کد خبر : 58555 تاریخ : 1401/5/18 گروه خبری : سلامت |
|
ارائه پروتکل درمانی برای رشد زبانـــی کودکان مبتــلا به اوتیسم فارسیزبان |
|
از آنجا که در زبان فارسی برنامههای درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است، مهدی مدنی فرد در قالب رساله دکترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبانشناسی با ارائه یک پروتکل درمانی گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان برداشته است. این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درک استعارههای مفهومی بدنمند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یک برنامة تقویتی شامل 5 مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در 20 جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعارههای مفهومی بدنمند در پسران 7 تا 12ساله فارسی زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی کرده است. یکی از شاخصترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعارههای بدنمند و به طور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه میتواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.
|
لینک | |
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58555 |