شناسه خبر:81647
1403/2/4 00:15:34
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان؛

اعلام برنامه‌های دولت برای ایجاد زیرساخت‌های ثبت جهانی پالنگان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان از برنامه‌ریزی برای اقدامات زیرساختی موردنیاز و پیش‌نیاز ثبت جهانی در روستای تاریخی گردشگری پالنگان خبر داد.

کیومرث حبیبی اظهار کرد: یک سری تصمیمات در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها در روستای پالنگان اتخاذ شده که از نیارهای اساسی است و براساس اولویت‌بندی یکی پس از دیگری در حال انجام است.

وی افزود: رفع مشکل 30 ساله شبکه فاضلاب روستای پالنگان که هم برای رودخانه و هم تولید شیلات مشکل‌ساز است از اقدامات در حال انجام است که لوله لازم برای اجرای این پروژه خریداری شده و ظرف یکی دو سال آینده اجرا می‌شود.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، جاده دسترسی روستا نیز توسط راهداری و با مشارکت مردم در حال تعریض است ضمن اینکه کل جاده دسترسی نیز با توجه به برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی پالنگان در دستور کار است.

حبیبی افزود: همچنین در روستای تاریخی گردشگری پالنگان یک زمین فوتسال یا زمین محصور فوتبال گل کوچک احداث می‌شود.

وی اذعان کرد: مشکل روشنایی روستای پالنگان مرتفع شده و احداث چند چشمه سرویس بهداشتی هم در برنامه قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه دنبال نورپردازی آثار تاریخی هستیم گفت: اگر بتوانیم این روستا را در گان‌های مختلف به‌عنوان ثبت جهانی ثبت کنیم می‌توانیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.

حبیبی با اشاره به اینکه روستای پالنگان جز هشت استان کاندید برای ثبت جهانی است، گفت: براساس امتیازهایی که یونسکو اعلام کرده، پالنگان و ابیانیه دو روستای اول از این هشت روستای انتخاب شده هستند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌هایی که داده‌اند مانند رمپ معلولین، سنگ‌فرش راه و...باید کار را جلو ببریم که یکی پس از دیگری در حال انجام است سه سال است در حال تلاش برای ثبت جهانی روستا هستیم که امیدواریم امسال بتوانیم با توجه به دید مثبتی که وجود دارد این مهم را جامه عمل بپوشانیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در ادامه گفت: رویدادمحوری یکی از پارامترهای اصلی در ثبت جهانی روستاهاست که تاکنون سابقه برگزاری یک رویداد با حضور بیش از 30 هزار نفر جز در پالنگان، در هیچکدام از روستاهای کاندید ثبت جهانی برگزار نشده است.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 81647