شناسه خبر:66840
1401/12/14 03:47:05
امام‌جمعه همدان در جمع تعدادی از بانوان فعال در حوزه رسانه استان:

همدان، نیازمند فضای فرهنگی ورزشی مناسب بانوان است

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: امام‌جمعه همدان با بیان اینکه همدان نیازمند فضای فرهنگی ورزشی مناسب بانوان است، گفت: جامعه بانوان و دختران ما در همدان نیازمند محیطی مناسب برای ورزش و تفریح هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز شنبه سیزدهم اسفندماه در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره «زن و وطن‌آگاهی» (این جشنواره و مسابقه بین بانوان رسانه‌ای برگزار شد) با بیان اینکه ما در مسئله معرفی جایگاه زنان در تمدن غربی مقداری کوتاهی کرده‌ایم، ابراز کرد: در کشور ما الگویی که برای یک دختر نوجوان دهه هشتادی و یا نودی مطرح بوده، همان الگوی زن غربی است؛ باید واقعیت‌هایی که برای زنان غربی اتفاق افتاده، تشریح و به نسل جوان ثابت شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متأسفانه نظام فرهنگی ما زن غربی و پوشش آن را به‌عنوان ارزش معرفی کرده است، اظهار کرد: کار رسانه‌ای و تبلیغی شما تأثیر بسزایی در حوزه حجاب و عفاف دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان یک شبکه رسانه‌ای داریم، تصریح کرد: باید دید در رسانه و مراکزی مانند بسیج رسانه چقدر توانسته‌ایم جریان اجتماعی، فکری و فرهنگی ایجاد کنیم؟

امام‌جمعه همدان خطاب به اصحاب رسانه گفت: آیا شما یک مغز متفکر دارید تا تیتر و صحبت‌های واحد را طراحی و در عرصه رسانه‌ای مطرح کند؟ در فعالیت رسانه‌ای نیاز به یک قرارگاه داریم، درحقیقت ما یک قرارگاه فرهنگی که در سطح کلان فعالیت کند، نداریم. مشکلات موجود در جامعه به‌دلیل ضعف قرارگاه‌های فرهنگی است که دچار مشکلات ساختاری و برنامه‌­ای شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ضمن بیان اینکه در استان همدان تعداد زیادی از افراد دغدغه‌مند از اهالی رسانه هستند که با دیدگاه‌های سیاسی مختلفی فعالیت می‌کنند، اذعان کرد: این جمع باید در فرهنگ وحدت بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا جبهه فرهنگی شکل بگیرد و تولید محتوا کند و سپس در عرصه اجتماعی به فرهنگ تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه در چندسال گذشته نیز اعلام کرده‌ام رسانه‌های استان همدان ضعیف عمل می‌کنند، گفت: درست است که اگر خود را با سایر استان‌ها مقایسه کنید، می‌بینید شرایط بهتری داشته‌اید، اما با توجه به جایگاه واقعی رسانه، شرایط خوبی را شاهد نیستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه حدود سه سال پیش به دنبال تعدادی بانوان نخبه بودیم، خاطرنشان کرد: ما به‌دلیل نداشتن شناخت، نتوانستیم به جمع‌بندی برسیم؛ البته این ضعف در بسیج جامعه زنان نیز وجود دارد که باعث شده نتوانیم داشته‌های خود را معرفی کنیم. من تأکید دارم که از نخبگان (با معرفی آن‌ها به جامعه) در مدیریت‌های استانی استفاده شود.

   جمهوری اسلامی مخالف تحصیل دختران نیست

امام‌جمعه همدان با اشاره به موضوع مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان دختر، تصریح کرد: در این خصوص بیان شده که جمهوری اسلامی مخالف تحصیل است، درحالی که این حرف به‌قدری ازلحاظ باطل بودن روشن است که نمی‌توان به آن پاسخ داد. این امر نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم نگاه و رویکرد جمهوری اسلامی درخصوص بانوان به آن معنا که باید باشد را نشان دهیم.

وی یادآور شد: بسیاری از مسائل فرهنگی را در شورای فرهنگ مطرح می‌کنم، اما بخش پیگیری آن به عهده رسانه‌ها است تا اجرا شدن آن را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تصریح کرد: دهه هشتادی‌ها خیلی آموزش‌پذیر نیستند و حوصله شنیدن نصیحت را ندارند؛ فضای تربیتی متفاوتی دارند و در فضای مجازی رشد یافته‌اند. برای برخی از این متولدین دهه مذکور چیزی به‌عنوان هنجار و ارزش تعریف نشده است که باید متناسب با ویژگی‌های آن‌ها در حوزه‌هایی مانند فرهنگ، برایشان برنامه و طراحی داشته باشیم؛ متأسفانه در این خصوص هنوز اتفاقی نیفتاده و ظرفیت‌های فرهنگی که در اختیار دولت بوده، مورد استفاده قرار نگرفته است.

امام‌جمعه همدان در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع عفاف و حجاب و مصوبات مربوط به آن در شورای فرهنگ عمومی نیز توسط رسانه‌ها از مسئولین مطالبه شود.

وی با اشاره به اینکه حضور بانوان بیشتر به نسبت آقایان در رسانه از پیوند بین تربیت‌گری با روحیه زنان نشأت می‌گیرد، گفت: روحیه تربیت‌گری ذاتی زنان با فضای رسانه که تربیتی است، مطابقت دارد.

