شناسه خبر:81897
1403/2/9 14:26:54

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این استان با سطح زیر کشت یک‌هزار و ۵۱۰ هکتار گل محمدی، رتبه پنجم کشور در تولید این محصول را دارد.

«احمد اسدی» روز یکشنبه افزود: سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گل محمدی در استان مرکزی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین گلستان گل محمدی استان مرکزی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در شهر دلیجان است، ادامه داد: شهر نراق و مشهد اردهال در تولید این گل آوازه بلندی دارند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: میزان تولید گل تر در استان مرکزی پنج هزار تن در سال است و علاوه براین سالانه حدود ۱۰۰ کیلو اسانس گل محمدی تولید و صادر و هفت میلیون لیتر گلاب نیز تولید می‌شود.

اسدی در خصوص سایر گیاهان دارویی که در این استان کشت می‌شود، تصریح کرد: سطح زیر کشت سایر گیاهان دارویی حدود ۲ هزار و ۹۸ هکتار است که سالانه حدود ۲ هزار و ۳۸۳ تن گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود.

وی زیره سبز، موسیر، آویشن، گل گاوزبان، بادرنجبویه و سیاه دانه را از جمله داروهای گیاهی زیر کشت در استان مرکزی عنوان کرد و افزود: حدود ۲ سال است که اجرای طرح جهش تولید داروی گیاهی در استان تعریف و پیگیری و بر این اساس کاشت داروهای گیاهی در ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم اجرا شده است.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: امکان صادرات برای گیاهانی مانند آویشن، بومادران و مریم گلی در استان وجود دارد.

اسدی ادامه داد: بارانداز داروهای گیاهی در استان برای انجام صادرات مستقیم وجود ندارد که با جدیت به دنبال ایجاد آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: گیاهان دارویی کم‌آب‌بر هستند و توجیه اقتصادی بسیار بالایی دارند. به عنوان نمونه در کشت زیره سبز از هر یک هکتار ۵۰۰ کیلوگرم زیره به مبلغ هر کیلوگرم چهار میلیون ریال برداشت می‌شود که ۱۰ برابر درآمد حاصل از گندم است.

شناسه خبر 81897