شناسه خبر:58066
1401/5/2 09:21:39

سپهرغرب، گروه خانواده: یک مطالعه آنلاین در سال 2012 نشان داده است که زوج‌هایی که درگیری و جدال را به طرز سالمی پشت سر می‌گذارند، 10 برابر بیشتر از کسانی که بحث کردن را نادیده می‌گیرند، دارای یک رابطه شاد هستند. بنابراین، دعوا با فردی که با او زندگی می‌کنید می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد، به شرطی که هر دوی شما آن را به شکل سازنده انجام دهید.

بنابراین هنگامی که برای ایجاد روابط قوی تر جدل می‌کنید، این 12 تکنیک را امتحان کنید.

1. زمان و مکان مناسبی را برای صحبت در مورد مسائل در نظر بگیرید.

اگر احساس می‌کنید همه‌چیز دست در دست هم می‌دهد تا بحثی شکل بگیرد، باید لحظه و مکانی مناسب را برای تخلیه ناراحتی انتخاب کنید. وقت گذاشتن قبل از مشاجره در مورد این موضوع به هر دوی شما کمک می‌کند تا خود را آماده کنید و قبل از اینکه از روی عصبانیت و ناامیدی با یکدیگر حرف بزنید، عاقلانه صحبت کنید. بنابراین، اگر شروع به دعوا کردید، همانطور که روان‌شناسان توضیح می‌دهند، چیزی شبیه به این بگویید: «امروز عصر (یا زمانی دیگر که فرصت بحث کردن وجود دارد)، بهش بپردازیم».

2. قبل از وارد شدن به مکالمه مطمئن شوید که نیازهای اساسی شما برآورده شده است.

یکی از قوانین مهمی که برای داشتن جدال سالم باید رعایت شود، این است که بررسی کنیم آیا آمادگی داریم وارد این گفت و گوی بحث‌برانگیز شویم؟ جنگیدن با یکی از عزیزان بسیار دشوار است؛ به همین دلیل است که کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند قبل از انجام یک گفت وگوی سخت، مطمئن شوند که نیازهای اولیه‌شان مانند غذا، آب، هوا و خواب برآورده شده است.

3. درباره همان موضوع بحث کنید؛ به گذشته برنگردید.

در طول یک مشاجره، احتمال دارد که اشتباهات گذشته را بیان کنید و موضوع را به مشکلات دیگری که قصد داشتید بعداً درباره آن‌ها صحبت کنید منحرف کنید. اما این فقط اوضاع را بدتر می‌کند؛ زیرا هر دوی شما نمی‌توانید همزمان روی یک چیز تمرکز کنید. در عوض، برای بحث در مورد موضوع فعلی بر روی حل همان مسئله تمرکز کنی. هنگامی که اولین مشکل را حل کردید، می‌توانید در شرایط مختلف به موضوع جدیدی بپردازید.

4. قبل از صحبت کردن با دقت گوش دهید.

وقتی یکی از عزیزان چیزی می‌گوید که شما با آن موافق نیستید، احتمالاً فوراً واکنش نشان می‌دهید. اما بدانید بهترین کار این است که تا زمانی که صحبت‌های طرف مقابل تمام شود، سر تا پا گوش باشید. این فقط نشان‌دهنده احترام، تمایل به همکاری و مهم‌تر از همه، گوش دادن به اوست. همچنین، به یاد داشته باشید که زبان بدن مناسب نیز می‌تواند باعث شود که آن‌ها احساس کنند شنیده می‌شوند.

5. سرزنش کردن ممنوع!

یک تکنیک آسان و در عین حال بسیار مؤثر استفاده از «من» به جای «تو» است. به عبارت دیگر، گفتن «تو برای تولد دوستم نیامدی» با گفتن «عدم شرکت در جشن تولد دوستم باعث ناراحتی من شد» بسیار متفاوت است. این در واقع کمک می‌کند تا احساسات و ناامیدی‌های خود را بدون سرزنش کردن که معمولاً به‌خوبی به پایان نمی‌رسد، به اشتراک بگذارید.

