کد خبر : 66793
تاریخ : 1401/12/13
گروه خبری : فرهنگی

معاون استاندار همدان:

پیشگیری از چالش‌های فرهنگی، نیازمند برنامه‌های جدید است

معاون دادگستری همدان: خانه‌های محل توزیع و فروش مواد مخدر ناامن شوددبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان: اجرای طرح نوروزی مقابله با فروشندگان و خُرده‌فروشان مواد مخدر

«حسن رضانیا» روز پنجشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان کرد: شرایط کنونی فرهنگی در امر مبارزه با مواد مخدر با وجود فعالیت‌های مثبت و مؤثر صورت‌گرفته در کشور، رضایت‌بخش نیست و در حوزه فرهنگی دچار عقب‌ماندگی‌هایی در زمینه پیشگیری هستیم که باید کار بیشتری شود.
وی اضافه کرد: رهبری فرزانه انقلاب، چالش مواد مخدر را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های پنجگانه مطرح کردند؛ چراکه اعتیاد به مواد مخدر مادر همه آسیب‌ها است و بخشی از سرقت‌های خُرد ریشه در مسئله اعتیاد دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: با توجه به اینکه در مسئله اعتیاد نخستین و مهم‌ترین اقدام پیشگیری است، باید برای توفیق در این مسیر با نگاه فرهنگی و ارائه برنامه‌های نو و جامع، پیش رفت.
رضانیا گفت: در حوزه درمان معتادان با چالش‌های قانونی مواجهیم که با توجه به قرار گرفتن در فصل نوشتن برنامه هفتم توسعه کشور، می‌توان این چالش‌ها و خلأهای قانونی را احصا کرد و در اختیار نهادهای مسئول قرار داد تا در مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکلات و خلأهای قانونی تأمل و چاره‌اندیشی شود.
وی بر ضرورت اجتماعی کردن امر مقابله با مواد مخدر و توانمندسازی گروه‌ها و نهادهای مردمی مقابله و مبارزه با مواد افیونی تأکید کرد و افزود: باید به سمت مبارزه اجتماع‌محور و مردم‌محور حرکت و در این راستا خانواده‌ها را نیز درگیر مقابله با پدیده شوم مواد مخدر کرد؛ چرا که در این صورت شانس موفقیت افزایش می‌یابد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ابراز کرد: پایش دائمی و مستمر محیط‌های اجتماعی مورد تأکید است تا بدانیم در این محیط‌ها چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد.
رضانیا گفت: جذابیت بالای قاچاق مواد مخدر زمینه گرایش به این تخلف را ایجاد کرده، بنابراین باید به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربات جدی وارد کرد تا تهیه و توزیع موادم خدر برای قاچاقچیان به‌صرفه نباشد.
وی اضافه کرد: قاچاق مواد مخدر بیش از هزاران میلیارد تومان خسارت به حوزه اقتصادی کشور وارد می‌کند و رهایی هر فرد از دامن اعتیاد برای کشور 100 میلیون تومان (از نگهداری در زندان تا درمان) هزینه دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان خواستار سامان‌دهی و تفکیک متکدیان از زباله‌گرد و معتاد، افزایش ظرفیت مرکز ماده 16 و سامان‌دهی تفرجگاه‌ها شد و گفت: قاطعیت در عین عقلانیت در اجرای احکام را در دادگستری شاهد هستیم که نشان از صلابت نظام در مقابله با متخلفان دارد.
قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان همدان نیز گفت: پناهگاه‌ها و خانه‌های محل توزیع و فروش مواد مخدر باید برای معتادان، قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر ناامن و حتی برخی از این مکان‌ها که بدون مجوز هستند، با همکاری و هماهنگی شهرداری‌ها، تخریب شود.
حجت‌الاسلام پیرمحمد احمدوند بیان کرد: خانه‌هایی در حواشی شهرها به محل خریدوفروش مواد تبدیل شده که شهرداری‌ها باید نسبت به بررسی داشتن پروانه ساخت این اماکن اقدام کنند.
وی اضافه کرد: درصورت نداشتن مجوز و پروانه ساخت باید پرونده این قبیل ساختمان‌های غیرمجاز در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار گرفته و از ظرفیت این کمیسیون برای تخریب آن‌ها استفاده شود.
قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: باید مأمن و سرپناه قاچاقچیان مواد مخدر را تخریب و امکان گِرد هم آمدن آن‌ها برای این تخلف را سلب کرد.
حجت‌الاسلام احمدوند با بیان اینکه بسیاری از جوانان از عواقب جزایی خریدوفروش مواد مخدر اطلاعی ندارند، گفت: کارشناسان پیشگیری از وقوع جرم باید با حضور در مدارس، آثار منفی خریدوفروش مواد مخدر و احتمال صدور حکم زندان و حتی حبس ابد را برای آن‌ها بازگو کنند.
وی ادامه داد: باید از هر فرصت و اجتماعی ازجمله مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، صداوسیما، نشریات و خبرگزاری‌ها جهت اطلاع‌رسانی حقوقی لازم در زمینه جزای پیش‌بینی شده در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر، بهره برد.
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز گفت: طبق دستور فرمانده انتظامی کشور طرح نوروزی مقابله با فروشندگان و خُرده‌فروشان مواد مخدر با قدرت و قوت توسط کمیته مقابله با مواد مخدر صورت می‌گیرد.
حمزه عبدکوند افزود: کمیته حقوقی و قضائی نسبت به شناسایی اموال قاچاقچیان اقدام کرده و امسال تاکنون 27 دستگاه وسیله نقلیه مروبوط به قاچاقچیان واگذار شده و 46 دستگاه درحال واگذاری است.
وی ادامه داد: طرح یاریگران زندگی هم‌اینک در 60 درصد مدارس استان همدان درحال اجرا است و علاوه‌بر تشکیل کانون یاریگران، با برگزاری 350 کارگاه آموزشی، دوره‌ای برای 65 هزار دانش‌آموز، 85 صاحب‌نظر دانشگاه، طلاب و دانشجویان، 550 داوطلب هلال‌احمر و 25 هزار نفر در مساجد و 10 هزار نفر از افراد زیر پوشش کمیته امداد این استان برگزار شد.
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نتایج فعالیت‌های کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ذیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را 150 مورد بازدید از مراکز ترک اعتیاد، جریمه مراکز متخلف و لغو قرارداد برخی از این مراکز دانست و گفت: به یک‌هزار و 200 معتاد در 6 مرکز کاهش آسیب خدمات‌رسانی شده؛ همچنین به 45 هزار معتاد خدمات درمانی ارائه شده است،
عبدکوند بیان کرد: کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی نیز نسبت به معرفی 150 مددجو به نهادهای تسهیلات‌دهنده اقدام کرده و تاکنون 90 میلیارد ریال به این افراد تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: ورود مواد مخدر جدید و نوپدید، کاهش سن اعتیاد، افزایش گرایش نوجوانان و بانوان به اعتیاد، ازجمله دغدغه‌های اصلی به‌شمار می‌رود.
رضا طهماسبی بر ضرورت توجه به ابعاد جسمی- روانی معتاد بعد از درمان تأکید کرد و افزود: هم‌اینک 144 مرکز ترک اعتیاد در این استان فعال است که باید با شکستن این انحصار، شمار مراکز ترک اعتیاد را افزایش داد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/66793