شناسه خبر:81964
1403/2/10 16:41:55

وزیر کشور گفت: تقویت صادرات سفال از همدان منجر به افزایش سهم ما از بازارهای جهانی می‌شود.

احمد وحیدی در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو 2024 و در بازدید از غرفه استان همدان اظهار کرد: همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صادرات دارد که ازجمله آن‌ها محصولات کشاورزی همچون کشمش است؛ انتظار داریم میزان صادرات این محصول برای گرفتن جایگاه‌های بالاتر و بهتر در دنیا، تقویت شود.

وی با اشاره به صادرات پننج میلیارد دلاری سفال در بازارهای جهانی، تأکید کرد: ظرفیت‌های صادراتی سفال باید در سطح ملی و استانی بیشتر تقویت شود که خوشبختانه در این راستا در استان همدان اقدامات درخور توجهی صورت گرفته که باید تکمیل شود تا بتوانیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی سفال را به خود اختصاص دهیم.

وزیر کشور افزود: در حوزه دانه‌های روغنی نیز کارهای خوبی انجام شده که می‌توانیم بعد از ذرت با استفاده از این بخش ثروت‌زایی را در توسعه فعالیت‌های اقتصادی بر محور کشاورزی در همدان افزایش دهیم.

* ایجاد 1000 زنجیره ارزش در کشور

قائم‌مقام وزیر صمت نیز با بیان اینکه هدف نهایی ایجاد یک‌هزار زنجیره ارزش در کشور است، گفت: سهم استان همدان از مجموع 62 زنجیره ارزش دو محصول سفال و کشمش است که انتظار داریم در بازه زمانی پنج‌ساله بهره‌وری این دو محصول در استان همدان به بیش از یک‌ونیم تا دو برابر وضعیت موجود برسد.

سیدمهدی فرحی اظهار‌ کرد: ایجاد زنجیره ارزش یک اقدام شایسته از طرف وزارت کشور بود که تاکنون 62 سرفصل را مشخص کرده است.

قائم‌مقام وزیر صمت با بیان اینکه در کشور ما به لطف خدا و عنایات خاص حضرت ولی عصر( عج) امکانات و ظرفیت‌های بالقوه فراوانی وجود دارد، بیان کرد: تلاش بر این است که از تمام ظرفیت‌های مغفول‌مانده کشور در شهرها و روستاهای مختلف استفاده ویژه شود تا هم ارز‌آوری و هم توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

* فعالان اقتصادی همدان از فرصت نمایشگاه اکسپو استفاده کنند

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان نیز با بیان اینکه فعالان اقتصادی همدان از فرصت نمایشگاه اکسپو استفاده کنند، گفت: نمایشگاه اکسپو فرصت ویژه‌ای برای رقابت استان‌های کشور است.

حسن پیمانی اظهار کرد: حضور همدان در نمایشگاه اکسپو امسال بسیار تأثیرگذار بوده و فعالیت رسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی مختلف همدان در این دوره قابل توجه است.

وی بیان کرد: حضور برخی از فعالان اقتصادی استان همدان که در حوزه کاری خود متخصص هستند سبب ترغیب بسیاری از سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف در غرفه همدان شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان عنوان کرد: تعاملات مناسبی در این نمایشگاه برای انعقاد تفاهم‌نامه و تعاملات تجاری بین کشورهای مختلف با همدان فراهم شده است.

پیمانی با اشاره به اینکه استان‌ها در نمایشگاه اکسپو برای معرفی ظرفیت‌های خود در رقابت هستند، گفت: فعالان اقتصادی همدان باید تلاش کنند تا با حضور خود در چنین فرصت‌هایی، به معرفی تمام ظرفیت‌های استان کمک کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بسیاری در استان همدان وجود دارد که به‌دلیل محدودیت در این نمایشگاه معرفی نشده، افزود: انتظار می‌رود که تولیدکنندگان و واحدهای اقتصادی بیشتری از استان همدان در چنین نمایشگاه‌هایی حضور پیدا کنند.

* تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت همدان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز گفت: صادرات، محور اصلی زنجیره‌های ارزش است و از آنجایی که زنجیره‌های ارزش سفال و کشمش تکمیل‌ترین زنجیره‌های همدان هستند، توسعه آن‌ها اولویت استان است.

سیدمجتبی حسینی ابراز کرد: هدف از حضور استان همدان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در کنار معرفی توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی بیشتر و بهتر دو زنجیره ارزش مهم سفال و کشمش است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و ورود خوب استان همدان به بحث زنجیره ارزش سفال و کشمش، میزان بهره‌وری، تولید و صادرات این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کند.

حسینی عنوان کرد: برنامه‌ریزی و راهکار چگونگی بهبود طراحی، تولید، بسته‌بندی و فروش سفال و کشمش با مقیاس اندازه‌گیری سالانه در استان انجام شده؛ به‌طوری که به‌راحتی می‌توان میزان پیشرفت توسعه این زنجیره‌های ارزش را مطابق با آن ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: در کنار سفال و کشمش، دو زنجیره اصلی و شناخته‌شده استان، مبل و منبت، پوشاک، گیاهان دارویی، سنگ‌های قیمتی و چرم نیز زنجیره‌هایی ارزشی هستند که توسعه آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها به‌صورت ملی و به همت معاون اقتصادی وزارت کشور تعریف شده‌ و برای هر زنجیره ارزش برنامه عملیاتی، چشم‌انداز و طرح توسعه تدوین شده است.

نمایشگاه ایران اکسپو 1403 جهت نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازارهای بین‌المللی از هشتم الی 12 اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار است.

در این نمایشگاه شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا حضور داشته و اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف خواهند کرد؛ همچنین محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی ازجمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌ دستی و گردشگری، تجهیزات پزشکی، دارو، آزمایشگاهی، آرایشی و بهداشتی، محصولات شیمیایی، صنعت ساحتمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی عرضه می‌شود.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 81964