6. از گفتن عبارات مبالغه‌آمیز مثل «همیشه» و «هرگز» اجتناب کنید.

هنگامی که شخصی شروع به استفاده از کلمات تعمیم‌دهنده می‌کند، مانند «همیشه» و «هرگز»، به طور خودکار موقعیت را بزرگ‌نمایی می‌کند و باعث می‌شود که فرد مقابل رفتار تدافعی بگیرد. اگر روی به اشتراک گذاشتن احساسات خود با آرامش تمرکز کنید، یا شاید از کلمات کمتر تهاجمی مانند «گهگاهی» استفاده کنید، می‌توان از این وضعیت جلوگیری کرد.

7. انتقادات سازنده خود را مطرح کنید.

انتقاد بخشی عادی از یک رابطه است، زیرا ممکن است فرد مقابل شما نقص‌های زیادی داشته باشد و برخی رفتارهای غیرقابل قبول داشته باشد. با این حال، هنگامی که ناامیدی خود را با حملات کلامی تند ابراز می‌کنید، عزت نفس شریک خود را از بین می‌برید و بین شما دو نفر فاصله عاطفی ایجاد می‌کنید. در عوض، به شیوه‌ای دوستانه ارتباط برقرار کنید که بر خود رفتار متمرکز باشد نه شخص مقابل شما. یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید در این مورد استفاده کنید، ساندویچ رویارویی است - یعنی در ابتدا و در پایان انتقاد، حتما چند کلمه تحسین‌کننده و تشویق‌کننده به طرف مقابل بزنید.

8. احساسات‌تان را کنترل کنید.

مشاجره‌ها سخت هستند و اگر یاد نگیریم احساسات خود را در زمان‌های سخت کنترل کنیم، ممکن است در مسیری مخرب قرار بگیریم. از سوی دیگر، ما می‌توانیم یاد بگیریم که مسئول احساسات خود باشیم. به همین دلیل است که مدیتیشن در بین متخصصان روابط بسیار مورد تحسین قرار می‌گیرد.

9. اگر لازم است کمی در بحث وقفه بیندازید.

اوضاع می‌تواند به سرعت در میانه مشاجره تشدید شود یا گاهی اوقات یکی از شما می‌تواند به نقطه جوشی برسد که می‌تواند منجر به توهین یا حتی خشونت شود. در این مورد، بهتر است از بحث دور شوید تا آرام شوید و برای حل تعارض واقعی برگردید. البته توجه داشته باشید که کارشناسان می‌گویند که این وقفه نباید بیش از 24 ساعت باشد.

10. بازتاب زبان بدن یکدیگر باشید.

بازتاب یک شخص به حرکات و کلمات فرد اشاره دارد. بر اساس تحقیقات روان‌شناختی، این رفتار نشانه‌ای از یک ارتباط قوی است، زیرا بازتاب یک فرد به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از آنچه دیگری از دیدگاه او تجربه می‌کند داشته باشیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، هر دوی شما نوعی همدلی، راحتی و اعتماد نسبت به یکدیگر احساس می‌کنید.

11. به یاد داشته باشید که شما در یک تیم هستید.

وقتی تصمیم می‌گیرید با کسی باشید، روی اینکه چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند، تمرکز نمی‌کنید، در عوض، هر دو با هم روی حل مشکل کار می‌کنید. همه‌چیز وقتی بهتر می‌شود که بپذیرید هم تیمی هستید و نه دشمن.

12. برای مشاجره‌های‌تان قوانین تعیین کنید.

پس از چند دعوا، یاد می‌گیریم همدیگر را درک کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. به عنوان مثال، طرف مقابل شما ممکن است دوست نداشته باشد که در وسط یک مشاجره حرف شما قطع شود یا از او دور شود و از سرزنش مداوم متنفر باشید. دفعه بعد، هر دوی شما از آن رفتارهای مضر اجتناب می‌کنید و قوانینی را برای نحوه بحث کردن درباره موضوعات تعیین می‌کنید.

شناسه خبر 58066