شناسه خبر:64563
1401/10/13 09:20:48

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی D8 این دانشگاه دارای ساختمانی مجزا است و در راستای گسترش همکاری‌های بین‌المللی موفق به انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه سینس در کشور مالزی شده است.

اردیبهشت‌ماه سال 1398 بود که منصور غلامی وزیر علوم از آغاز به‌کار دانشگاه دی 8 سخن گفت و عنوان کرد: موضوع شکل‌گیری اساس‌نامه دانشگاه بررسی و در نهایت به تصویب اعضای گروه دی 8 رسید که عملاً با تصویب اساس‌نامه فوق کلید رسمی فعالیت این دانشگاه بین‌المللی در ایران زده شد و پذیرش دانشجو در این دانشگاه از تمام کشورهای دنیا با تأکید بر کشورهای گروه دی 8 صورت خواهد گرفت، در حالی که اگر به عقبه اجرای این پروژه دانشگاهی نگاهی بیندازیم شاهد خواهیم بود که نخسیتن جرقه راه‌اندازی این دانشگاه بین‌المللی از سوی منصور غلامی، رئیس وقت دانشگاه بوعلی سینا در مهرماه سال 1396 زده شده که درآن مقطع زمانی این مقام مسئول در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود این دانشگاه در راستای گسترش همکاری دانشگاهی کشورهای عضو این گروه (گروه اقتصادی دی 8) و جذب دانشجو در سال تحصیلی 97-96 کار خود را در 13 رشته گرایش در دوره‌های کارشناسی ‌ارشد به‌صورت آموزشی- پژوهشی‌محور و دوره دکتری به‌صورت پژوهش‌محور فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و با توجه به برنامه‌ریزی اولیه برای پذیرش دانشجو در 52 رشته تحصیلی، پیگیری‌هایی انجام شده است.
از سوی دیگر به گفته مسئولان طبق اساسنامه این دانشگاه برای تقویت همکاری میان دولت‌های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی به‌منظور دستیابی کشورهای عضو به سهم قابل قبول بین‌المللی از این مبادلات راه‌اندازی شده است
اما تأسف‌بارتر اینکه سال گذشته بنا به رسالت کاری وقتی از رئیس دانشگاه خواهان ترسیم آخرین وضعیت دانشگاه شدیم مشخص شد باوجود گذشتن این مدت زمان از طرح ایجاد این دانشگاه و دو سال از آغاز به کار رسمی آن هنوز هم آن‌گونه که باید فعالیت این دانشگاه شکل رسمی به خود نگرفته و دفتر آن در یک اتاق آن هم در دانشگاه بوعلی است. این موضوع صورت ناخوشایندی برای یک دانشگاه بین‌المللی دارد و یقیناً قابل انتقاد است به طوری که پرداختن به این موضوع خالی از لطف نبوده و یک ضرورت انکارناپذیر است.
بعد از گذشت یک سال از مطرح شدن این گلایه‌مندی بار دیگر پای صحبت رئیس دانشگاه D8نشستیم تا از آخرین وضعیت این دانشگاه و فعالیت آن اطلاعاتی را کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید:
عباس افخمی با اشاره به وضعیت کنونی این دانشگاه گفت: به لحاظ حقوقی دانشگاه پایه‌گذاری و تأسیس شده و اکنون آماده پذیرش دانشجو است و چهار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای ادامه تحصیل در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند.
وی با بیان اینکه نحوه پذیرش دانشجو، مراجعه افراد داوطلب برای تحصیل در این دانشگاه است، گفت: پرونده این متقاضیان بررسی می‌شود و در صورت برخورداری از کیفیت لازم برای تحصیل در دانشگاه بین‌المللی دی8، پذیرش خواهند شد.
وی با اشاره به دلایل پایین بودن تعداد دانشجویان پذیرفته شده گفت: نخستین مسئله به این موضوع بازمی‌گردد که فعلاً قرار نیست دانشجوی ایرانی پذیرش کنیم، نکته بعدی اینکه این دانشگاه یک دانشگاه نو بوده و شناخته شده نیست در حالی که کسی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی را دارد معمولاً به سراغ دانشگاه‌هایی می‌رود که در رنک‌بندی‌های جهانی دارای رتبه و جایگاه باشد حال آنکه بنا به نوپا بودن دانشگاه دی‌8 هنوز این فرصت برای ما فراهم نشده است.
رئیس دانشگاه بین‌المللی D8 با تأکید بر اینکه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو جذب می‌کنیم، افزود: خوشبختانه محدودیتی به لحاظ رشته‌ای وجود ندارد و سیستم توسعه‌ای شبکه‌ای در دستور کار ماست. از طرفی مجوزی نیز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم گرفتیم بنابراین اگر با دیگر دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم ما در تمامی رشته‌های دانشگاه مورد نظر امکان جذب دانشجو خواهیم داشت.
