شناسه خبر:34758
1399/10/15 00:15:06

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته نمایندگان مدیریت شهری در کمیته فنی استانداری طرح جامع شهری اخیراً به همت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به سمت کارشناسی شدن می‌رود.

در صحن 68 شورای اسلامی شهر همدان که با محوریت بررسی طرح جامع با حضور اکثریت اعضا و حضور معاون معماری و شهرسازی برگزار شد، رئیس کمیسیون معماری ‌و شهرسازی با اشاره به اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی با همراهی کارشناسان معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری در چندین مرحله به بررسی طرح جامع تدوین‌شده از سوی مشاور پرداخته است، گفت: پس از بررسی کارشناسان اشکالات و ایرادات احصا شده و به اداره کل راه و شهرسازی جهت انتقال به مشاور برای تصحیح موارد ابلاغ شده است.

نرگس نوراله‌زاده افزود: آخرین نقطه‌نظرات شورا و شهرداری در اردیبهشت‌ماه با حضور نمایندگان شورا و شهرداری در محل استانداری به مشاور طرح ارائه شد.

در پی این اظهارات ابراهیم مولوی، نایب‌رئیس شورای اسلامی با اشاره به آنکه بیان این مطالب در نبود مخاطبان اصلی موضوع در صحن یعنی مدیرکل راه و شهرسازی و مشاور بی‌فایده است، گفت: چندین‌بار به‌صورت شفاهی و مکتوب خواهان حضور این افراد در شورا شدیم، اما متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

نوراله‌زاده در واکنش به این مسئله بیان کرد: نکته این است که با وجود اعلام نواقص، متأسفانه در ارائه‌های بعدی مشاور در کارگروه امور زیربنایی و کمیته فنی اصلاحاتی در ساختار اتفاق نیفتاده بود.

وی ادامه داد: برای در جریان قرار گرفتن کامل اعضای شورای اسلامی شهر جلسه فعلی را در صحن برگزار کردیم که با حضور معاون عمرانی شهرداری و کارشناس حوزه مطالعات شهرسازی این معاونت نقاط ضعف و نواقص طرح بیان شود.

مولوی در واکنش به مباحث عنوان‌شده تأکید کرد: لازم است اعلام کنید با توجه به دعوتی که از مدیرکل راه و شهرسازی صورت گرفته و با عنایت به اینکه وی احترامی برای جایگاه شورای شهر و مدیریت شهری قائل نیست، خودشان به صلاح‌دید طرح جامع شهر را تهیه و درعین‌حال پاسخگوی مشکلات بعدی آن به مردم باشند.

وی با اشاره به اینکه بنده واقعاً نمی‌دانم چرا آن‌قدر تسامح و تساهل در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته، اذعان کرد: مگر قرار است نان شب ما را آن‌ها تقبل کنند.

در ادامه سیدسعید عسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در واکنش به انتقاد مولوی به مدیرکل راه و شهرسازی گفت: بنده اخیراً با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار صحبت کرده‌ام، وی به‌صورت هفتگی جلسه بررسی طرح جامع را در دستور کار خود قرار داده، بنابراین شورا شما و خانم نوراله‌زاده را بنا به تخصص جهت حضور در این جلسات معرفی کرده است.

در ادامه مولوی با ابراز بی‌اطلاعی از مسئله، ابراز کرد: بنده تاکنون نه به جلسه‌ای دعوت شده‌ام و در نه در جلسه‌ای حضور داشته‌ام.

عسگریان با تأکید بر اینکه دعوت‌نامه را شخصاً سه‌شنبه‌شب گذشته به شما ارجاع دادم، اذعان کرد: خوشبختانه این مهم از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مبنی بر حضور اعضا در جلسات کارشناسی مورد استقبال واقع شد؛ بنابراین اینکه خود شما در جلسه شرکت نکرده‌اید، مسئله دیگری است.

