شناسه خبر:51661
1400/11/6 10:33:21

سپهرغرب، گروه اجتماعی - طاهره ترابی مهوش: در پی بروز و گسترش اعتیاد در روستاهای‌ شهرستان رزن امنیت جامعه روستایی به خطر افتاده و به مثابه یک راهزن، آرامش این روستاها را ربوده است.

واقعیت این است که امروزه علاوه بر برخی آسیب‌ها همچون بیکاری، فقر و مسائل مرتبط با مدیریت محلی، جمعیت و نیروی انسانی، بالا بودن میزان مهاجرت روستایی و روند سالخوردگی نیروی کار کشاورزی، می‌توان آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای را یافت که به دامنه روستاها نفوذ پیدا کرده‌اند. اگر روزگاری با مهاجرت گسترده نیروی جوان و فعال روستاها به شهر، زمینه فقر نیروی انسانی فراهم می‌شد، امروزه آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد به مواد مخدر است که زمینه نابودی اندک سرمایه‌های انسانی باقی‌مانده در روستاها را فراهم آورده است. به همین دلیل پرداختن عمیق و جدی به مسائل اجتماعی روستاها که هم‌اکنون به غیر از مهاجرت، پدیده‌هایی چون اعتیاد، ضعف پیوندهای اجتماعی و کج‌رفتاری‌های اخلاقی را شامل می‌شود، امری ضروری و حیاتی است به طوری‌که سپهرغرب طی چند سال اخیر در گفت‌و‌گو با اهالی و دهیاران روستاها و بیان وضعیت اعتیاد در روستاهای تابع شهرستان‌های استان نسبت به ارائه مؤلفه‌های گرایش جوانان روستایی به مواد مخدر پرداخته است.

براین اساس با توجه به اهمیت موضوع و ادامه‌دار بودن این رسالت برآن شدیم تا در این شماره به گفت‌وگو با دهیاران تعدادی از روستاهای شهرستان رزن و درگزین بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای کاج در دهستان درجزین علیا بخش قروه درجزین با بیان اینکه معضل اعتیاد نه‌تنها در اینجا بلکه در کل روستاهای شهرستان غیر قابل انکار است گفت: متأسفانه روز‌به‌روز سن مصرف مواد رو به کاهش است.

محسن حجازی با اشاره به اینکه دیگر خبری از اعتیاد سنتی در روستا نیست بلکه اغلب به مصرف گل و مشروبات الکی اعتیاد پیدا کرده‌اند ابراز کرد: نمی‌دانم گیر کار کجاست اما هرچه هست به نظر می‌رسد متولیان حوزه فرهن‌گسازی و درعین حال برخوردهای قضائی و انتظامی نتوانسته راه‌گشا باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل بروز اعتیاد در روستا‌ها به موضوع گسترش بیکاری بازمی‌گردد، اذعان کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر در پی گسترش بیکاری و به تبع آن اعتیاد، شاهد بروزر سرقت‌های خرد در روستا بوده و هستیم.

وی با اشاره به اینکه مباحث فرهنگی و پرداختن آن در توان مالی و درعین حال نیروی انسانی در اختیار دهیاری‌ها نیست، اذعان کرد: علی‌رغم تعدد دستگاه‌های حوزه فرهنگ و اجتماع متأسفانه به این معضل در روستاها توجهی نمی‌شود.

دهیار روستای کاج در دهستان درجزین علیا بخش قروه درجزین با اشاره به اینکه معتادان هیچ مشکلی برای تأمین مواد مخدر خود در روستاها ندارند به نحوی که بخش اعظمی از مواد مخدر مصرفی آن‌ها از قم و ساوه تأمین می‌شود ابراز کرد: این درحالی است که از روستاهای اطراف نیز مواد مخدر مورد نیاز معتادان با یک تلفن زدن همانند گرفتن تاکسی اینترنتی تأمین می‌شود.