افخمی با بیان اینکه در قدم نخست همکاری با دانشگاه‌های کشور را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های بوعلی سینا (دانشگاه میزبان)، الزهرا، علامه طباطبایی، امیرکبیر و نیز دانشگاه بین‌المللی امام خمینی منعقد شده که از امکانات و ظرفیت اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه‌ها بر اساس این تفاهم‌نامه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: البته همچنان روند پیگیری برای انعقاد تفاهم‌نامه در داخل و خارج از کشور ادامه دارد به نحوی که با دانشگاه سینس (Sains) کشور مالزی نیز تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم. به تعبیر بهتر در قدم بعد با توجه به بهبود شرایط (داشتن ساختمان مجزا) این تفاهم‌نامه را با دانشگاه‌های سایر کشورها با اولویت دانشگاه‌های عضو سازمان دی8 خواهیم داشت.
این مسئول با تأکید بر اینکه دانشگاه دی‌8، بین‌المللی بوده و بر اساس اساس‌نامه، وابسته به سازمان همکاری اقتصادی گروه 8 است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از کشورهای این گروه بوده و نگاه به این دانشگاه باید متفاوت با دانشگاه بوعلی، صنعتی و غیره باشد.
افخمی از مرتفع شدن نخستین نیاز این دانشگاه یعنی فراهم کردن یک فضای فیزیکی مناسب خبر داد و گفت: خوشبختانه دانشگاه بوعلی سینا ساختمان عمارت سوخته را در اختیار ما گذاشته بنابراین تجهیزات داخلی دانشگاه را آماده کرده و آماده انتقال به این مکان جدید هستیم اما بنا سابقه میراثی (ثبت سازمان میراث فرهنگی است) این ساختمان، به لحاظ تجهیز و نماسازی بیرون ساختمان در حال رایزنی و هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی هستیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر نمای بیرونی ساختمان نیز تکمیل شود تا به لحاظ بصری ظاهر زیبایی نیز پیدا کند ابراز کرد: خوشبختانه بودجه تعمیرات نمایی بیرونی فراهم است و به محض انجام هماهنگی‌ها کار را در پیش خواهیم گرفت.
رئیس دانشگاه بین‌المللی دی8 با تأکید بر اینکه بنا به نو پا بودن دانشگاه نباید انتظار داشت که در حال حاضر به یک باره این دانشگاه هزار نفر دانشجو داشته باشد گفت: به نظر می‌رسد حتی پذیرش 400 تا 500 نفر هم بنا به فراهم بودن زیرساخت، شرایط بسیار مطلوبی است که نیازمند شناخته شدن این دانشگاه در جوامع علمی است تا پس از آن بتوان بنا به شناخته شدن، انتظارِ داشتن تعداد بالای دانشجو را داشت.
مع‌الوصف از آنجا که سازمان همکاری اقتصادی دی 8 بین هشت کشور مسلمان در حال توسعه، شامل اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در سال 1997 با هدف ارتقای جایگاه دولت‌های عضو در اقتصاد جهانی، بهبود در روابط تجاری بین کشورها، افزایش نقش آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و بهبود استاندارد‌های زندگی در این کشور‌ها تأسیس شده و جمعیتی حدود 1.2 میلیارد نفر جمعیت را در خود جای داده و گستره جغرافیایی آن‌ها از خاور دور تا اروپا و آفریقا بوده، یقیناً انتظار می‌رود به لحاظ علمی نیز در راستای بهبود شرایط زیست در این کشورها شاهد جایگاه ویژه‌ای باشیم حال آنکه با انتخاب و ایجاد دانشگاه دی8 در ذیل این سازمان یقیناً انتظار می‌رود فعالیت یک دانشگاه بین‌المللی آن هم در استانی همچون همدان بنا به سبقه و جایگاه علمی و دانشگاهی آن با این گسترده به معنای واقعی بین‌المللی باشد.
بنابراین گرچه نسبت به سال گذشته به همت مدیران استانی، مدیریت دانشگاه بوعلی سینا و رئیس دانشگاه شاهد تند شدن روند رفع موانع پیش رو در فعالیت بی‌وقفه این نهاد علمی بین‌المللی هستیم اما یقیناً تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیار است زیرا برای ارتقای دانشگاه‌ها باید‌ها و الزامات زیادی وجود دارند که میان این باید‌ها تا عملی شدن آن‌ها هم فاصله بسیار است، اما همانطور که مطرح شد مسئولان در تلاش هستند تا این فاصله را کمتر کنند. گرچه می‌توان آهنگ رشد دانشگاه D-8 را رضایت‌بخش اعلام کرد اما امیدواریم با همت بیشتر مسئولان، هرچه سریع‌تر دیگر مشکلات پیش روی دانشگاه مرتفع شود زیرا در راستای رسیدن به جایگاه واقعی نیازمند یک جهش هستیم و این جهش وقتی به‌وجود می‌آید که همکاری‌های لازم انجام و امکانات مورد نیاز تأمین شود حال آنکه در ذیل «بین‌المللی‌شدن آموزش عالی» چندین موضوع از قبیل ایجاد فهم میان فرهنگی، جذب دانشجویان و متخصصان بین‌المللی، اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دو و چندجانبه بین‌المللی، ایجاد درگاه‌های ملی یا منطقه‌ای آموزش عالی مهم تلقی می‌شود بنابراین ارتقای دانشگاه دی‌8 خود گام مؤثری در رسیدن و یا به تعبیر بهتر نزدیک شدن به این اهداف است.

شناسه خبر 64563