وی با تأکید بر اینکه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با یک عزم جدی پیگیر مباحث طرح جامع است، عنوان کرد: درخصوص عدم حضور مدیرکل راه و شهرسازی نیز در صحن باید بگویم دعوت‌نامه ارسال شده، اما در تماس تلفنی که با وی داشتم عنوان شد امکان حضور در صحن روز یکشنبه را به‌دلیل ملاقات با وزیر نخواهند داشت؛ اما سه‌شنبه این امکان فراهم است. بنابراین مطلب را به رئیس کمیسیون معماری (خانم نوراله‌زاده) اطلاع دادم، اما وی عنوان کرد که جهت اطلاع از شرایط فعلی طرح جامع بهتر است آخرین تغییر و تحولات صورت‌گرفته در جلسه امروز به سمع و نظر اعضا برسد و سه‌شنبه نیز جلسه با حضور این مدیران تشکیل شود.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی نیز در واکنش به مبحث عنوان‌شده اذعان کرد: مسئله این است که استماع یک‌طرفه مباحث از سوی کارشناسان معاون عمرانی مشکلی را حل نخواهد کرد؛ در شرایط عدم امکان حضور مدیرکل راه و شهرسازی حداقل می‌بایست مشاور طرح در جلسه حضور داشت.

علی رحیمی‌فر افزود: بنده بارها اعلام کرده‌ام تخصصی در عرصه شهرسازی ندارم، اما در یک جلسه که دوستان کارشناس نسبت به ایرادات طرح جامع اشاره کردند، بنده با توجه به آنچه منعکس شد، گفتم اگر اوضاع آن‌قدر خراب است، قرارداد با مشاور را خاتمه و با مشاور دیگری کار را ادامه دهید.

وی با اشاره به اینکه که بنده طرح جامع را نه تأیید و نه رد می‌کنم، عنوان کرد: بارها در محافل مختلف عنوان شده که رحیمی‌فر مدافع طرح است، اما بنده مدافع نیستم، بلکه معتقدم بحث یک‌طرفه بدون حضور مدیران و مشاور مربوطه راه‌گشا نخواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی نیز در ادامه مباحث عنوان‌شده گفت: پیشنهاد من این است که نامه‌ای به مشاور طرح جامع بزنیم و از او آخرین نقشه شهر را که در آن تغییر و تحولات اساسی به‌یک‌باره و یک‌شبه اتفاق افتاده را طلب بکنیم تا طرح تدوین‌شده را در کمیسیون تخصصی شورا مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

اکبر کاووسی‌امید با تأکید بر اینکه نه ما و نه شهرداری آخرین نقشه تدوین‌شده در طرح جامع که بر‌اساس آن قرار است بخش‌هایی به شهر افزوده شود را نداریم، خاطرنشان کرد: مشخص نیست این نقشه در اختیار کیست.

وی با اشاره به اینکه به نظر بنده بدون در اختیار بودن نقشه تدوین‌‎شده حضور حتی مشاور نیز در جلسه بی‌فایده است، عنوان کرد: طبق نقشه‌ای که ما به آن دسترسی داریم، مریانج داخل شهر همدان قرار گرفته، اما خبر حاکی از آن بوده که مریانج از نقشه فعلی خارج شده است.

کاووسی‌امید با بیان اینکه نقشه فعلی که در آن مساحت بسیاری به شهر افزوده شده در دسترس هیچ‌کس نیست بنابراین این سؤال مطرح است که مگر ما نامحرم هستیم؟ افزود: اینکه تنها یک عده محدود از نقشه و تحولات آن اطلاع داشته باشند، قابل قبول نیست.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌شود در فضای محرمانه طرح تدوین جامع شهری را پیش برد، اظهار کرد: باید آخرین نقشه و تحولات آن در اختیار شورا و شهرداری قرار گیرد، وگرنه بنده دیگر در هیچ جلسه‌ای با این موضوع شرکت نخواهم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مگر می‌شود یک‌شبه جهت توسعه شهر را عوض کرد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی بار دیگر در ادامه مباحث عنوان‌شده تأکید کرد: طرح جامع به‌عنوان سند بالادستی طرح توسعه شهر برای افق 25 سال آینده دارای ابعاد گسترده‌ای بوده که اصلی‌ترین مبحث آن ترسیم نقشه پیشنهادی است.

