شناسه خبر:57887
1401/4/29 09:46:18

سپهرغرب، گروه فرهنگی: آیین رونمایی کتاب «ننگ‌سالی»، روایت‌هایی از هفت سال دفاع مقدس فرهنگی، برگزار می‌شود.

آیین رونمایی کتاب «ننگ‌سالی»، خاطرات مردم محله علیقلی آقای اصفهان از دوران کشف حجاب رضاخانی و ممنوعیت روضه، روز چهارشنبه 29 تیرماه با حضور محمدرضا کائینی، تاریخ‌پژوه، فرشته روح‌افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، فاطمه شایان‌پویا، نویسنده و منتقد، فائزه دره‌گزنی، نویسنده کتاب و میثم رشیدی مهرآبادی، مجری کارشناس در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در سال‌های آغازین قرن چهاردهم که مصادف بود با روی کار آمدن رضا ماکسیم، ایران در مسیر جدیدی قرار گرفت. این مسیر را منورالفکری غرب‌زده با طراحی انگلیس و اتکا به مسلسل پهلوی، پیش روی ملت ایران گذاشت که قرار بود ادامه راه کشورهای اروپایی و تمدن غرب برای ایران مترقی و نوین باشد و برای رسیدن به مقصود از متحدالشکل کردن لباس‌ها، ممنوعیت روضه، کشف حجاب زنان و غیره گذر می‌کرد.»

جامعه دینی و سنتی ایران طبیعتاً با این جریان ضد دینی و منحط مقابله کرد. طلیعه این مقابله فرهنگی در تیرماه 1314 در مسجد گوهرشاد رقم خورد و بیش از صدها نفر از متحصنین در مسجد گوهرشاد به شهادت رسیدند و مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند و این تازه آغاز ماجرا بود.

مقابله و مقاومت فرهنگی مردم در برابر قانون ممنوعیت روضه و اتحاد البسه و کشف حجاب رضاخانی از سال 1314 تا سقوط حکومت رضاخان در شهریورماه 1332، هفت سال طول کشید. در این سال‌ها بسیاری از زنان عفیف از ترس قانون مترقی کشف حجاب از خانه بیرون نیامدند، از تحصیل باز ماندند، بیمار شدند و بسیاری با بیماری در خانه‌شان از دنیا رفتند.

هزاران زن ایرانی زیر چکمه قزاق‌ها مجروح و حتی شهید شدند، هزاران نفر از مردم ایران با برگزاری مجالس روضه محاکمه شدند و سال‌ها پیش از دفاع هشت‌ساله ایران مقابل حزب بعث، مقاومت فرهنگی بدیع و مهمی با محوریت زنان در ایران شکل گرفت که باید آن را «هفت سال دفاع مقدس فرهنگی» نامید.

اما قصه‌های این مجاهدت فرهنگی هنوز ثبت و ضبط نشده است. حال که بیش از 80 سال از این برهه می‌گذرد، ضروری دانستیم تا روایت‌های شفاهی و اسناد برجامانده از این غیرت تاریخی را ثبت و روایت کنیم تا هم راوی زنان شهید تاریخ معاصر باشیم و هم آنچه با عنوان ایران نوین رضاخانی مطرح می‌شود، پیش چشم نسل حاضر و نسل‌های بعد ترسیم کنیم.

اصفهان، شهری مذهبی و سنتی است که به داشتن علمایی بااخلاص و مردمی دین‌دار در تاریخ معروف است. «ننگ‌سالی»، شمه‌ای از خاطرات زنان محله سنتی و متدین علی‌قلی‌آقای اصفهان از دوره کشف حجاب رضاخانی، ممنوعیت روضه و قحطی است، خاطراتی از زنان مؤمن که حریم امن و عفیف خود را پاسبانی کردند.

براساس این گزارش، آیین رونمایی کتاب «ننگ‌سالی»، چهارشنبه 29 تیرماه، ساعت 14:30 در سالن شهید عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

کتاب «ننگ‌سالی» در 184 صفحه و با قیمت 40 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان علاوه‌بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت و یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

شناسه خبر 57887