شناسه خبر:60015
1401/6/21 10:34:27
بانوی نقاش همدانی مطرح کرد:

ترقی هنر نیازمند نگاه سرمایه‌ای

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: بانوی مدرس نقاش با بیان اینکه در استان همدان در عرصه هنرهای تجسمی هنرمندان درجه یک و شناخته‌شده فراملی متعددی هستند و فعالیت می‌کنند اما با وجود این پتانسیل‌ها و قابلیت‌ها هنوز هنر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد زیرا همچنان ما در بازاریابی و فروش آثار هنری با مشکل مواجه‌ایم، گفت: باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که به آثار هنری به دید سرمایه‌ای برای ارائه فرهنگ و هنر نگاه کنند.

آنچه مسلم است اینکه استان همدان در عرصه هنرهای تجسمی از دیرباز جایگاهی قابل توجه و تأمل در کشور دارد؛ چراکه به‌واسطه وجود اساتید صاحب‌نام همدانی در عرصه هنرهای تجسمی مانند استاد قباد شیوا، استاد فتوت، استاد سجادی و دیگر پیشکسوتان این عرصه، نام همدان در حوزه هنرهای تجسمی آشنا و سزاوار ستایش است.

وجود این استادان صاحب‌نام و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی از آثار این هنرمندان، موجب شده که بسیاری از جوانان مستعد به سمت هنرهای تجسمی سوق پیدا کنند.

به‌طوری که درحال حاضر با تلاش و پیگیری هنرمندان و البته برخی حمایت‌ها از سوی مسئولان، رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی به‌صورت آکادمیک در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد همدان و دانشگاه علمی کاربردی هنر تدریس می‌شود و هنرجویان بسیاری در رشته‌های طراحی، گرافیک و نقاشی مشغول به تحصیل هستند که دراین‌بین فرزانه سروندی به‌عنوان یک هنرمند نقاش، نقش بسزایی در پویای این هنر همدان داشته؛ بر این اساس بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با این بانوی هنرمند ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه متولد سال 1351 در همدان است، گفت: به‌لحاظ تحصیلی درحال حاضر در مرحله تألیف پایان‌نامه دکتری در رشته فلسفه هنر هستم.

فرزانه سروندی با اشاره به اینکه سال‌ها است علاوه‌بر خلق آثار در عرصه نقاشی در مراکز مختلف فرهنگی، دانشگاهی و آکادمیک مشغول تدریس هستم، ابراز کرد: علاوه‌بر این عضو هیئت‌امنای انجمن هنرهای تجسمی استان همدان نیز هستم.

وی با اشاره به اینکه بنده در حین برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های نقاشی همواره در عرصه‌های آموزش و داوری به اتفاق دیگر همکارانم در خدمت هنر بوده و هستم، عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکنون به‌منظور حمایت از هنرمندان هنرهای تجسمی اقدام به برگزاری اکسپوهایی کرده که نفس کار قابل تقدیر بوده و امید می‌رود که مسئولان نهادهای فرهنگی حمایت‌های خود را از هنرمندان هنرهای تجسمی کمی پُررنگ‌تر دنبال کنند.

عضو انجمن هنرهای تجسمی استان همدان با اشاره به اینکه در سبک‌های مختلف نقاشی سال‌ها است که اثر خلق می‌کند، گفت: سبک اصلی کارم اکسپرسیونیست (نقاشی اکسپرسیونیسم، سبکی هنری است که در آن هنرمند به‌جای پرداختن به واقعیت عینی، به عواطف ذهنی و اتفاقات درونی خود توجه کرده و آن را بازنمایی می‌کند) است؛ اما دوره‌ای نیز به سبک امپرسیونیست (امپرسیونیسم بر احساس و ادراک لحظه‌ای هنرمند از یک صحنه تأکید دارد) کار کردم و درحال حاضر بازگشتی به قبل داشته و در سبک اکسپرسیونیست به بیان احساسات تحت تأثیر رویدادهای اجتماعی و یا درونی می‌پردازم.

