شناسه خبر:64592
1401/10/14 09:23:40

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سرپرست فرمانداری همدان از آغاز عرضه گوشت قرمز در بازارچه‌های شهرداری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازارچه‌ها با حذف واسطه، گوشت 15 تا 20 درصد ارزان‌تر از قیمت بازار عرضه خواهد شد.

بعد از گرانی مرغ و تخم مرغ طی ماه‌های اخیر در پی اعمال طرح حذف ارز ترجیحی، گوشت به‌عنوان یکی دیگر از محصولات پروتئینی برای جا نماندن از قافله افزایش قیمت، با نوساناتی در بازار همدان طی روزهای اخیر روبه‌رو شد.
این درحالی است که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که کمبودی در عرضه وجود ندارد و به سبب مازاد تولید و شرایط ذخایر موجود، انتظار می‌رفت در حوزه دام و گوشت در استان همدان آب از آب تکان‌ نخورد.
اما بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به 280 تا 290 هزار تومان رسیده که نسبت به هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.
حال آنکه بسیاری از مسئولان مرتبط، قاچاق دام در پی افزایش قیمت دلار و نیز صادرات را علت اصلی افزایش قیمت مطرح می‌کنند و معتقدند همین امر زمینه را برای التهاب قیمت دام و گوشت در بازار فراهم‌ کرده است.
حال به سراغ مسئولان این حوزه می‌رویم تا از آخرین جزئیات بازار گوشت، دلایل گرانی در روزهای اخیر و راهکارهای کنترل قیمت باخبر شویم؛ پس گفت‌وگوهایی را با ابوالفضل اینانلو، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان همدان و نیز مسلم مخفی، سرپرست فرمانداری همدان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیرکل‌ پشتیبانی امور دام استان همدان با بیان اینکه مسئولیت اصلی این نهاد در عرصه کمک به تنظیم بازار و حفظ ذخایر استراتژیک تعریف شده است، گفت: خوشبختانه در پی پیگیری‌های به‌عمل‌آمده ذخایر کالاهای استراتژیک استان در بخش پروتئینی که شامل مرغ و گوشت منجمد می‌شود، در بهترین شرایط چندسال اخیر قرار دارد.
ابوالفضل اینانلو با اشاره به اینکه این مهم حتی از سوی مدیرعامل شرکت پیشتیبانی کل کشور نیز مورد تأیید است به‌طوری که به گفته وی شرایط ذخایر کالای کشور در این دو بخش در بهترین شرایط 10 سال گذشته بوده، اذعان کرد: بر این اساس هرگاه کارگروه تنطیم بازار استان اعلام کند که برای بهبود شرایط بازار نیازمند توزیع از محل ذخایر است، این مهم انجام می‌پذیرد.
وی با اشاره به آخرین سهمیه درنظر گرفته‌شده برای استان جهت توزیع، گفت: طبق نامه‌نگاری انجام‌شده با جهاد کشاورزی در هشت دی‌ماه سال جاری برای استان همدان 208 تُن گوشت منجمد گوساله کارتنی به‌صورت علی‌الحساب درنظر گرفته شده است که پس از شروع به توزیع این حجم، درصورت نیاز خوشبختانه امکان افزایش سهمیه نیز برای بهبود شرایط بازار، وجود دارد.
در ادامه فرد مطلعی با بیان اینکه علت افزایش قیمت گوشت در همدان به موضوع نوسان قیمت دلار و در پی آن بحث خروج دام از استان بازمی‌گردد، گفت: ما در این موضوع با بحث صادرات و نیز قاچاق دام مواجه‌ایم که گویا اخیراً با پیگیری‌هایی که انجام شده، جهاد کشاورزی از صادرات دام زنده جلوگیری کرده است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده چیزی بین 235 تا 240 هزار تومان است، تصریح کرد: قیمت مصوب به‌ازای هر کیلو برای فروش 265 هزار تومان است، اما در بازار با ارقامی بین 280 تا 290 هزار تومان به فروش می‌رسد.
سرپرست فرمانداری همدان نیز با بیان اینکه در بحث گرانی گوشت در شهر همدان طبق پیگیری‌هایی که انجام دادم دو مسئله تأثیرگذار است، گفت: نخست میدان دام همدان است؛ زیرا در این میدان دام زنده دست به دست شده و همین موضوع به افزایش قیمت آن و درنتیجه گوشت قرمز می‌انجامد.
مسلم مخفی با اشاره به اینکه البته طی روزهای اخیر کاهش عرضه گوشت نیز در افزایش قیمت آن بی‌تأثیر نبوده است، تشریح کرد: نکته بعدی بحث مدیریت این موضوع و نیز نظارت بر قیمت‌ها در قصابی‌ها است که متأسفانه از سوی جهاد کشاورزی به‌درستی انجام نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در جهت تنظیم بازار روز گذشته در هیئت‌امنای کشتارگاه تصمیم گرفته شده تا دام با حذف واسطه در اختیار کشتارگاه همدان قرار گیرد، گفت: درپی تحقق این موضوع گوشت قرمز در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت تا در پنج بازارچه خود و در یک بازارچه متعلق به تعاونی روستایی بتواند به‌صورت عرضه مستقیم آن را بین 15 تا 20 درصد ارزان‌تر از قیمت بازار، توزیع کند.
سرپرست فرمانداری همدان با بیان اینکه این مهم بنا به تأکید استاندار محترم انجام می‌پذیرد، تشریح کرد: اکنون درحال پیگیری این مهم برای عملیاتی شدن طی چند روز آینده هستیم.
وی افزود: برای خانوار در بحث خرید از این بازارچه‌ها محدودیتی به‌لحاظ وزنی تعریف نشده است.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گرانی گوشت قرمز رویه معمول جامعه ما بوده است، هیچکس منکر این مهم نیست که قیمت بالای گوشت قرمز دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز سفره خانوار عذاب داده است، اما درد این روزها علاوه‌بر گرانی گوشت، عدم نظارت بر عرضه این محصول استراتژیک در خُرده‌فروشی‌ها است؛ درحالی که تولید داخل نسبت به سال گذشته افزایش هم یافته، اما به گفته برخی‌ها گوشت مورد نیاز مردم به‌دلیل کاهش ارزش ریال و ضعف کنترل مرزها، به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.
این‌روزها اگر سری به بازارهای عرضه گوشت و شبکه‌های توزیع در خُرده‌فروشی‌ها همدان بزنید، درخواهید یافت که با وجود وعده‌های پی‌درپی مسئولان، تغییری در شرایط توزیع دیده نمی‌شود، اما همچنان بر قیمت‌ها اضافه می‌شود.
مردم علت این مشکل را رها شدن بازار به حال خود و دخالت دلالان در نبود نظارت از سوی جهاد کشاورزی استان می‌دانند؛ زیرا هم گوشت بد عرضه شده و هم آنچه عرضه می‌شود، از سوی خُرده‌فروشی‌ها به‌مراتب بالاتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد.
مردم معتقدند که راه حل معضل گوشت در وهله نخست افزایش عرضه و مهم‌تر از آن نظارت بر نحوه توزیع است تا در ماه جاری و به‌ویژه در دو ماه آتی که به تعطیلات عید می‌رسد، شرایط قابل کنترل باشد.

شناسه خبر 64592