها خود نیز اقرار می‌کنند که امام (ره) برای آن‌ها یگ الگو است، گفت: روش و منش امام و نیز مشی سیاسی ایشان و همچنین حرکت او در مسیر حکومت‌داری راهگشای مسائلی است که در حال حاضر در نهضت‌های آزادی‌بخش دنبال می‌شود.

کنعانی‌مقدم با تأکید بر نقش وحدت‌آفرینی امام در پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: امام در عین اینکه در مسائل مختلف با کارشناسان مشورت می‌کرد با اتکایی که به نصرت و یاری خدواند در این حرکت الهی داشت، وقتی تصمیمی می‌گرفت به‌صورت راسخ بر اجرایی شدن آن تأکید می‌کرد که البته شاید بسیاری از اطرافیان امام با این تصمیمات مخالف بودند اما به دلیل اینکه شجاعت، تقوا و ایمان را باهم داشت همواره موفق عمل می‌کرد.

وی افزود: این خصلت امام (ره) یعنی رهبر دینی، متکی بر قدرت لایزال الهی است که تاکنون برای جهانیان راهگشا بوده و رهبر معظم انقلاب که به حق جانشین ایشان هستند نیز همچنان همان مشی و راه دنبال را می‌کنند.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه امام (ره) فقیهی بود که بر دین تسلط داشت‌، اظهار کرد: ایشان دارای نظریه‌های جدید فقهی و حقوقی بود درواقع امام خمینی سیاستمدار مبتکر تئوری حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه بود و توانست این امر را در عمل پیدا کند.

کنعانی‌مقدم ادامه داد: امام یک عارف به تمام‌معنا با عرفان ناب اسلامی بودند که خود عامل به مسایل سیر و سلوک بودند؛ از نظر شخصیتی در قلب مردم جای گرفت و یک مبارز نستوه و خطیب توانمند و خستگی‌ناپذیر بود و عملاً رهبری انقلاب اسلامی را در عصر جدید بر عهده گرفت و به پیروزی رساند. کمتر سیاستمداری وجود دارد که هم تئوریسین یک انقلاب باشد و هم بتواند این تئوری را در عمل به نتیجه برساند.

 

 

شناسه خبر 69780