شناسه خبر:60779
1401/7/11 09:33:38

سپهرغرب، گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به تأثیر اغتشاشات در کاهش مراودات و سیاست‌های صادرات و واردات کشور، گفت: مواردی را سراغ داریم که برخی کشورها محموله‌های غذایی ما را پس از وقوع آشوب‌های خیابانی ارسال نکرده‌اند و یک‌طرفه قرادادها را لغو کردند.

سید رضا نورانی درباره اغتشاشات اخیر در کشور که از سوی برخی با هدف به هم زدن امنیت اجتماعی و تجزیه کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: تأمین امنیت اجتماعی زیربنای توسعه اقتصادی است و ‌حتی امنیت غذایی هم که در حوزه کشاورزی برای آن تلاش می‌شود بدون امنیت اجتماعی محقق نخواهد شد. در حقیقت امنیت اجتماعی از اهم واجبات است که امروز از سوی برخی‌ها نشانه گرفته شده است.
وی تأکید کرد: که هرگونه ناآرامی و بهم خوردن امنیت اجتماعی در داخل تأثیرات آن نه‌تنها در درون مرزها بلکه بر بیرون مرزها هم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.
   ‌جذب سرمایه‌گذاری ثبات اقتصادی و اجتماعی لازم دارد
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تأکید بر اینکه کاهش سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران داخل و خارج با حضور اغتشاشگران در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد گفت: هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر نیست در چنین شرایطی سرمایه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در وضعیتی که ثباتی در آن نیست، وارد کشور کند در حالی که رشد سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی امری ضروری است.
نورانی افزود: هرچه چشم‌انداز رشد اقتصادی برای کشور بیشتر باشد استقبال از سرمایه‌گذاری هم بیشتر می‌شود، در حقیقت این مؤلفه،‌ چراغ سبزی برای سرمایه‌گذاران می‌شود که سرمایه‌های خود را به داخل کشور سرازیر کنند و در شرایط ناامنی اجتماعی همه این‌ها آسیب می‌بیند.
   در شرایط ناامنی اجتماعی سفره مردم کوچک‌تر می‌شود
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی همه فعالان اقتصادی باید برای غلبه بر این وضعیت تلاش کنند، گفت: در غیر این صورت دود آن هم به چشم فعالان اقتصادی و هم خود مردم خواهد رفت، سفره مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود و امنیت غذایی آن‌ها هم دچار مخاطره خواهد شد.
وی درباره راهکار غلبه بر بحران فعلی گفت: باید مشارکت مردم در همه تصمیم‌گیری‌ها جدی تلقی شود. مسئولان باید اجازه دهند مردم هم در همه امور مشارکت داشته باشند و مردم چنین تصور نکنند که خدای ناکرده آن‌ها کنار گذاشته شده‌اند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تأکید کرد: در صورتی که آرامش اجتماعی در داخل حکمفرما نباشد، هم فرار مغزها صورت می‌گیرد که این خود فرار سرمایه نیز هست، در حقیقت سرمایه اصلی هر کشور نیروهای انسانی آن کشور است.
نورانی اظهار کرد: برخی اغتشاشگران که به خیابان‌ها آمده‌اند بدانند نتیجه کار آنها به رشد اقتصادی کشور آسیب جدی وارد می‌کند و تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روز به روز افزایش داده و غیرقابل مهار می‌کند. در حقیقت همه این‌ها زنجیروار به هم وصل هستند و ما نمی‌توانیم هیچ کدام از این حلقه‌های زنجیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نادیده بگیریم.
   محموله‌های وارداتی پس از هر اغتشاش لغو می‌شد
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اغتشاشات اخیر می‌تواند در مراودات کشور ما در واردات و صادرات با کشورهای دیگر تأثیرگذار باشد، گفت: قطعا همین طور است، نگاه کشورهای دیگر تغییر می‌کند، آن‌ها به راحتی کالاهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور ما صادر نمی‌کنند و شرایط تحریم را هم سخت‌تر می‌کنند.
وی ادامه داد: به تجربه دیده شده هر زمانی که آشوب‌های خیابانی در کشور شکل گرفته، پس از آن فشار کشورهای سلطه افزایش یافته و حلقه تحریم‌ها هم تنگ‌تر شده است.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا نمونه‌ای دارید که پس از این آشوب‌ها در مراودات و سیاست‌های صادرات و واردات کشورهای دیگر تأثیر منفی گذاشته باشد؟ گفت: بله، مواردی بود که ما مذاکرات اولیه برای واردات موز انجام داده بودیم، اما آن‌ها در نهایت طرف‌های مقابل قرارداد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لغو کردند، در حالی که هیچ علتی به غیر از تغییر نگاه آنها پس از آشوب‌ها و اغتشاشات وجود نداشت.
نورانی به مورد دیگری هم اشاره کرد و گفت: پس از تحریم کشتی‌های ما، مانع بزرگ صادراتی شکل گرفت و در انتقال و حمل‌و‌نقل محصولات کشاورزی و غذایی دردسر ایجاد کرد.
وی‌ تأکید کرد: همه این ناآرامی‌ها و ناامنی اجتماعی آسیب جدی به توسعه اقتصادی و امنیت غذایی کشور وارد خواهد کرد. در این بین بر همه فعالان اقتصادی هم واجب است که با توصیه‌های خود این مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برطرف کنند، البته اغتشاشگران هم ‌ می‌دانند نتیجه این کار آن‌ها جز کوچک شدن سفره مردم نخواهد بود.

شناسه خبر 60779