شناسه خبر:65392
1401/11/6 09:35:21
خاک‌برداری بخشی از دفاع مقدس با قلم؛

حمید حسام، دیده‌بان خوب فرهنگی است

سپهرغرب، گروه خبر: یکی از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری معتقد است: «حمید حسام»، نویسنده کتاب‌های دوران دفاع مقدس همواره فرهنگی فکر کرده، فرهنگی کار کرده و با دیده‌بانی خوب فرهنگی، فعالیت‌های تأثیرگذاری را انجام داده است.

محسن صیفی‌کار گفت: «حمید حسام» در همه ادوار زندگی یک شخصیت فرهنگی بوده است؛ حتی در دوران دفاع مقدس هم دوربین و اسلحه را باهم در دست داشت و درحال ثبت رویدادهای فرهنگی بود.
وی ادامه داد: او طی دهه 60 در روابط عمومی سپاه همدان مشغول به کار شد، بعد از دوران دفاع مقدس مؤسس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بود، در آن زمان به‌جز شهرهای مرزی، هیچ‌یک از استان‌ها بنیاد حفظ آثار نداشتند و ایشان با شهیدان همدانی و مظاهری اقدام به تأسیس این بنیاد در همدان کردند.
صیفی‌کار اضافه کرد: برای نخستین‌بار کانون بسیج جوانان را در همدان تأسیس کرد و بعدها الگویی برای کل کشور شد؛ «حمید حسام» سردار معلم است و همیشه در مقوله فرهنگ قدم و قلم زده است، او در معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور نیز نقش محوری داشت و در نشر آثار این حوزه خدمات ارزنده‌ای ارائه داد.
این نویسنده همدانی با اشاره به اینکه آقای حسام بعد از بازنشستگی به‌طور جدی‌تر وارد عرصه نویسندگی شد، اظهار کرد: او همواره فرهنگی فکر کرده و فرهنگی کار کرده و با دیده‌بانی خوب فرهنگی، فعالیت‌های تأثیرگذاری را انجام داده است.
صیفی‌کار در ادامه به آثار «حمید حسام» اشاره کرد و گفت: این نویسنده متبحر 20 اثر دارد که همه در حوزه دفاع مقدس است، کتاب «راز نگین سرخ» رمانی مستند درباره حاج‌محمود شهبازی و شهید همدانی است، در این کتاب وقایع سال‌های اول جنگ از رزمندگان همدانی در منطقه سرپل ذهاب به نگارش درآمده است. «دهلیز انتظار» دو قصه دارد یکی درباره شهید حاج‌ستار ابراهیمی و دیگری درباره شهید علی چیت‌سازیان، کتاب «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» عملیات 20 شهریورماه و کربلای چهار را روایت می‌کند و درباره غواصان شهید گردان غواصی جعفر طیار لشگر انصارالحسین (ع) همدان است.
صیفی‌کار با بیان اینکه همه داستان‌ها مستند بر وقایعی بوده که پردازش شده است، افزود: «حمید حسام» دیده‌بان است، جنگ دیده است، رزم دیده است، با جنگ و تفنگ و خاکریز بیگانه نیست و براساس دیده‌های خود و روایت‌های هم‌رزمانش می‌نویسد و همین موضوع باعث شده عمیق بنویسد. ایشان در سال 59 و در ابتدای جنگ به جبهه رفت و استادی به‌نام محمد منوچهری معروف به ممدگره داشت که مرتبط به دیده‌بانی بود و همین موضوع باعث شد ژرف‌اندیشی و ژرف‌نگری در او به‌وجود آید و دغدغه‌مند شود.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس تصریح کرد: کتاب «بچه‌های ممدگره» درباره بچه‌های دیده‌بان و توپخانه است که باهم در تعامل هستند و به‌عبارتی دیده‌بان چشم توپخانه است؛ کتاب «دلیل» زندگی شهید علی چیت‌سازیان فرمانده اطلاعات عملیات لشگر انصارالحسین (ع) را روایت می‌کند و در قالب خاطرات کوتاه از هم‌رزمان این شهید گردآوری شده است و کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» درباره زندگی شهید میرزامحمد سلگی فرمانده گردان 153 ابوالفضل (ع) لشگر انصارالحسین (ع) است. در این کتاب برجسته و حجیم بُعد عرفانی و ربانی و عاشورایی فراوان دیده می‌شود؛ کتاب «هفتادودومین غواص» هم درباره خاطرات کریم مطهری فرمانده گردان غواصی بوده و یک بخش کتاب نیز درباره شهید علی چیت‌سازیان است.
