شناسه خبر:55082
1401/2/19 09:21:28

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 37 میلیارد تومان برای خرید بذر به استان کردستان اختصاص داده شد.

پیمان اسکندری در جلسه با بانک‌های عامل در خصوص اعطای تسهیلات تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان در سال جاری با بیان اینکه جهاد کشاورزی متولی تأمین نهاده کشاورزی است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ای با صندوق کارآفرینی امید، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان امور اقتصادی و دارایی منعقد نموده که در زمینه طرح جهش تولید در دیم‌زارها و نیز متعاقب آن در حوزه خرید بذر و یارانه بذری ضمن اعطای تسهیلات در راستای افزایش تولید در دیم زارها، در خصوص بذر و یارانه خرید بذر همکاری‌های لازمه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: 37 میلیارد تومان برای خرید بذر به استان کردستان اختصاص داده شده است.

وی افزود: جهاد کشاورزی ضمن تهیه فهرست شرکت‌ها، متولی ارسال آن به صندوق کارآفرینی امید و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نسبت به پرداخت مبلغ فوق به 13 شرکت واجد شرایط استان بر حسب میزان توانمندی در حوزه خرید بذر اقدام نموده است.

  510 هزار هکتار از اراضی زارعی زیرکشت غلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ضمن اشاره به سطح زیرکشت کشاورزی قراردادی در استان افزود: در طرح عملیاتی جهش تولید دیم‌زارها در سال زراعی جاری 510 هزار هکتار از اراضی زارعی استان به زیرکشت غلات به‌ویژه گندم، نخود، دانه‌های روغنی و ماشک رفته که سهم گندم از سایر محصولات بیشتر است.

اسکندری تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال جاری افزایش پیدا کرده و متعاقب آن قیمت بذر نیز تغییر پیدا خواهد نمود که برهمین مبنا تمام تلاش جهاد کشاورزی بعد از فصل برداشت، خرید بذور مناسب کشت بوده که باتوجه به اهمیت موضوع تسهیلات لازمه آن تامین اعتبار و جذب خواهد شد.

وی با اشاره به تولید 22 هزار و 430 تن بذر گندم و یک هزار و 500 تن تولید بذرجواز جمله برنامه‌های بذری سازمان جهاد کشاورزی استان است، گفت: توسعه بخش زراعت استان هر ساله بسته به میزان ذخایر بذور است.

گفتنی است؛ حمایت‌های دولت در جهت اعطای تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان عرصه دام و طیور با توجه به احتمال حذف ارز ترجیحی و جلوگیری از ایجاد هر نوع مشکل در راستای تولید با توجه به اینکه استان کردستان نیز از استان‌های برتر خصوصا در عرصه پرورش طیور و تولید گوشت مرغ است از جمله مطالبی بود که در دستور کار بانک‌های عامل قرار گرفت.

 

شناسه خبر 55082