کد خبر : 71258
تاریخ : 1402/4/20
گروه خبری : جامعه

دادستان همدان:

کودکان کار زیر چتر حمایتی دستگاه‌های متولی بروند

حسن خانجانی‌موقر صبح روز گذشته در جلسه جلوگیری از نقض حقوق شهروندی به‌ویژه اطفال و نوجوانان در فرآیند بازیافت زباله و پسماندهای شهری اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399، تمام افراد زیر 18 سال را زیر چتر حمایتی خود گرفته و بهزیستی موظف است وضعیت مخاطره‌آمیز در سطح استان را شناسایی و با کمک دستگاه‌های متولی دیگر در حمایت از کودکان پای کار بیاید.
وی افزود: زباله‌گردی پدیده نامبارک و مصادیق وضعیت مخاطره‌آمیز بوده که متأسفانه بهزیستی استان تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی از کودکان و نوجوانان زباله‌گرد ارائه نداده و ندارد.
دادستان همدان با اشاره به ورود دستگاه‌های متولی، گفت: در این زمینه می‌بایست طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری و بهزیستی پس از شناسایی و سامان‌دهی زباله‌گردها و اماکن خرید و فروش ضایعات، با تجمیع اطلاعات خود، کودکان کار را شناسایی، پذیرش، نگهداری و حمایت کنند.
خانجانی‌موقر خاطرنشان کرد: بهزیستی می‌تواند برای شناسایی کودکان کار و زباله‌گرد از سمن‌ها نیز کمک بگیرد و هرچه سریع‌تر و حداکثر تا 20 روز آینده گزارشی دراین‌باره به دادستانی مرکز استان ارسال کند تا با اقدام قانونی لازم مانع سوء استفاده دیگران از کودکان برای جمع‌آوری زباله و ضایعات شویم.
وی با بیان اینکه بهزیستی موظف است وضعیت مخاطره‌آمیز در سطح استان را هم شناسایی کرده و گزارش دهد و در این حوزه تنها به رفع مشکلات موردی نپردازد، بیان کرد: مطابق با قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، شهرداری‌ها باید همکاری لازم را در اجرای قانون با سازمان بهزیستی داشته باشند و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مهارت‌های شغلی را به‌صورت رایگان به نوجوانان آموزش دهد.
دادستان همدان عنوان کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز باید به‌طور مستمر از واحدهای جمع‌آوری ضایعات بازرسی کند و درصورت مشاهده فعالیت کودکان در این اماکن، بلافاصله موضوع را به دادستانی گزارش دهد تا مطابق با قانون با خاطیان برخورد شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/71258