شناسه خبر:65513
1401/11/9 12:26:16
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با نوازنده سه‌تار مطرح کرد:

تخصص‌گرایی نیمه‌جان در موسیقی همدان پیامد ضعف نظارت ارشاد

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌وگو با علی‌اصغر پاکروان مشخص شد در نبود نظارت از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تخصص‌گرایی و نخبه‌پروری در این رشته هنری زیر پای سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های غیر حرفه‌ای لگدمال شده است.

موسیقی از هنرهای اصیل ایرانی و از مهم‌ترین ارکان فرهنگ‌های قومی است که امروزه نقش هویت‌بخش غیرقابل انکاری خصوصاً در میان قشر جوان یافته است؛ در واقع موسیقی، هنری فراگیر و محبوب است اما خلأ وجود سیاستگذاری‌های مدون و نبود زیرساخت‌ها برای استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگی و هنری آن، از نقاط ضعفی است که در استان‌های مختلف کشور علیرغم ظرفیت بالا به چشم می‌خورد که در این بین استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بر این اساس با توجه به اهیمت موضوع برآن شدیم تا گفت‌وگویی با مدرس موسیقی و نیز عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌‌خوانید:
علی‌اصغر پاکروان با بیان اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی است و 38 سال دارد گفت: از سال 1376 فعالیت هنری خود را در رشته موسیقی با نوازندگی ساز سه‌تار آغاز کرده‌ام.
وی با اشاره به نام تعدادی از اساتید عرصه موسیقی خود گفت: کارم در این رشته هنری را با نوازندگی سه‌تار نزد استان مرادیان شروع کردم و سپس از کلاس درس اساتیدی همچون مرادیان، ذوالنوری، شعاری، بابایی و آذرپیرا نیز بهره بردم.
وی با ابراز اینکه از ابتدای دهه 80 تاکنون در گروه‌های موسیقی مختلف همچون فارابی، آوای فاخته، هزاردستان و غیره به‌عنوان نوازنده سه تار و تار حضور داشتم، افزود: طی این سال‌ها در اجرا‌های متعدد، جشنواره‌های مختلف کشوری و یک کنسرت در کشور روسیه حاضر بوده‌ام.
این مدرس موسیقی با اشاره اینکه متأسفانه به طور کلی حال و روز هنر موسیقی در کشور خوب نیست، خاطرنشان کرد: این وضعیت اسف‌بار در همدان به‌دلیل سوء‌تدبیر و بی‌توجهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان، به‌مراتب بدتر است.
  اداره کل فرهنگ و ارشاد به‌دنبال بالا بردن آمار است
پاکروان با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به فکر بالا بردن آمار تعداد نوازندگان و آموزشگاه‌های خود است؛ اظهار کرد: متأسفانه در عرصه موسیقی شاهد تخصص‌گرایی و نخبه‌پروری نیستیم.
وی ادامه داد: معضلی که در همدان وجود دارد تعدد آموزشگاه و اعطای مجوز برای تأسیس آموزشگاه به افراد غیر متخصص است.
  آموزش توسط افراد فاقد کارت صلاحیت تدریس
وی با اشاره به اینکه علاوه بر معضل فوق، افرادی در همدان دست به آموزش و تدریس در آموزشگاه‌ها و مراکز خصوصی می‌زنند که فاقد کارت صلاحیت تدریس هستند، تشریح کرد: متأسفانه نظارتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد و حتی خود را موظف به ورود به این مسئله هم نمی‌دانند.
مدیر آموزشگاه ارغنون با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات هنر موسیقی در همدان این است که سازمان فنی و حرفه‌ای نیز بدون داشتن تخصص لازم اقدام به جذب هنرجو و اعطای مجوز می‌کند، تشریح کرد: تأسف‌بارتر اینکه اداره کل ارشاد نیز هیچ‌گونه رایزنی برای متوقف کردن این روند با این سازمان نکرده و نمی‌کند.
  همدان دارای نازل‌ترین شهریه
