شناسه خبر:82072
1403/2/12 19:29:22
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد:

همدان میزبان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: همدان میزبان محفل سوم شعر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مسعود ویژه با بیان اینکه همدان میزبان محفل سوم شعر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی است، ابراز کرد: هدف از تأسیس بنیاد شعر کودک و نوجوان رضوی ترویج فرهنگ غنی رضوی در سطح کشور و سایر کشورهای جهان است.

ویژه با اشاره به برگزاری جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی، گفت: چندین‌سال است که برنامه‌های بنیاد رضوی در گستره بین‌المللی برگزار می‌شود و در این راستا با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری در استان‌های کشور نیز رویدادهای بزرگی اجرا می‌شود که جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی یکی از آن‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به هم‌زمانی این رویداد با دهه کرامت، گفت: هرساله افتتاحیه این رویدادها در دهه کرامت و آغاز ولادت حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام است؛ همچنین اختتامیه رویدادهای سال گذشته نیز در همان ایام بوده است.

ویژه به اهداف رویداد هم اشاره کرد و افزود: استفاده از ابزار مؤثر و زبان گویای شعر در جهت ترویج معارف دینی و رضوی، ایجاد جریان تولید محتوا در حوزه شعر رضوی از طریق برگزاری سلسله‌نشست‌های نقد و بررسی و محافل شعر و حمایت از شاعران آیینی کشور به‌ویژه شاعران جوان، ازجمله اهداف این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به موضوعات جشنواره، گفت: سرایش شعر در مدح و منقبت ابعاد مختلف شخصیتی، اجتماعی، سیاسی، معنوی، کرامات و القاب امام رضا علیه‌السلام، سرایش توصیفاتی شاعرانه از مضامین زیارت‌نامه‌های حضرت، احادیث و معارف رضوی و موضوع اصلی جشنواره هم توصیف شاعرانه از لقب معین‌الضعفاء حضرت، بیان تجلی این صفت الهی و انسانی در زندگی شیعیان و محبان این امام همام بوده است.

وی در پایان سخنانش به میزبانی استان همدان از محفل سوم این جشنواره هم گفت و افزود: در استان همدان نیز عناوین مختلفی از جشنواره فرهنگی هنری با موضوع رضوی برگزار شده و در دو سال اخیر موضوع این جشنواره‌ها شعر کودک و نوجوان رضوی است که امسال با توجه به رویکرد بنیاد امام رضا علیه‌السلام، برگزاری جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی را در قالب چند محفل شعر و رویداد با این موضوع در پنج استان برنامه‌ریزی کرده‌اند که یکی‌ از آن‌ها استان همدان است.

* عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع) با عنوان «محفل سوم»

مریم زندی، دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی استان همدان نیز گفت: جشنواره شعر رضوی هرسال در یکی از استان‌های کشور برگزار می‌شود و امسال هم به‌صورت محفل در پنج استان تهران، شیراز، کرمان، قم و همدان خواهد بود؛ استان همدان سال‌های زیادی میزبان جشنواره شعر رضوی بوده است.

وی درباره جزئیات جشنواره اشاره کرد: شعرخوانی 15 کودک و نوجوان همدانی و رونمایی و معرفی کتاب شعر «این لحظه‌ها را دوست دارم» به قلم نویسنده توانمند همدانی سرکار خانم مریم زرنشان و تقدیر از چهره برجسته شعر کودک و نوجوان استاد جواد محقق که سال‌ها است در بخش شعر تلاش می‌کنند، از بخش‌های مختلف این جشنواره است.

زندی با اشاره به برگزاری محفل شعر رضوی همدان، گفت: برگزاری این جشنواره به همت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با عنوان محفل سوم رأس ساعت ٣:٣٠ بعدازظهر روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه در مجتمع فرهنگی سینمایی شهیدآوینی برگزار می‌شود.

شناسه خبر 82072