وی ادامه داد: کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره خانم بابایی مادر تنها شهید ژاپنی در دوران دفاع مقدس است، آشنایی آقای حسام با این بانو به سفری برمی‌گردد که به همراه تعدادی از جانبازان شیمیایی به ژاپن می‌رود و جرقه نوشتن کتاب از اینجا زده می‌شود، علاوه‌بر این کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» نیز سفرنامه همین سفر است؛ سفرنامه «آن خس بی‌سروپا» هم کتابی مصور بوده که به تأسی از کتاب «خسی در میقات» جلال‌آل‌احمد نوشته شده و روایت سفر اربعین است. کتاب «فقط غلام حسین باش» درباره حسین رفیعی جانباز دفاع مقدس بوده که زندگی حُرگونه‌ای دارد و دچار تحولی روحانی است.
وی اضافه کرد: کتاب «خداحافظ سالار» درباره شهید حاج‌حسین همدانی، کتاب «تازیانه‌های سلوک» درباره علی آقامحمدی و کتاب «وقتی مهتاب گم شد» درباره شهید علی خوش‌لفظ است که این کتاب‌ها تقریظ رهبری را دریافت کرده‌اند.
این نویسنده همدانی در ادامه با اشاره به اینکه «حمید حسام» یکی از ارکان اصلی تأسیس باغ‌موزه دفاع مقدس در همدان است، گفت: دیده‌بانی بعد از جنگ برای او به دستاوردی تبدیل شد؛ در دوران دفاع مقدس نقطه‌ها و اتفاقات تاریخی را ثبت و ضبط و پس از جنگ آن‌ها را نورانی و نمایان کرد.
صیفی‌کار در رابطه با نقش «حمید حسام» در ادبیات دفاع مقدس توضیح داد: او دو نقش در ادبیات دفاع مقدس دارد؛ یکی نقش اداری و مدیریتی و دیگری شخصیت هنری‌اش، سِمت ایشان در معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از معدود پست‌هایی بود که شخص شایسته‌ای سر جای خود قرار می‌گرفت؛ چراکه او فارغ‌التحصیل ادبیات از دانشگاه تهران است، اشتیاق به نویسندگی دارد و مؤسس بنیاد حفظ آثار همدان است بنابراین در مسند این معاونت، تحولی ازلحاظ کمی و کیفی ایجاد کرد و نقش مدیریتی او بسیار پُررنگ بود.
وی افزود: همچنین ایشان پرونده «روایت انصار» را در همدان کلید زد که یگان‌نگاری و درباره نقش استان همدان در دفاع مقدس و 12 جلد است و تاکنون چهار جلد آن منتشر شده و با پشتوانه فرهنگی آقای حسام شکل گرفته؛ به همین دلیل می‌توان گفت او یک معمار فرهنگی است.
صیفی‌کار با اشاره به اینکه نقش بعدی ایشان در ادبیات دفاع مقدس شخصیت هنری‌ است، تصریح کرد: از زمان تقریظ کتاب‌های «حمید حسام» او بیشتر شناخته شد که این موضوع هم حُسن است و هم ضعف، ضعف از این جهت که چرا بزرگان حوزه و دانشگاه نباید تا قبل از تقریظ «حمید حسام» را بشناسند؟ حُسن از این رو که پس از دریافت تقریظ، کتاب‌هایش در تیراژ بالا منتشر شد و مردم بیشتر با ادبیات دفاع مقدس آشنا شدند و حتی بعضی از کتاب‌ها به هشت زبان ترجمه شد.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: معلمی او نقش خوبی است و هنوز هم ادامه دارد، درب خانه آقای حسام همیشه روی علاقه‌مندان باز است؛ او هیچگاه تکبر نمی‌ورزد و همیشه متواضع است، ایشان هنوز هم مثل رزمندگان دفاع مقدس که سعی داشتند دیده نشوند، دوست ندارند دیده شوند.
وی شرح داد: «حمید حسام» و نوشته‌هایش باعث شد بسیاری از رزمنده‌ها شناخته شوند؛ او درواقع بخشی از دفاع مقدس را خاک‌برداری و با قلم خود رزمندگان را در ذهن مردم ماندگار کرد. از طرفی او با بزرگانی مانند جواد محقق، قیصر امین‌پور و محسن مؤمنی‌شریف نشست‌وبرخاست داشته و این مراودات روی شخصیت فرهنگی‌اش تأثیر خوبی گذاشته است.

شناسه خبر 65392