کد خبر : 72231
تاریخ : 1402/5/16
گروه خبری : اقتصادی

بیش از 1600 میلیون دلار حجم مبادلات کالا در کردستان طی سال جاری

طاها سمیعی ضمن اشاره به صادرات 186 میلیون دلار کالا از کردستان طی سال جاری، اظهار کرد: همچنین صادرات سایر گمرکات ما 97 میلیون دلار بوده و در نهایت جمع کل صادرات 283 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: حجم کل مبادلات شامل واردات، صادرات و ترانزیت از مرزهای استان یک هزار و 684 میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به اینکه کردستان استانی مرزی است دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه تجارت مرزی بوده و به‌عنوان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشور عراق و سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

سمیعی یادآور شد: کردستان به‌عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز 80 میلیون دلار و ترانزیت هزار و 321 میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان گفت: عمده اقلام صادراتی شامل محصولات کشاورزی و باغی، محصولات شیمیایی، معدنی و محصولات صنعتی بوده که به کشورهای هدف عراق، ترکیه، سوریه و هند صادر شده است.

سمیعی اظهار کرد: اقلام عمده وارداتی در این مدت نیز شامل شمش آلومینیوم، ضایعات آلومینیوم، استرج فیلم، قطعات یدک پکیج بوده است.

وی با اشاره به اقلام عمده وارداتی بازارچه‌ها افزود: ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال فریزر، کولر کولر گازی، لوازم متفرقه و آشپزخانه از دیگر واردات استان

 

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/72231