مولوی با بیان اینکه در کنار نقشه پیشنهادی مباحثی همچون نقشه ترافیکی، جهات توسعه شهر و غیره نیز مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: متأسفانه تاکنون هیچ‌کدام از این مباحث وجود نداشته و درعین‌حال ما در یک رودربایستی بدی با معاون هماهنگی امور عمرانی قرار گرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه گرچه همه با ما بر کارآمدی و صداقت معاون امور عمرانی استانداری واقف هستیم اما آنچه امروز مورد بررسی بوده افق آینده شهر است، افزود: خدا شاهد است که اگر طراحی طرح جامع را به دست دو دانشجو طراحی شهر می‌دادیم، از آنچه که مشاور طرح ترسیم کرده، بهتر بود.

مولوی با اشاره به اینکه طبق بررسی که با رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی داشتیم مطالب و مواردی در برخی از بخش‌های طرح ارائه‌شده از سوی مشاور آمده که خنده‌آور ‌است، تأکید کرد: به نظر می‌رسد مشاور اصلاً همدان را نمی‌شناسد، به‌طوری که انگار تنها با هواپیما از روی شهر گذشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در واکنش به انتقادات مطرح‌شده گفت: خانم ‌نوراله‌زاده و آقای مولوی هردو کاملاً در جریان طرح قرار دارند و درعین‌حال ایرادات متعددی احصا و توسط شهردار به مشاور منعکس شده است؛ بنابراین این جلسه از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی ترتیب داده شده تا معاون عمرانی شهرسازی شهردار توضیحات لازم را برای اطلاع دیگر اعضا از فرآیند و روند تدوین طرح جامع ارائه دهند تا در جلسه آتی که با حضور مدیرکل راه ‌و شهرسازی و احتمالاً مشاور برگزار خواهد شد، دیگر اعضا نیز امکان ابراز نظر، انتقاد و سؤال داشته باشند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان بار دیگر در واکنش به اظهارات اعضا درخصوص طرح جامع و فرآیند آن گفت: نخستین جلسه کارشناسی که در کارگروه امور زیربنایی استانداری با حضور مشاور داشتیم، هفته گذشته بود.

نوراله‌زاده افزود: به آن جهت این جلسه بدون حضور مشاور برگزار شد که در نشست نخست کارشناسی برخی از دوستان حاضر عنوان کردند چرا پیش‌تر اطلاعات طرح را در اختیار ما نگذاشتید تا بتوانیم ابراز نظر کنیم؟ زیرا در جلسه مجالی برای مطالعه نیست و مشاور نیز در کوتاه‌ترین زمان با سرعت نسبت به ارائه نقطه‎نظرات خود اقدام می‌کند.

وی با تأکید بر آنکه برای رفع این انتقاد یک روز قبل از برگزاری جلسه بعدی (چند روز قبل) اطلاعات در اختیار اعضای کمیته فنی قرار گرفت اما آنچه در جلسه از سوی مشاور ارائه داده شد در برخی موارد با آنچه به ما به‌عنوان آخرین اطلاعات داده شده بود تفاوت داشت، اظهار کرد: بنابراین امروز این جلسه را تشکیل دادیم که اعضا نیز از فضا اطلاع پیدا کنند.

نوراله‌زاده افزود: برای مثال در جلسه اخیر کارشناسان ترافیک شهرداری به مشکلات طرح به‌لحاظ ترافیکی اشاره کردند، اما مشاور یک نقشه جدید رو کرد و گفت در نقشه جدید این مشکلات وجود ندارد و انتظار داشت بدون مطالعه طرح مورد نظر مورد تأیید و امضای اعضا قرار گیرد، حال آنکه این اطلاعات نقشه جدید مورد بررسی قرار نگرفته بود.