امام‌جمعه همدان با تأکید بر اینکه در سال 98 ایجاد فضای تفریحی مخصوص بانوان را مطرح کردم، افزود: فضایی برای تفریح زنان در جامعه وجود ندارد و باید رسانه‌ها و بسیج رسانه آن را پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه در جامعه حس وجود فساد از خود آن بیشتر است! اظهار کرد: امروزه هرکس بخواهد نشان دهد روشن‌فکر است، انتقاد می‌کند و به دنبال فاسد است که این ضعف جدی ما به‌شمار می‌رود؛ خواهشمندم تنها به فضای وجود فساد در جامعه پرداخته نشود، درست است که در جامعه فساد هست، اما در کنار آن خدمت نیز وجود دارد.

امام‌جمعه همدان خاطرنشان کرد: باید مسئولینی که به مردم خدمت کرده‌اند، معرفی شوند؛ در فضای اجتماعی باید بیان شود که در جامعه افرادی نیز هستند که به مردم خدمت می‌کنند.

   بیشتر فعالیت رسانه‌ای استان همدان برعهده بانوان این شهر است

مسؤول خواهران بسیج رسانه استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه بیشتر فعالیت رسانه‌ای استان همدان برعهده بانوان این شهر است، گفت: این نشان‌دهنده آن است که نظام جمهوری اسلامی به سویی حرکت کرده که فکر زنان محور توجه قرار گرفته و فضایی ایجاد شده تا خانم‌ها بتوانند از توانایی‌های معنوی و انسانی خود برای کمک به هدایت جامعه، سرمایه‌گذاری کنند.

زهره پوروهابی با اشاره به اینکه البته این حضور را می‌توان از نگاه دیگری نیز مد نظر قرار داد، اظهار کرد: البته بخشی از این حجم حضور بانوان در عرصه رسانه به آورده مالی بخش رسانه بازمی‌گردد که به‌قدری کم است که عموماً فقط خانم‌ها راضی می‌شوند با آن میزان وجه مالی اندک، پای کار چنین فعالیت سختی باشند. گاهی یک خبر و تور رسانه‌ای یک روز خبرنگار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: نخستین کار بسیج رسانه در حوزه زنان، برگزاری جشنواره زن و وطن‌آگاهی بود که امسال برگزار شد؛ این جشنواره هدفش جهت‌دهی و جریان‌سازی برای بیان توانمندی‌ها، خلأها و مطالبه‌ها بوده است که خوشبختانه دوستان رسانه‌ای پای کار آمدند و آثار زیادی به جشنواره ارسال شد که پس از بررسی دبیرخانه، چهار نفر به‌عنوان برترین‌ها معرفی شدند و امروز تقدیر خواهند شد.

مسؤول خواهران بسیج رسانه استان همدان این جشنواره را ابتدایی برای رسیدن به تصویر کردن مطلوب توانمندی‌های زنان برشمرد و خاطرنشان کرد: در استان همدان تصویر خوبی از توانمندی‌ها و مطالبات حوزه زنان وجود ندارد و به‌ندرت می‌بینیم که از زنان نخبه و سرآمد استان همدان تجلیل شود؛ چراکه در استان همدان اساتیدی داریم که جزء دانشمندان برتر جهان هستند، اما کمتر بانوان همدانی این توانمندی‌ها را می‌بینند و به آن‌ها افتخار می‌کنند.

پوروهابی ابراز کرد: بانوان بسیج رسانه حاضر هستند پای کار بیایند و نخستین اطلس توانمندی‌های زنان استان همدان را ارائه دهند؛ فاز نخست این اطلس در سال آینده (مثلاً در میلاد حضرت زهرا (س)) رونمایی شود که بتوانیم وضعیت زنان و مشکلاتشان را بررسی کنیم تا از ظرفیت زنانی که در رسانه‌های استان حضور دارند و خوش‌فکر، تحصیلکرده و دلسوز جامعه هستند، استفاده شود.

در ادامه خبرنگار شبستان که یکی از برگزیدگان این جشنواره بود، با اشاره به نگاه اسلام به زنان، گفت: روایت داریم پس از قائله جمل امیرالمؤمنین (ع) همسر پیامبر را با احترام راهی مدینه و 40 محافظ زره‌پوش نقاب‌دار! با وی همراه کردند.

سمیه مظاهری افزود: هنگامی که کاروان به مقصد رسید، او به تلافی شکست خطبه خواند و گفت که علی مرا با مردان نامحرم راهی مدینه کرد و حرمت بیت پیامبر (ص) شما را شکست؛ مسئول کاروان به افراد محافظ زره‌پوش دستور داد تا نقاب از چهره بردارند، وقتی نقاب‌ها برداشته شد، مردم مشاهده کردند که همه محافظان زن هستند! این مهم نگاه اسلام به زنان را نشان می‌دهد.

خبرنگار روزنامه هگمتانه (دیگر برگزیده این جشنواره) نیز با اشاره به لزوم داشتن حیا و عفت در جامعه، گفت: وجود حیا و عفت آرامش به جامعه خواهد بخشید، حضور زنان با پوشش مناسب، یکی از الزامات جامعه است. پیشنهاد می‌کنم برای معلمان و کارمندان مدارس کلاس‌های بصیرت‌ برگزار شود تا بتوانند دانش‌آموزان را تبیین کنند.

اعظم مرادی‌صالح در ادامه افزود: موضوع اقتصادی در کنار مسائل فرهنگی برای جوانان درنظر گرفته شود و یک واحد درسی با عنوان حجاب و عفاف برای دختران تدریس کنند تا موضوع تبیین شود.

شناسه خبر 66840