شناسه خبر:67230
1401/12/23 10:46:55

سپهرغرب، گروه خبر: تالار مرکزی سنندج به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی- هنری غرب کشور، 20 سال است که اصحاب فرهنگ و هنر این دیار را چشم انتظار گذاشته است و به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار، هنوز هم به‌عنوان پروژه‌ای ناتمام از آن یاد می‌شود.

ساختمان قدیمی تالار مرکزی سنندج خرداد سال 1382 تخریب شد و از آن زمان تا کنون به‌عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان کردستان باقی مانده است.
قرار بود این مجموعه در زمینی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع و با استفاده از اعتبارات استانی در مدت دو سال ساخته شود اما با توجه به اینکه اعتبارات استانی جوابگوی هزینه‌های ساخت نشد، در فهرست طرح‌های ملی قرار گرفت و زمین آن پس از چند مورد اصلاحیه به 14 هزار و 500 مترمربع افزایش یافت.
این پروژه شامل پنج طبقه با ظرفیت تالار هزار و 200 نفره و سالن چندمنظوره سینما، تئاتر و موسیقی احداث می‌شود و پلاتوهای متعدد، کارگاه دکور، کارگاه لباس، کارگاه رنگ، نگارخانه، سایت اداری، پارکینگ، مهمانسرای VIP و دسترسی آسان معلولان به تمامی بخش‌ها ازجمله بخش‌های این پروژه است.
اما این طرح بزرگ فرهنگی که با پشت سرگذاشتن چند دولت هم‌اکنون در حال ورود به بیستمین سال عمر خود است، 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عمده این پیشرفت‌ها نیز در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.
برای بررسی وضعیت این پروژه بزرگ فرهنگی مصاحبه‌ای با محمود رستم‌پور؛ معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان انجام شد که مشروح آن در ذیل می‌آید.
  به عنوان نخستین سوال بفرمایید وضعیت فعلی پروژه تالار مرکزی سنندج چگونه است؟
تنها ساختمان قابل توجه فرهنگی در استان کردستان تالار مرکزی یا مجتمع فرهنگی هنری سنندج است که از سال 1382 عملیات احداث آن شروع شده است و هم‌اکنون با گذشت حدود دو دهه از عمر آن 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عمده این پیشرفت‌ها نیز از سال 1397 به بعد بوده است یعنی زمانی که تالار مرکزی در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان قرار گرفت. تا سال 1396 کل اعتباراتی که به این پروژه تخصیص پیدا کرد، 10 میلیارد تومان بود اما از سال 1396 تا امروز بیش از 80 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است و در مجموع کل مبالغی که تاکنون برای آن هزینه شده حدود 93 میلیارد تومان است.
  در حال حاضر پروژه تعطیل است یا عملیات ساختمانی در آن انجام می‌شود؟
این پروژه در سال 1401 یک پروژه ملی بود و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در حال حاضر نیز عملیات ساختمانی در آن جاری اما کند است ضمن اینکه امسال تاکنون حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه اعلام شده است ولی به دلیل تغییر و تحولی که در تحویل به وزارتخانه انجام شد زمان تخصیص اعتبار عقب افتاد.
اما با توجه به اینکه هزینه کردن اعتبارات سالانه عمرانی تا شهریور سال بعد فرصت دارد به زودی این 10 میلیارد تومان نیز هزینه خواهد شد که البته امیدواریم اعتبار بیشتری نیز به این پروژه تخصیص داده شود.
  برای اتمام این پروژه چه میزان اعتبار نیاز است؟
در حال حاضر 25 درصد از این پروژه باقیمانده که بسیار تاثیرگذار است چرا که تالار فرهنگ دارای چندین بخش است که پارت‌های A.B.C شامل قسمت‌های اداری، کارگاهی و انبارها آماده است اما قسمت اصلی که شامل سالن هزار و 200 نفره است و عمده ترین و وقت گیرترین قسمت آن یعنی بتون ریزی سقف سالن تمام‌نشده و درحال انجام است.