وی ادامه داد: بنابراین می‌خواستیم آخرین اطلاعات ارائه‌شده به ما را در اختیار شما اعضا نیز قرار دهیم که اگر در جلسه آتی که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی در شورا برگزار خواهد شد، تغییر اطلاعات از سوی مشاور صورت گرفته بود، شما نیز در جریان قرار بگیرید و بدانید که اشکال از سوی کمیسیون ما نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز در ادامه مباحث مطرح‌شده با اشاره به اینکه اگر واقعیت امروز را با چند ماه گذشته بسنجیم نگرانی‌های من نسبت به ساختار تدوین طرح جامع کمتر شده، گفت: زیرا تا چندوقت پیش شرایط به‌گونه‌ای طی شده بود که طرح به سمت‌وسوی تصویب نهایی می‌رفت، اما حالا با دقت نظر و پیگیری مستمر آقای فرزانه (معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار) شرایط به سمت‌وسوی حل نواقص به‌صورت کارشناسی پیش رفته است.

امیر فتحیان‌نسب با اشاره به اینکه ما در کلیه جلسات با تیم کارشناسی حضور پیدا می‌کنیم و یقیناً این فرصت برای اعضای شورا نیز فراهم است، تشریح کرد: اخیراً در روند رسیدگی و بررسی طرح جامع شاهد تقسیم کار و بررسی بخش به بخش طرح تدوین‌شده هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در هیچ‌یک از بخش‌ها شاهد جمع‌بندی موضوع نبوده‌ایم، تصریح کرد: یکی از بخش‌ها محدوده و حریم است.

فتحیان‌نسب ادامه داد: با وجود اظهار نظر برخی از دوستان هیچ‌چیز محرمانه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پس از تعیین تکلیف محدوده و حریم مباحثی همچون تقسیمات شهری و کاربری‌ها، فضای ترافیکی و مقررات و ضوابط مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه بالاترین مقام فنی استان یعنی مهندس فرزانه قول داده که بدون بررسی کارشناسی زیر هیچ برگه را امضا نکند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با تأکید بر آنکه این فرصت فراهم است که در فضای کارشناسی درصورت وجود ایراد مستندات و صورت‌جلسه‌ها را امضا نکنیم، گفت: درصورت نیاز شورا می‌تواند به‌صورت مصوبه از شهرداری بخواهد تا پس از جلسه در جریان مباحث عنوان‌شده و صورت‌جلسات قرار گیرد.

فتحیان‌نسب با اشاره به اینکه در بحث محدوده اتفاق بزرگی رخ نداده است، تشریح کرد: در طرح پیشنهادی قرار بود جورقان و مریانج به شهر افزوده شوند که این مهم دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: دراین‌بین بحثی مطرح شده که یک‌سری از زمین‌های متعلق به شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به شهر افزوده شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با بیان اینکه به زعم بنده هرچه فرآیند تدوین طرح جامع عمومی‌تر شود بیشتر از ایجاد فضای رانت جلوگیری خواهد شد، عنوان کرد: بر این اساس نباید هیچ بخشی از طرح جامع دارای اطلاعات محرمانه باشد.

فتحیان‌نسب با اشاره اینکه در بحث ترافیکی طرح جامع قرار است نظرات کارشناسان ترافیکی شهرداری براساس طرح جامع ترافیکی شهر همدان گرفته شود، اذعان کرد: بر این اساس تونل‌های مطرح‌شده به‌مثابه پیشنهاد خامی است که امکان تغییر آن وجود دارد.

وی افزود: درخصوص رینگی که دور شهر ترسیم شده بود نیز باید بگویم این رینگ حذف شده است.

