شناسه خبر:81754
1403/2/5 16:50:15

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کبودراهنگ گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش سطح آب تالاب شیرین‌سو در شهرستان کبودراهنگ شده است.

سیروس عزیزی روز چهارشنبه اظهار کرد: تالاب انسان‌ساخت و دائمی شیرین‌سو به وسعت 300 هکتار در 40 کیلومتری کبودراهنگ قرار دارد که پیش‌تر کاهش بارندگی‌ها موجب اُفت میزان آب این تالاب فصلی شده بود.

وی اضافه کرد: بارش برف در زمستان سال گذشته و باران‌های بهاری موجب افزایش سطح آب این تالاب شده و می‌توان عنوان کرد که «شیرین‌سو» رو به خوشی کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کبودراهنگ بیان کرد: آب این تالاب از رودخانه‌ها و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود و هم‌اینک حدود 35 درصد آن آبگیری شده و تا رسیدن به روزهای خوش چند سال پیش راه طولانی را پیش رو دارد.

* فرود فلامینگو در شیرین‌سو

عزیزی همچنین گفت: با توجه به پهنه آبی گسترده این تالاب، در سال‌های پُرآب، این محل میزبان شمار زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

وی اضافه کرد: به‌تازگی معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از مسئولان بازدیدی از این تالاب داشتند که شاهد حضور شمار زیادی از پرندگان در این محل بودند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کبودراهنگ ادامه داد: تالاب زیبای شیرین‌سو درحال حاضر میزبان پرندگانی نظیر چنگر، حواصیل سفید و خاکستری، اردک سرسبز، خوتکا و کاکایی است و همچنین شاهد فرود فلامینگو در این تالاب هستیم.

عزیزی همچنین گفت: سنجاب زمینی از دیگر گونه‌های شاخص این شهرستان به‌شمار می‌رود که در نقاط مختلف کبودراهنگ به‌ویژه حاشیه تالاب به‌وفور دیده می‌شود.

* حمام آفتاب مارها

وی ابراز کرد: علاوه‌بر پرندگان آبزی و کنارآبزی، این تالاب محل زیست «مار آبی» نیز هست که با بالا آمدن آفتاب و گرم شدن هوا، مارها از آب خارج شده و در سنگ‌های حاشیه تالاب آفتاب می‌گیرند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کبودراهنگ ادامه داد: این مارها سمی نیستند، اما باید توجه داشت که برخی مواقع مارهای سمی برای آبتنی و خنک کردن خود وارد آب می‌شوند.

عزیزی اظهار کرد: بنابراین درصورت شنا در این محل احتمال مارگزیدگی و مرگ شناگر وجود دارد که برخی مواقع شاهدان فکر می‌کنند فرد به‌علت ناتوانی در شنا غرق شده است.

استان همدان دارای 27 تالاب طبیعی و مصنوعی است.

«شیرین‌سو» لغتی آذری به معنای آب شیرین است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81754