کد خبر : 64364
تاریخ : 1401/10/8
گروه خبری : جامعه

کاهش 67 درصدی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کرمانشاه

«ابراهیم شکیبا» روز چهارشنبه با اعلام اینکه، هم اکنون حدود یک هزار واحد بهداشتی فعال در استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه در میانگین مرگ مادران باردار در سطح کشور، در رتبه پایین قرار داریم.
براساس اعلام اداره کل ثبت احوال استان کرمانشاه، در 9 ماه سپری شده از سال جاری 18 هزار و 131 تولد در استان ثبت شده که 54 درصد این موالید پسر و 46 درصد دختر هستند.
وی همچنین توضیح داد در حوزه آموزش و پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانان در سطح استان بسیار خوب کار شده است و پوشش واکسیناسیون در استان 98 درصد است و از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه همچنین گفت: در شناسایی بروز طغیان‌ها نیز در چندین سال پیاپی رتبه اول کشور را داریم و در شناسایی و غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان و فنیل کتونوری هم بسیار خوب عمل کرده ایم.
شکیبا افزود: جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که مرکز پاسخگویی و مشاوره 2525 را فعال کردیم و استودیو سلامت در محل معاونت بهداشتی را در اوج اپیدمی کرونا راه اندازی نمودیم.
وی همچنین گفت: در حوزه معرفی روستای سالم در استان تاکنون پنج روستا معرفی و 2 روستای سالم دیگر نیز در دست اقدام است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنانش به خدماتی که در این معاونت ارائه می‌شود اشاره کرد و افزود: 79 مرکز دندانپزشکی فعال با 94 دندانپزشک و هشت بهداشتکار دهان و دندان در سطح استان فعال است.
شکیبا اضافه کرد: 25 مرکز روستایی را به منظور ارائه خدمات سطح 1 و 2 دندانپزشکی راه اندازی و تجهیز نموده ایم و موبایل کلینیک دندانپزشکی به مناطق روستایی و محروم اعزام می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمینه خود مراقبتی فردی نیز جزو پنج استان برتر کشور هستیم و در شناسایی تب کریمه کنگو بسیار خوب عمل کرده ایم، گفت: عنوان شاخص برتر کشوری در واکسیناسیون روتین کودکان (بالای 99 درصد) طی 2 سال پاندمی کرونا را کسب کرده ایم.
به گفته وی بیمارستان‌های استان اکنون مجهز به دفع بهداشتی پسماندها می‌باشند و دارای وضعیت مطلوب دفع فاضلاب هستند.
رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: اجرای نظام سندرومیک و مراقبت بیماری‌های واگیر در لاین مسافری مرز پرویزخان به عنوان الگوی کشوری انجام گرفته است و همچنین گواهی پیوستن شهرستان سنقر به عنوان دومین شهر کشور در برنامه ملی جامعه ایمن را کسب نموده ایم.
شکیبا تصریح کرد: آزمایشگاه سل به عنوان آزمایشگاه مرجع سل استان و چهار استان همجوار جهت انجام کشت و انتی بیوگرام و مولکولی انتخاب شده و رتبه عالی از آزمایشگاه فرا ملی سوئد در چندین سال متوالی به دست آورده ایم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/64364