در سفر رئیس جمهوری به استان 150 میلیارد تومان برای تخصیص در سال‌های 1401 و 1402 برای این پروژه مصوب شد که تاکنون 10 میلیارد تومان آن تخصیص داده است، حال اگر این میزان اعتبار تخصیص پیدا کند، با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت کالا و خدمات 100 میلیارد تومان دیگر برای اتمام پروژه نیاز است.
البته این میزان اعتبار برای اتمام پروژه است ولی برای تجهیزات نیز حداقل به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در مجموع در صورت تأمین به‌موقع اعتبارات ساختمان پروژه در سال 1402 به اتمام خواهد رسد و در سال 1403 نیز تجهیز خواهد شد.
ناگفته نماند در حال حاضر نگرانی عمده ما نگهداری ساختمان است چراکه این پروژه بالاخره به اتمام می‌رسد اما برای نگهداری 15 تا 20 نفر نیروی خدماتی، تأسیساتی، نگهبان و اپراتور نیاز است و با توجه به شرایط استخدامی تامین این نیروها مشکل است که امیدواریم وزارتخانه برای این مسئله نیز فکری کرده و چارت مصوب برای آن گرفته شود.
  به نظر شما پروژه‌ای به این مهمی آن هم در استانی که به استان فرهنگ و هنر شناخته می‌شود چرا باید این همه سال ساخت آن طول بکشد؟
مهم‌ترین موضوع کمبود اعتبارات تخصیصی به این پروژه بود و پس از آن نیز تغییر سیاست‌های دولت‌ها است چراکه هر دولتی برای خود اولویت‌هایی دارد و معمولاً اولویت‌های فرهنگی در رده‌های آخر قرار دارد.
یکی دیگر از دلایل عقب افتادن این پروژه دست به دست شدن است چرا که این ساختمان در ابتدا در اختیار مسکن و شهرسازی بود و سپس تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد شد، پس از آن دوباره به فرهنگ و ارشاد استان تحویل شد و امسال نیز باز هم به وزارتخانه واگذار شد که این امر هم زمان و هم اعتبار را از بین می‌برد.
اگر طرح در مجموع به پروژه‌ای ملی و استانی تبدیل می‌شد که هم بتوانیم از اعتبارات ملی و هم استانی استفاده کنیم بی‌شک در مدت زمان کوتاه به بهره‌برداری می‌رسید چون در سال‌های اخیر از هر راهی به این پروژه اعتبار تزریق شده است.
  چه درخواستی از مسئولان استانی و کشوری در رابطه با این پروژه دارید؟
پروژه تالار مرکزی به پروژه‌ای لاک‌پشتی تبدیل شده و کم‌کم دچار فرسودگی می‌شود و جامعه مخاطب ما جامعه فعال فرهنگ و هنر است و با توجه به اینکه کردستان دارای سبقه فرهنگی است، جامعه فرهنگ و هنر مطالبه‌گر و پیگیر هستند که هرچه زودتر این پروژه به نتیجه برسد.
پروژه‌ای که 20 سال از عمر آن بگذرد از نظر قانونی پروژه‌ای است که باید از دسترس خارج شودپروژه‌ای که 20 سال از عمر آن بگذرد از نظر قانونی پروژه‌ای است که باید از دسترس خارج شود هر چند ما در طول عملیات کاری به‌صورت مستمر و و روزانه نقشه را آپدیت می‌کنیم، یعنی براساس نیازمندی روز و حتی قوانین و مقررات ساختمانی نقشه را به‌روز کرده‌ایم.
اما اگر بهره‌برداری این پروژه بیشتر از این طولانی شود و سرعتی به آن داده نشود، نباید به بهره‌برداری درست از آن امیدوار باشیم بنابراین درخواست ما از مسئولان این است که توجه جدی به این پروژه داشته باشند.
   و حرف آخر...؟
در حال حاضر مشکل عمده این پروژه اعتبار آن هم اعتبار نقدی است چراکه اعتبار اوراق واقعاً به نتیجه نمی‌رسد و کمتر از 50 درصد در عمل دست پیمانکار را می‌گیرد و با توجه به اینکه طبق آخرین پیگیری‌ها پروژه قرار است سال آینده دوباره به استان واگذار شود، مسئولان استانی همچون چندسال اخیر همت کنند تا در یک سال به نتیجه برسد.
در حال حاضر اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده براساس فهرست بهای 1400 است و تغییر می‌کند لذا امیدواریم اعتباری ملی تامین شود و این پروژه بیش از این طولانی نشود.

شناسه خبر 67230