شناسه خبر:57310
1401/4/12 08:39:08

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول بسیج سازندگی استان همدان از شناسایی 190 خانه برای ایجاد پنل خورشیدی در همدان خبر داد و گفت: درحال حاضر مشکل تأمین اعتبار برای اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها وجود دارد.

علی قراباغی با اشاره به پیگیری ایجاد پنل‌های خورشیدی در پشت بام برخی از منازل، اظهار کرد: این موضوع دو سال پیش نیز جزء برنامه‌های بسیج مهندسین صنعتی بود و درحال حاضر بسیج سازندگی متولی است؛ موضوع در دست پیگیری بوده، اما مسئله تسهیلات مشکل فعلی ما است.

وی بیان کرد: دو سال پیش 50 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای این منظور اختصاص می‌یافت که تقریباً مجموع کار 90 میلیون تومان هزینه داشت و قرار بود از طریق قرارگاه اقتصادی مقاومتی حمایت‌هایی هم صورت گیرد، اما انجام نشد.

مسئول بسیج سازندگی استان همدان خاطرنشان کرد: امسال در یک مرحله یک‌هزار و 500 نیروگاه پنج کیلوواتی ابلاغ شده است و آنچه در بودجه امسال و قانون بودجه مجلس آمده، این بوده که به هرکدام از خانواده‌ها 120 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت هشت‌ساله اختصاص یابد.

وی بیان کرد: با تورم موجود با این هزینه به‌سختی می‌توان کار را انجام داد، اما اگر زمان طولانی شود، دیگر کار نخواهد شد؛ یکی از مشکلات موجود این است که بانک‌ها تأمین مالی ندارند و موضوع بعدی شناسایی افرادی است که می‌خواهند کار انجام دهند و اولویت هم با خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی است.

قراباغی تصریح کرد: این طرح می‌تواند در مناطق محروم و روستاها اجرایی شود و تأثیر زیادی بر پایداری شبکه برق خواهد داشت؛ چون در نزدیک‌ترین محل مصرف، برق تولید می‌شود و کمک شایانی در نوسانات برق خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور 60 هزار مورد پنل خورشیدی پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: به نواحی بسیج در سطح استان ابلاغ شده تا خانواده‌هایی را شناسایی کنند و تاکنون 190 نفر شناسایی شده‌اند.

مسئول بسیج سازندگی استان همدان با تأکید بر اینکه بازدید از سازه مسکونی و پشت بام برای اینکه پاسخگوی اجرای طرح باشد از مراحل بعدی کار است، گفت: اگر سیستم بانکی تأمین مالی کند، امیدواریم بتوانیم یک‌هزار و 500 مورد را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در راستای این برنامه طی دو هفته پیش ابلاغیه‌ای را دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری به استان‌ها داشتند که طرح تقسیمی مشخص و به نظام بانکی نیز ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در این بخش از 60 هزار مورد، 20 هزار مورد دیده شده که سهم استان 545 مورد است؛ امیدواریم کار از طریق نظام بانکی به‌سرعت پیش رود.

قراباغی تأکید کرد: ما آمادگی اجرای طرح را داریم و گروه‌های جهادی نیز پای کار می‌آیند.

شناسه خبر 57310