شناسه خبر:82168
1403/2/18 08:06:09
به همت مجموعه کارآفرینی ماندگار رقم خورد؛

کاری ماندگار در حوزه اشتغال زنان روستای اَبَرو

به همت مجموعه کارآفرینی ماندگار در روستای اَبَرو تمام زنان این روستا شاغل شده‌اند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

آنچه مسلم است اینکه امروزه تقویت کارآفرینی زنان روستایی به لحاظ پررنگ‌تر کردن نقش اجتماعی زنان و نیز سازگار بودن با محیط‌زیست اهمیت اساسی دارد، زیرا از گذشته هویت روستا با دستان زنان گره خورده و آنان به‌عنوان بخش قابل توجهی از جامعه، نقش بسیار مؤثر و سهم بسزایی در تولید محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی روستایی و ارائه خدمات و در واقع توسعه‌ روستایی دارند؛ اما سؤال این است که تشکل‌های مردمی چگونه می‌توانند در کارآفرینی زنان روستایی در زمینه صنایع‌دستی مؤثر باشند؟
با این وجود با رشد جوامع نگرش‌ها و هنجارهای اجتماعی، انتخاب‌ها و فرصت‌های پیش روی زنان روستایی را تحت تأثیر قرار داده و صنایع‌دستی در بسیاری از جوامع گسترده، پذیرفته‌شده نیست و بیشتر زنان در انجام فعالیت‌های صنایع‌دستی با موانع و مشکلاتی زیادی روبه‌رو هستند. اما در این بین تشکل‌هایی وجود دارند که در روستاها با هدف جلب مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق توانمندسازی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنان، توانسته‌اند نقش مؤثری ایفا کنند که یکی از این تشکل‌ها مجموعه کارآفرینی ماندگار در روستای ابرو شهرستان همدان است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص نوع فعالیت این تشکل با یکی از اعضای تأثیرگذار مجموعه گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

پروانه توانا عنوان کرد: بنده به همراه چند نفر دیگر این تشکل را به‌صورت گروهی در روستای اَبَرو ایجاد کرده و در عرصه کارآفرینی فعالیت داریم، نباید این ذهنیت در مخاطب ایجاد شود که بنده به‌تنهایی این مجموعه را ایجاد کرده و اداره می‌کنم.

وی که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی است اذعان کرد: تقریباً از سال 98 دفتر کارآفرینی این مجموعه را در روستای ابرو افتتاح کرده و کارمان را با رویکرد اشتغال و کارآفرینی آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز به‌کار مجموعه طبق هدف‌گذاری اولیه ورود به مباحث فرهنگی از طریق ایجاد اشتغال بود، اذعان کرد: در حال حاضر این مجموعه متشکل از پنج نفر است که به جز بنده دیگر اعضا همگی اصالتاً اهل این روستا هستند.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه عمده فعالیت ما در عرصه کارآفرینی در این روستا با تمرکز بر تقویت صنایع دستی منطقه از قبیل ایجاد مشاغل خانگی در بخش‌هایی همچون برپایی دارهای قالی و گلیم در منازل روستایی، بافندگی و خیاطی و غیره است، اذعان کرد: از ابتدای آغاز به‌کار مجموعه حدود 150 خانم بافنده با مجموعه همکاری کرده‌اند و تقریباً 300 نفر نیز از گروه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف بهره برده‌اند.

توانا در پاسخ به اینکه تاکنون برای چند نفر اشتغال‌زایی داشته‌اید؟ گفت: پاسخ دادن به این سؤال کمی دشوار است؛ اما به جرأت می‌توانم بگویم امروز همه بانوان این روستا به لحاظ کاری با ما در ارتباط بوده و در رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنری فعالیت دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بافت قالی به‌صورت کارگاهی در این مجموعه دنبال می‌شود یا خانگی؟ گفت: ساختار و فرهنگ روستایی به گونه‌ای است که بانوان بیشتر راغب هستند در خانه و کنار خانواده باشند بنابراین ما نیز به این فرهنگ احترام گذاشته و دارها را به‌صورت انفرادی در منازل برپا کردیم.

