شناسه خبر:81552
1403/2/1 16:50:52

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: زیرساخت‌های خدماتی مورد نیاز برای سکونت در محلات اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با همکاری دستگاه‌های متولی ایجاد می‌شود.

علی عباسیان روز شنبه ابراز کرد: طرح نهضت ملی مسکن با سرعت قابل قبولی در شهرهای مختلف استان درحال اجرا است و هم‌زمان با اجرای آن، زیرساخت‌های مورد نیاز سکونت ازجمله محوطه‌سازی، فضاهای آموزشی، مراکز تجاری، اداری، فرهنگی، انتظامی و مذهبی با مشارکت دستگاه‌های متولی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختمان‌های طرح نهضت ملی مسکن در اطراف شهرها ساخته می‌شود و نیازمند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز زندگی شهروندان است، اظهار کرد: زمین‌های تعیین‌شده به هرکدام از دستگاه‌های متولی معرفی شده است و برخی از دستگاه‌ها زمین‌ها را به‌صورت رایگان تحویل گرفته‌اند و درحال آماده کردن ساختمان با کاربری تعیین‌شده هستند.

عباسیان در رابطه با ساخت شهرک پرواز همدان تصریح کرد: این شهرک به‌منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قسمت شمال شرقی شهر همدان و در نزدیکی فرودگاه درحال ساخت است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: جمعیت 35 هزار نفری برای شهرک پرواز پیش‌بینی شده و مراحل ساخت 10 هزار و 200 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهرک درحال اجرا است.

* طراحی هشت محله برای شهرک پرواز همدان

وی خاطرنشان کرد: برای شهرک پرواز همدان هشت محله درنظر گرفته شده و دارای بازارچه محلی، مراکز تجاری، آموزشی، اداری، فرهنگی، انتظامی و مذهبی است.

عباسیان تصریح کرد: معماری شهرک پرواز متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و براساس محور اصلی پیاده و تفکیک محورهای پیاده از سواره طراحی شده و برگرفته از محلات قدیمی و چمن‌های شهر همدان است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان افزود: در محور واحدهای مسکونی، مراکز تجاری قرار دارد و در طراحی ساختمان‌های مسکونی، استقرار بهینه به سمت جنوب شرقی و حفظ دید به سمت کوه الوند درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت رینگ سوم شهر همدان در طرح جامع شهری درنظر گرفته شده است و نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری دارد، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، صدور مجوز واحدهای تجاری در رینگ دوم شهر ممنوع است؛ چراکه این موضوع موجب افزایش حجم ترافیک شهری خواهد شد.

عباسیان ادامه داد: درحال حاضر عرض خیابان‌های همدان مناسب است و بیشتر حجم ترافیک این شهر به ساعات تعطیلی مراکز آموزشی حاشیه خیابان‌های اصلی مربوط می‌شود.

وی تأکید کرد: سامان‌دهی کاربری‌های تجاری و عمومی 50 درصد ترافیک شهر همدان را برطرف می‌کند.

* شهر جدید اکباتانا در سه فاز اجرا می‌شود

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: طرح جامع شهر جدید اکباتانا مربوط به سال 1391 است و طرح تفصیلی آن پس از چند مرحله بازنگری در خردادماه امسال در سه مرحله و جمعیت 120 هزار نفر تصویب شد.

وی اظهار کرد: متولی احداث این شهر شرکت عمران شهرهای جدید ایران است و مکان آن در فاصله 6 کیلومتری فرودگاه، سه کیلومتری ایستگاه راه‌آهن و کنار جاده کنارگذر شرقی همدان (نقطه اتصال جاده تهران و جاده ملایر) قرار دارد.

عباسیان با اشاره به اینکه شرکت شهر جدید اندیشه به‌عنوان شرکت معین شهر جدید اکباتانا معرفی شده است، تصریح کرد: محدوده این شهر یک‌هزار و 100 هکتار است که نزدیک به 750 هکتار آن به‌نام دولت سند خورده و به دنبال تملک سایر اراضی باقی‌مانده هستیم.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه بررسی‌های چندگانه نشان می‌دهد نرخ جمعیت همدان رو به افزایش است، گفت: مهاجرت از استان‌های غربی به همدان طی چندسال گذشته افزایش یافته است و باید از حالا برای توسعه شهر در آینده برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه تعیین سیاست‌گذاری‌ها برای توسعه شهر در چند مرحله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح‌های آمایش سرزمین با مقیاس یک/50 هزارم، طرح‌های ناحیه‌ای در مقیاس یک/25 هزارم، طرح‌های جامع در مقیاس یک/10 هزارم و طرح‌های تفصیلی در مقیاس یک/2 هزارم سیاست‌گذاری می‌شود.

عباسیان با اشاره به اینکه طرح‌های ناحیه‌ای استان همدان در سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تعریف شده است، عنوان کرد: طرح ناحیه شمالی شامل رزن، فامنین، کبودراهنگ و درگزین و همچنین طرح ناحیه مرکزی شامل همدان، بهار، اسدآباد و قهاوند تهیه و ابلاغ شده است و طرح ناحیه جنوبی نیز شامل ملایر، نهاوند و تویسرکان تهیه شده و در مراحل نهایی ابلاغ قرار دارد.

وی افزود: در تهیه طرح‌های آمایشی، ناحیه‌ای و جامع، مراکز فعالیت‌های اقتصادی و محرک تولید پیش‌بینی شده است و به‌عنوان ظرفیتی برای رشد و توسعه اقتصادی به مدیران استان معرفی می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81552