شناسه خبر:82065
1403/2/12 19:16:45
دبیر کارگروه سامان‌دهی بازار املاک و مستغلات استان خبر داد:

جریمه 1.9 میلیارد تومانی مشاورین املاک استان همدان

دبیر کارگروه سامان‌دهی بازار املاک و مستغلات استان همدان از بازرسی چهار هزار و 500 واحد مشاور املاک در این استان خبر داد و گفت: مشاورین املاک متخلف استان بیش از یک میلیارد و 900 میلیون تومان جریمه شدند.

نعمت‌الله رسولی با اشاره به وجود دو هزار و 688 واحد مشاور املاک در استان، اظهار کرد: عدم الصاق جواز کسب در محل، عدم نصب نرخ‌نامه، عدم دریافت کد رهگیری، عدم درج کمیسیون در مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه و دریافت مبالغ اضافی بیشترین تخلفات مشاورین املاک همدان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بازرسی از مشاورین املاک از تیرماه سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: از تیرماه سال گذشته تا پایان سال چهار هزار و 500 بازرسی از مشاورین املاک استان توسط اعضای کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک صورت گرفت.

رسولی با اشاره به بررسی دفاتر مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه‌های مشاورین املاک، افزود: یکی از مشکلات موجود در این زمینه، عدم آگاهی مردم نسبت به نرخ‌های کمیسیون‌ها است؛ به‌طوری‌ که این نرخ در سامانه 123 به‌صورت آنلاین محاسبه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد که در راستای احقاق حقوق مردم مبالغ کمیسیون‌های دریافتی توسط مشاورین املاک مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه مشاورین املاک ملزم به دریافت کد رهگیری هستند، تصریح کرد: دریافت کد رهگیری از طریق سامانه خودنویس برای عموم مردم آزاد است، مردم می‌توانند به‌صورت رایگان اجاره‌نامه بنویسند و کد رهگیری دریافت کنند.

دبیر کارگروه سامان‌دهی بازار املاک و مستغلات استان همدان با بیان اینکه فعلاً اجاره نوشتن با خودنویس برای عموم مردم آزاد است، یادآور شد: فعلاً نوشتن مبایعه‌نامه در سامانه خودنویس آزاد نشده است.

وی بیان کرد: سامانه خودنویس به‌گونه‌ای طراحی شده که قیمت ملک تعیین می‌شود و افراد خارج از چهارچوب نمی‌توانند نرخ تعیین کنند، به‌طوری‌ که سامانه قیمت ملک را به‌صورت کارشناسی و به‌روز تعیین می‌کند؛ بنابراین امکان افزایش اجاره‌بها به‌صورت غیر متعارف وجود ندارد.

رسولی با بیان اینکه براساس قانون 20 درصد افزایش مبلغ اجاره سال گذشته در اجاره‌نامه‌ها باید صورت بگیرد، تأکید کرد: درصورتی‌ که مشاورین املاک کد رهگیری دریافت نکنند و مبلغ بالاتر از این میزان درخواست کنند، طبق قانون به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 82065