* از هیچ ارگانی کمک نگرفتیم

این بانوی کارآفرین با تأکید بر اینکه تمامی کارهای مرتبط با اشتغال‌زایی و کارآفرینی مجموعه ما به جز کارکارگاه خیاطی که در محل دفتر مستقر است، در منازل از طریق بانوان در کنار کار خانه‌داری، همسری و مادری انجام می‌شود اذعان کرد: در خصوص تأمین مواد اولیه و منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد هر اشتغال، وابسته به هیچ نهاد و ارگان دولتی نیستیم؛ کارها به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود یعنی مواد اولیه از طریق مجموعه کارآفرینی ماندگار تأمین و در اختیار افراد قرار می‌گیرد و یا اینکه از طریق صندوق قرض‌الحسنه‌ای که در مجموعه ایجاد کرده‌ایم هزینه مواد اولیه به‌صورت قسطی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

توانا در پاسخ به اینکه آیا با نهاد و ارگان‌های دولتی همچون سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در مسیر اعطای گواهی اشتغال و غیره همکاری دارید؟ گفت: چند باری با این سازمان همکاری کردیم اما چون هدف ما کارآفرینی و اشتغال برای زنان روستا است، خود را در گیر و دار مباحث اداری این‌چنینی نیانداختیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد، تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند از طریق ارائه فرهنگ بومی به جامعه روستایی، استفاده از ظرفیت‌های محلی، الگوسازی و ایجاد حس مالکیت و تعصب به روستا، بهره‌برداری از دانش روستایی مبتنی بر سنت‌ها، ارائه دانش لازم به مردم، بازطراحی محصولات منطبق با نیاز روز و مقابله با موانعی نظیر عدم فرهنگ‌سازی پذیرش کار زنان در روستا ضمن حفاظت از کیان خانواده و هویت خانوادگی زنان نقش ایفا کرده و مؤثر واقع شوند.

به دیگر سخن یک مجموعه مردمی کارآفرین همچون نمونه‌ای که در این گزارش به آن پرداختیم می‌توانند از طریق شناسایی بانوان علاقه‌مند و با استعداد و در عین حال ایجاد و انتخاب مکانی برای آموزش روستاییان در روستا، با آموزش مهارت‌های فردی همچون خلاقیت و خودباوری و ترویج کار تیمی در زمینه آموزش زنان روستایی کمک کنند.

از سوی دیگر این گونه تشکل‌ها می‌توانند در سطح کلان ارائه خدمات در صورت همراهی دستگاه‌های متولی حوزه اشتغال روستایی و سایر دستگاه‌ها متولی همچون صنایع دستی و سازمان‌های مرتبط با حوزه توسعه روستایی از طریق تأمین ابزار تولید جدید، کسب حمایت دولت برای تأمین زیرساخت‌های لازم، پوشش بیمه، دریافت حمایت مالی با ایجاد صندوق اعتبارات روستایی، تأمین حامی مالی، دریافت تسهیلات بانکی، شناسایی منابع و امکانات محلی برای تأمین سرمایه به‌منظور ارتقای کارآفرینی زنان روستایی فعالیت کنند و در زمینه بهره‌برداری از دانش روستایی مبتنی بر سنت‌ها اعزام هنرمندان به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، استفاده از نظر کارشناسان، تأمین مواد اولیه به‌صورت هدفمند برای پیاده‌سازی طرح‌های خاص در زمینه طراحی محصولات صنایع‌دستی نیز فعالیت کنند زیرا ازجمله پیامدهای نقش سمن‌ها در ارتقای کارآفرینی زنان روستایی نیز می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی، حضور بیشتر در دوره‌های آموزشی توجه به نگرانی‌های اجتماعی و معیشتی در روستاها اشاره کرد که در کنار دیگر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به دیگر سخن با وجود زنان تحصیلکرده و متخصص در روستاها می‌توان با یک برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه کارآفرینی به‌ویژه آموزش و توانمندسازی بانوان در کسب و کار‌های خانگی بر میزان تأثیر بانوان در اقتصاد دورن‌زای روستایی تأکید کرد زیرا امروزه بانوان تحصیلکرده زیادی در حوزه مشاغل خانگی، صنعتی، کشاورزی، تولیدی و حتی بازرگانی وارد شده‌اند که هدف، جهت‌دهی صحیح به این فعالیت‌ها و رسیدن به اقتصاد پایدار و خودکفایی است.

شناسه خبر 82168