فتحیان‌نسب در واکنش به سؤال مورد تأکید رئیس کمیسیون فرهنگی مبنی بر اینکه آیا شهرداری از آخرین نقشه طراحی‌شده مطلع است؟ گفت: در هر جلسه پس از ارائه گزارش از سوی مشاور و چکش‌کاری نقشه دست‌خوش تغییر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در واکنش به مطالب عنوان‌شده بیان کرد: طبق آنچه گفته شد برآیند مطالب این است که می‌بایست نظرات نماینده شورا در جلسات کمیته به سمع و نظر دیگر اعضا نیز برسد، زیرا طبق آنچه مشخص شد، برخی از مصوبات کمیته توسط این اعضا (نمایندگان شورا) امضا می‌شود.

حسین قراباغی ادامه داد: مسئله بعدی این است که اگر مباحث به‌صورت کارشناسی پیش می‌رود، می‌بایست از نظر کارشناسان کارآمد بهره ببرند تا هم خودشان توجیه شوند و هم بتوانند ما را توجیه کنند که مشخص باشد بر چه اساس مساحتی به محدوده شهر اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر افزوده شدن محدوده به بحث یار و یارکشی شباهت یافته، تصریح کرد: زیرا اداره کل راه و شهرسازی معتقد است زمین‌های این اداره به محدوده اضافه شود و شهرداری معتقد است زمین او!

قراباغی با تأکید بر آنکه اگر واقعاً این فرآیند دارای پیوست کارشناسی است ما نیز این مسئله را خواهیم پذیرفت، تشریح کرد: یقیناً این فرآیند پذیرفتنی نیست، اما اگر شرایط تنها برحسب احتمالات است، این قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه نباید مباحث کارشناسی را زمین گذاشت، عنوان کرد: من شنیدم اداره کل راه و شهرسازی روی زمین‌هایی دست گذاشته که دارای معارض است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان آنکه تحقق این زمین‌ها در بهترین شرایط تا 100 سال آینده نیز امکان‌پذیر نیست، ابراز کرد: این بحث برای شهرداری نیز مصداق پیدا می‌کند، با وجود اینکه شهرداری 800 هکتار زمین دارد، حال این سؤال را بنده دارم که تاکنون چه کسی توانسته از سوی شهرداری دور حتی چند متر آن را فنس بکشد؟

قراباغی با تأکید بر اینکه تا کِی قرار است مدعی داشتن 800 هکتار باشیم درحالی که حتی امکان تملک یک متر از آن را نداریم؟ گفت: نباید مردم را به بازی بگیریم.

وی با اشاره به آنکه این 800 هکتار در زمان شهردار بهنامجو با زدوبند آقای مغیث در دفترخانه سنددار شده‌اند، عنوان کرد: درحال حاضر شهرداری تنها بر چیزی حدود 20 هکتار مالکیت دارد.

قراباغی افزود: تأسف‌بارتر اینکه درحال حاضر دعوا بر سر این است که شهردار می‌خواهد 800 هکتار خود را وارد محدوده کند و درعین‌حال همین ادعا را اداره کل راه و شهرسازی برای 680 هکتار خود دارد.

وی ادامه داد: این فرآیند چیزی جز ایجاد چالش امنیتی و اجتماعی نخواهد بود، زیرا درحال حاضر امکان تملک یک متر از این اراضی نیز وجود ندارد.

در خاتمه گفتنی است، در این جلسه برخی نامه‌های ارسالی از سوی شهرداری مورد بررسی قرار گرفت که اعضای شورای اسلامی شهر همدان بر شائبه‌دار بودن انتخاباتی تأیید آن‌ها تأکید داشتند؛ به‌عنوان مثال رایگان کردن پروانه ساخت برای اهالی 30 متری عقیل اسلامشهر درحالی ‌که پیش از این در مناطق توانمندسازی معابر 24 تا 30 متری از این تخفیف مستثنا شدند و یا کمک به اندیشکده مصلحت نظام و برخی مساجد در بعضی مناطق شهری.

شناسه خبر 34758