سروندی با تأکید بر اینکه در خلق آثارم یک دوره تمرکزم را کاملاً روی موضوع زن معطوف کردم، تشریح کرد: دوره‌ای نیز تمرکزم بر طبیعت بود، اما حالا فضای ارتباط بین انسان، طبیعت و نقشی که انسان در تخریب آن ایفا می‌کند، مد نظرم است.

این بانوی هنرمند درباره وضعیت هنرهای تجسمی در استان همدان گفت: در استان همدان در عرصه هنرهای تجسمی، هنرمندان درجه یک و شناخته‌شده فراملی متعددی هستند و فعالیت می‌کنند، اما با وجود این پتانسیل‌ها و قابلیت‌ها هنوز هنر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد؛ زیرا همچنان ما در بازاریابی و فروش آثار هنری با مشکل مواجه‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی نیازمند حمایت بیشتر مسئولان و نهادهای فرهنگی هستند چراکه هنرمندان موفق و شناخته‌شده در عرصه ملی در استان همدان ناشناخته مانده‌اند، ابراز کرد: مسئله این است که در حوزه هنر در جامعه کار فرهنگی مناسب انجام نشده و این امر سبب شده که شهروندان در جامعه نگاه مناسبی به هنر و هنرمند نداشته باشند و بازدید از نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری برای آن‌ها در اولویت نباشد.

این مدرس دانشگاهی با تأکید بر اینکه مسئولان می‌توانند با دعوت از مجموعه‌داران و درعین‌حال افراد صاحب‌نظر به نمایشگاه و گالری‌های نقاشی تاحدودی این مشکل هنرمندان را مرتفع کنند، گفت: از طرفی با بها دادن به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از آثار هنرمندان هنرهای تجسمی، فضا را برای حضور مستمر هنرمندان فراهم کنند؛ با این توجه قطعاً جامعه نیز هنر را درک خواهد کرد و مردم کارهای هنری را دیگر به چشم یک اثر دکوراتیو نگاه نخواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید شرایط را برای حضور آثار هنری هنرمندان به‌گونه‌ای فراهم کرد که به این آثار به دید یک سرمایه برای ارائه در حوزه فرهنگ و هنر نگاه کنند، اذعان کرد: این مهم به‌ویژه برای بانوان هنرمند که به‌دلیل نقش‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی امکان حضورشان در جشنواره بین‌المللی کمتر ممکن‌ بوده، از اولویت بیشتری برخوردار است.

سروندی درباره برگزاری اکسپوهای مختلف گفت: در چندسال اخیر اکسپوهای مختلفی از سوی نهادهای فرهنگی هنری در استان همدان برگزار شده، اما مشکل این است که نهادهای فرهنگی و اجرایی باید از سرآمدان ملی و بین‌المللی برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازدید از آن‌ها دعوت کنند که متأسفانه به‌ندرت شاهد چنین رویکردی هستیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در عرصه هنرهای تجسمی و به‌ویژه نقاشی بحث آموزش با وجود تدریس این رشته‌ها به‌صورت آکادمیک در استان و شهر همدان با جدیت دنبال می‌شود، ابراز کرد: این آموزش‌ها باید در یک مکان و جای معتبر ارائه شود.

عضو انجمن هنرهای تجسمی استان همدان میزان درآمد هنرمندان حرفه‌ای عرصه هنرهای تجسمی را قابل توجه ندانست و افزود: بیشتر هنرمندان در این حوزه به آموزش مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد دارند.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگ‌سازی و استعدادیابی مدتی در زمینه نقاشی کودک ورود کرده و این برهه از زندگی کاری خود را موفقیت‌آمیز قلمداد کرده و به آن افتخار می‌کنم، تشریح کرد: خوشبختانه طی این سال‌ها در جشنواره‌ها و مسابقات بی‌شماری در عرصه‌های ملی و استانی شرکت کرده و توانسته‌ام با شرکت در این رویدادها، حائز عناوین مختلف شوم که برای نمونه می‌توانم به جشنواره مقاومت اشاره کنم که در آن توانستم جزء افراد برتر کشوری در رشته نقاشی باشم.

شناسه خبر 60015