شناسه خبر:65159
1401/11/1 12:18:28

سپهرغرب، گروه کاردانش: عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر اینکه استفاده از شیوه آموزشی وب‌کوئست در گذشته و حال متفاوت است، گفت: امروز استفاده از شیوه به‌روزرسانی شده وب‌کوئست در زیر نظام‌های آموزشی به‌خصوص آموزش و پرورش و آموزش عالی ضروری است.

محمدصادق بیجندی در هفتادمین نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده با موضوع «نقش وب‌کوئست در آینده زیر نظام‌های آموزشی (بخش دوم) با اشاره به اینکه وب‌کوئیست یک تسهیلگر فرآیند یادهی-یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است خاطرنشان کرد: وب کوئیست رویکردی نوآورانه و یادگیرنده‌محور مبتنی بر فعالیت‌های توأم با تلاش و جستجو جهت یادگیری در فضای مجازی است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای درگیر ساختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی درجهت جستجو، تحلیل، وترکیب داده‌ها در جهت ساختن دانش یا معنای جدید بهره می‌برد.
وی با بیان اینکه، شیوه نوین آموزش وب‌کوئست به‌دنبال پاسخ سؤالات با استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیند کار گروهی و خرد جمعی است، یادآورشد: تمامی شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوی داخلی و خارجی نظیر مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مکتب خونه، فرادرس، چهارسوق، روبیکا، نورمگز، مگ ایران، آپارات، گوگل، گوگل اسکولار، یوتیوب، متا، بینگ، مندلی، لینکدین، وب او ساینس، دواج، اسکوپوس، ریسرچ گیت، مایند مپ و … را می‌توان به‌عنوان ابزارهای شیوه آموزش وب کوئست دانست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده از شیوه آموزشی وب‌کوئست در گذشته و حال متفاوت است، تأکید کرد: اگر بخواهیم در زیر نظام‌های آموزشی اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش پزشکی، آموزش‌های تخصصی و مهارتی بلند مدت و کوتاه مدت به روز بوده و از دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات عقب نیفتیم، حتما لازم است شیوه آموزش مبتنی بر وب‌کوئست در همه این حوزه‌ها به‌روزرسانی شده و از ابزارهای زیادی که به سبب توسعه دانش و فناوری‌های نوین فراهم شده است بیشترین بهره را برد.
بیجندی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم نقش و جایگاه فضای مجازی و ابزارهای تحقیق و مطالعه توسط یادگیرندگان به‌ویژه نسل‌های زد z و آلفا در حال فراگیر شدن و توسعه جدی است.
وی ادامه داد: نکته دیگر که به‌نظر می‌رسد آن است که این مهم از سوی مدرسان، معلمان، اساتید به دلیل تفاوت‌های بین نسلی هنوز خیلی جدی گرفته نشده است و اگر غفلت شود نقش و جایگاه مرجعیت اساتید، مدرسان و معلمان به مرور کم‌رنگ‌تر می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ به برخی از مزایای استفاده از شیوه آموزشی وب‌کوئست اشاره کرد و یادآور شد: در این شیوه دیگر یک فرد و شخص آموزش نمی‌دهد، فکر نمی‌کند بلکه یک گروه برای آموزش و حل مسئله فکر و تلاش می‌کند.
بیجندی اضافه کرد: همه دانش و تجربه خود را به راحتی به اشتراک می‌گذارند. در وب کوئست نحوه تفکر صحیح و درست موردتوجه قرار می‌گیرد، در این شیوه از جزم اندیشی پرهیز می‌شود و ارزیابی‌ها عینی است و بیشتر تفکر انتقادی حاکم است و یادگیری اجتماعی موردتوجه جدی قرار می‌گیرد.
وی با تصریح اینکه حوزه فعالیت وب‌کوئست بیشتر مبتنی بر شاخص‌های یادگیری فعال است افزود: در وب‌کوئست، به سه موضوع بحث و تبادل نظر، تمرین و تکرار و آموزش به دیگران به‌عنوان شاخص‌های اصلی یادگیری فعال توجه می‌شود.
این کارشناس آموزشی با یادآوری استفاده از شیوه آموزشی وب‌کوئست و فرصت‌ها و مزیت‌های آن توسط اساتید، مدرسان و معلمان در زیر نظام‌های مختلف آموزشی کشور، تأکید کرد: با نگاه وب‌کوئستی دیگر به‌روز نبودن منابع، مراجع، سازمان‌ها و سامانه‌های اطلاع رسانی و سایر موارد مرتبط معنی و مفهومی ندارد و اگر منبع و وب سایتی در به روز نباشد خود به‌خود از چرخه ارائه خدمات و مرجعیت حذف می‌شود.
بیجندی به ظرفیت و مزیت‌های بی‌نظیر رسانه‌های اجتماعی در شیوه آموزشی وب‌کوئست اشاره و اظهار کرد: تفکر نوین آموزشی در دهه سوم قرن 21 و تحولات سریع و شتابان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است مرجعیت‌ها و منابع جدید و به‌روز آموزشی بر اساس شاخص‌ها و مؤلفه‌های یادگیری فعال در فضای مجازی شکل‌ بگیرد.
وی در ادامه این نشست به ذکر نمونه‌هایی از استاندارد‌های آموزشی در حوزه هدف و محتوی بر اساس وب کوئست، اشاره و اظهار کرد که وب کوئست باعث رونق و توسعه یادگیری الکترونیکی به‌ویژه در حوزه تولید محتوا است.
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ همچنین با بررسی نظام ارزشیابی در این شیوه آموزشی تصریح کرد: در نظام ارزشیابی وب‌کوئستی به جنبه‌های دیگر غیر از ارزشیابی مستقیم آموزشی مثل ارزیابی فرد بر اساس فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تعداد پست‌های علمی، بازخوردها، ارجاعات، تولید محتوا، آشنایی با شبکه‌ها توجه می‌شود.
بیجندی شیوه آموزشی وب‌کوئست را تقویت آموزش مشارکتی و فعال تعریف و تأکید کرد: شیوه آموزشی وب‌کوئست بویژه در چند سال اخیر همان تذکر ارزشی و دینی ما را بیان می‌کند، یعنی زکات علم نشر آن است.
وی افزود: بنابراین همه باید با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش، تجربیات، یافته ها، پیشنهادات و نظرات تخصصی و فنی را با فراگیران و علاقه‌مندان به اشتراک بگذارند.
این استاد دانشگاه بار دیگر خاطرنشان کرد که وب‌کوئیست نظریه آموزشی نیست بلکه یک مدل و ابزار آموزشی است و همچون هر ابزار آموزشی یادگیرنده‌محور است، کاربرد وب‌کوئست را مستلزم سازماندهی کلی انجام فعالیت‌ها دانست.
بیجندی افزود: در این نوع آموزش بیشتر مسئولیت یادگیری به یادگیرندگان از طریق یادگیری مشارکتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌شود، هرچند باید به این مهم توجه داشت که فعالیت‌های خواسته‌شده مبتنی بر این مدل و ابزار آموزشی باید کاملاً روشن، شفاف و به‌آسانی در برنامه درسی قابل‌اجرا باشد.

شناسه خبر 65159