دهیار یکی از روستای دهستان بغراطی و بخش سردرود نیز با تأکید براینکه متأسفانه در این روستا نیز معضل اعتیاد به مواد صنعتی مشهود است گفت: امروز شاهد آن هستیم که افراد معتاد به مواد سنتی، به سمت و سوی مصرف مواد مخدر صنعتی سوق پیدا کرده‌اند.

وی تأکید کرد: من به‌دنبال سیاه‌نمایی وضعیت این معضل در روستا نیستم اما آنچه مسلم است اینکه طی سال‌های اخیر این آسیب در روستا افزایش یافته و در حال حاضر نیز به یک عادت بدل شده و متأسفانه افراد به فکر ترک مواد نیستند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بروز این آسیب در روستا امنیت جامعه روستایی را تهدید می‌کند اذعان کرد: حضور دسته جمعی و شبانه معتادان در منازل شخصی افراد یقیناً تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت.

این دهیار جوان با ابراز نگرانی از گسترش معضلات این‌چنینی در روستا خاطر نشان کرد: امروز ما در روستا خانواده‌هایی داریم که برای کسب درآمد و اشتغال به شهر و یا خارج از استان می‌روند وجود و حضور معتادان برای من دهیار به‌عنوان امانت‌داران این قبیل افراد به یک معضل بدل شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که مواد مورد نیاز معتادان از کجا تأمین می‌شود؟ ابراز کرد: متأسفانه تعدادی از اهالی این روستا خود فروشنده مواد هستند و بارها توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند اما پس از چند روز آزاد شده و بازهم به کار خود ادامه داده‌اند.

دهیار روستای کهارد بخش مرکزی رزن نیز با تأیید وجود اعتیاد در جامعه روستایی اذعان کرد: این روستا طبق آمار سال 95 دارای جمعیت 140 نفری بوده که اگر نیمی از این جامعه را زنان در نظر بگیریم، معضل اعتیاد دامن 100 تا 150نفر از 700 نفر جامعه مردان این روستا را گرفته است.

سیدرضا حسینی با اشاره به اینکه نوع مواد مصرفی این افراد اغلب سنتی است و در برخی خانواده‌ها با معضل اعتیاد دو نفر از اعضا مواجه هستیم تصریح کرد: در مقابل خانواده‌هایی داریم که خوشبختانه از گزند این معضل به دور هستند، اغلب این افراد جزء قشر متوسط جامعه روستایی بوده و خوشبختانه دارای اراضی کشاورزی هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی با تأکید براینکه همین منبع درآمد مانع از آن شده که آسیب‌های ناشی از اعتیاد گستره کمتری را دربربگیرد خاطرنشان کرد: اغلب مواد مخدر از روستاهای همجوار برای این افراد تأمین می‌شود.

مع‌الوصف چنانگه گفته شد امروزه انواع مختلفی از مواد مخدر در روستاها یافت می‌شود، هر نوعی که در شهر پیدا شود در روستا هم امکان مصرفش هست! تعداد معتادهای روستا‌ها رو‌به افزایش و سن مصرف رو‌به کاهش است، شغل موادفروشی هم که پرسود است و پرمشتری، مخصوصاً مواد مخدر صنعتی که مصرف آن به سرعت در حال گسترش است و سریع افراد مبتلایش را تا به حد مرگ ضعیف می‌کند.

برایم این سؤال هنوز مبهم است و نمی‌دانم چرا به این سرعت اعتیاد قبحش شکست و مصرف مواد شایع شد؛ اما می‌دانم این بلا زیر بنای بلایای بعدی ازجمله، نا‌امنی، سرقت، شرارت و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی در روستاها است اما ممکن است از نبود نشاط در اجتماع سرچشمه گرفته و یا شاید از فقر روزافزون در روستاها باشد و حتی این احتمال نیز وجود دارد که از ارزانی، فراوانی و در دسترس بودن مواد باشد یا هر دلیل دیگر، اما آنچه مسلم است اینکه با گسترش اعتیاد روستاها دیگر جای امنی برای زندگی نیستند و این معضل و آسیب به راهزنی برای روستاهای رزن بدل شده است.

شناسه خبر 51661