شناسه خبر:55265
1401/2/22 10:15:44

سپهرغرب، گروه کاردانش: عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی گفت: حفاظت از داده‌های شخصی به جریان آزاد داده‌ها و تجارت در قالب کسب‌ وکارهای داده‌بنیان منجر می‌شود.

باقر انصاری در نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2022) در نشستی با موضوع حفاظت از داده در حکمرانی در پارک فناوری پردیس در زمینه دلایل و چالش‌های حمایت از داده‌های شخصی افزود: در حال حاضر حمایت از داده‌های شخصی در کشور در وضعیت هرج‌و‌مرج است، برخی حمایت از داده‌ها را صیانت از داده‌ها استنباط می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به داده‌های شخصی بسیار کلیدی است و باید موضع خود را نسبت به آن مشخص کنیم و سپس به دیگر انواع داده در جغرافیای داده‌شناسی بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی ادامه داد: در این زمینه یا هیچ حمایتی از حریم خصوصی نداریم یا حمایت‌ها بسیار محدود است، منظور از داده انواع اطلاعات است که باید مربوط به شخص حقیقی بوده و هویت آن مشخص باشد.

انصاری تصریح کرد: بخش بزرگی از اطلاعاتی که در دنیای دیجیتال ارایه می‌شود، مبتنی بر داده‌های شخصی است، اهداف پردازش داده‌های شخصی ارایه سرویس، توسعه و ارتقای سیستم و سرویس، پیشگیری از جرایم و تخلفات، بازاریابی و تبلیغات تجاری، اجرای احکام قوانین و دستورات قانون و فروش یا اجاره این داده‌های است.

وی با یادآوری اینکه حمایت از داده‌های شخصی کمک می‌کند تا جریان آزاد داده‌ها و تجارت در کسب‌ وکارهای داده‌بنیان تضمین ‌شود، اظهارداشت: به جای تنظیم‌گری قاعده‌محور، باید به سراغ تنظیم‌گری اصل‌محور برویم که انعطاف‌پذیر است. مساله مهم دیگر، رعایت حق اشخاص موضوع داده در قوانین است.

این حقوقدان گفت: در ایران، کسب‌وکارها باید پیشقدم شوند و سیاست‌های داده خود را مشخص کنند، البته این سیاست‌ها نباید استثماری باشد، در حال حاضر در دنیا سه مدل حکمرانی داده وجود دارد؛ مدل اروپا، آمریکا و چین، این مدل‌ها مبتنی بر یک تجربه زیسته چند‌دهه‌ای حکمرانی است بنابراین هیچ کدام در کشور جواب نمی‌دهد، بنابراین ما در ابتدای راه هستیم و باید با حداقل‌ها شروع کنیم.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2022) با حضور 400 استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس از روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد.

نمایشگاه اینوتکس یک رویداد منحصر‌به‌فرد در اکوسیستم نوآوری و فناوری در ایران است که هر ساله توسط پارک فناوری پردیس و با حضور کارآفرینان و صاحب‌نظران مطرح حوزه علم و فناوری برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در فضایی به وسعت پنج هزار متر و با حضور حدود 400 شرکت دانش‌بنیان و صنعتی داخلی، استارتاپ، شتاب دهنده، شرکت فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برپا شده که جدیدترین محصولات و خدمات فناورانه به بازدیدکننده‌های حضوری و برخط ارائه می‌شود.

شناسه خبر 55265