پاکروان با بیان اینکه متأسفانه در خصوص شهریه نیز همدان به نسبت سایر شهرهای کشور در نازل‌ترین سطح قرار دارد، اذعان کرد: من به‌عنوان عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی که از نزدیک ناظر عملکرد اداره کل ارشاد هستم به ضرس قاطع می‌توانم بگویم نظارتی بر موسیقی همدان وجود ندارد.
  فعالیت 30 آموزشگاه در همدان!
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان همدان 40 آموزشگاه موسیقی وجود دارد که 30 آموزشگاه آن در همدان دایر است ابراز کرد: من به‌عنوان کسی که سال‌هاست در عرصه موسیقی فعالیت دارم یک سال و نیم پیش نسبت به دایر کردن آموزشگاه اقدام کردم؛ اگر نگاهی به تعداد مجوزهای صادرشده در این مدت کوتاه بیاندازید شاهد آن خواهید بود که اعطای مجوزها بیش از حد مجاز است.
مدیر آموزشگاه موسیقی ارغنون افزود: تأسف‌بارتر اینکه حتی کسانی هم که نتواستند از فیلتر اداره کل ارشاد رد شوند مجوز خود را از فنی و حرفه‌ای بدون داشتن سابقه دریافت کرده‌اند درواقع کسی که خود هنرجو است امروز دست به دایر کردن آموزشگاه زده‌اند.
  سطح کیفی آموزش در همدان کاهش یافته است
پاکروان با بیان اینکه سطح کیفی آموزش موسیقی در همدان کاهش یافته ابراز کرد: در خصوص سبک‌های همدان «شیرا» موسیقی مناسبی است اما استقبال از موسیقی پاپ این روزها بیشتر است از طرفی هم صدا و سیما تلاشی برای مانایی و ماندگار موسیقی سنتی نمی‌کند گفت: بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که موسیقی سنتی از جایگاه بالایی در بین مردم به‌ویژه جوانان برخوردار باشد.
  سالن تخصص نداریم
وی نداشتن سالن تخصصی موسیقی را یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی هنرمندان موسیقی در همدان دانست و گفت: متأسفانه در هیچ‌یک از شهرستان‌های ما سالن مناسب برای موسیقی نداریم.
این هنرمند جوان عرصه موسیقی استان همدان ادامه داد: همدان تنها یک سالن 500 نفری دارد که برای برگزاری کنسرت استفاده می‌شود، اگرچه این سالن به موسیقی اختصاص داده شده‌ اما مهندسی ساخت و ساز آن‌ برای اجرای موسیقی نبوده، بنابراین از استانداردهای لازم برای یک سالن تخصصی موسیقی به دور است.
پاکروان با تأکید بر اینکه وقتی سالنی اختصاصی برای موسیقی طراحی می‌شود، خیلی از الزامات مانند ظرفیت، زاویه دید مخاطب، پهنای استیج، محل قرار گرفتن صندلی‌های وی‌آی‌پی، سیستم صدا، نمایشگر و ده‌ها شاخص دیگر دیده می‌شود و گرنه مشکلات زیادی برای گروه‌های اجراکننده بر روی صحنه به وجود می‌آید اظهار کرد: اگر خلأهای سخت‌افزاری پر و فضا آماده شود می‌توانیم گروه‌های برجسته و تراز اول کشور را به همدان دعوت کنیم.
مع‌الوصف باتوجه به آنچه گفته شد همدان داعیه کلان‌شهری دارد اما از داشتن سالن مناسبی برای اجرای گروه‌های موسیقی و رویدادهای فرهنگی محروم است و حتی به گفته اهل فن کوچک‌ترین سالن‌های کشور را در خود گنجانده است این در حالی است که این سالن‌ها برای اجرای موسیقی به طور تخصصی طراحی نشده‌ و برخی کارکرد همایشی و برخی شکل و شمایل ورزشی دارند. به طوری که صحنه نامناسب، تعداد کم صندلی، مشکلات صدابرداری، نورپردازی و فرسودگی تجهیزات برخی از کم و کسری‌های سالن‌های همدان است که می‌توان به عنوان زیرساخت و پیش نیاز اجرای کنسرت به آن‌ها اشاره کرد.
علاوه بر این چنانکه گفته شد در گیر و دار این کمبود سخت‌افزاری معضل دیگری به نام بی‌قاعدگی و عدم نظارت بر عملکرد آموزشگاه و نحوه اخذ مجوز فعالیت آن‌ها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می‌خورد که این مهم خود منجر شده تا فعالیت آموزشگاه حرفه‌ای و دارای اساتید متخصص مقرون به‌صرفه نباشد بنابراین انتظار می‌رود این اداره در جایگاه مدیریتی خود برای یک بار هم که شده به وظیفه ذاتی خویش عمل کند و موسیقی استان را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.

شناسه خبر 65513