شناسه خبر:51175
1400/10/26 09:54:41
صدیقه سالاریان مادر شهید احمدی روشن؛

شهدا برگزیده خدا هستند

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی ‌مهوش: شهدای هشت سال دفاع مقدس و نیز شهدایی که طی چند دهه اخیر در پی تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند گنجینه‌های تاریخی و الگوی ایثار هستند اما باید دانست شجاعت و عظمت شهید متأثر و نشأت‌گرفته از مادران ایثارگری است که تربیت چنین فرزندانی را به ‌بهترین نحو و با معیارهای اسلامی انجام داده‌اند در واقع این مادران با صبر و شجاعت بی‌بدیل خود و با الهام از مکتب حضرت زهرا (س) فرزندان خود را تقدیم راه حق و حقیقت کردند.

به دیگر سخن مادران ایران‌زمین حماسه جاویدی آفریدند که تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد، آنان با صبر، استقامت، تحمل دشواری‌ها و برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و همچنین امنیت و آرامش مردم، همه‌ ملت ایران را مدیون خود ساختند زیرا این مادران با ایثارگری خود سال‌های طولانی پس از شهادت فرزندانشان با مشقت زیاد روزگار سپری کرده‌ و متحمل سختی شده‌اند به‌گونه‌ای که در طول سال‌های پس از جنگ و شهادت نه‌تنها از غم فراق شهیدشان رنج می‌بردند، بلکه برخی از آن‌ها که فرزندانشان مفقودالاثر بود با بی‌اطلاعی از وضعیت عزیزانشان، غمشان دوچندان می‌شد. به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، این خانواده‌ها که حتی نمی‌دانستند فرزندشان زنده است یا نه، هر شب برای آن‌ها مانند شب عملیات بود.

علاوه براینکه رهبر معظم انقلاب همچنین در وصف مادران شهدا بارها به این نکته اشاره کرده است که هیچ جای‌ دنیا زنانی مثل این مادران شهدای ما که مادر دو، سه و یا حتی چهار شهید باشند وجود ندارد بنابراین در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدرها بهتر، قوی‌تر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند، این همان تربیت اسلامی که مورد تأکید است. دراین‌بین برخی از این مادران که فرزندان خود را در راه آرمان‌های انقلاب تقدیم کردند از دنیا رفته‌اند و برخی دیگر همچنان بعد از سال‌ها با غم فراق فرزندان خود گذر زمان می‌کنند. یکی از این مادران شهید، مادر شهید هسته‌ای مصطفی احمدی روشن است. بر این اساس با توجه به دهمین سالگرد شهادت این شهید بزرگوار و نیز پیش رو بودن روز گرامی داشت مادران شهید، برآن شدیم تا با این بزرگوار گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

صدیقه سالاریان با بیان اینکه از نظر بنده شهدا برگزیدگان خدا هستند و خداوند خود آن‌ها را برای شهادت انتخاب می‌کند تصریح کرد: گرچه دراین‌بین نمی‌توان منکر تأثیر لقمه حلال و نقش تربیتی خانواده شد.

وی افزود: براین اساس به نظر بنده این اعمال و رفتار شهدا است که آن‌ها را برگزیده خداوند می‌کند که مصطفی نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی با اشاره به اینکه شهید بزرگوار در خانواده کاملاً مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شده است گفت: همسرم از نوادگان مُلا مصطفی همدانی و بنده نیز از نوادگان آیت‌الله مهدی مهدوی لبه خندقی که با آیت‌الله نخودکی در نجف کلاس درس داشتند هستم.

این مادر شهید با تأکید براینکه عموی بزرگوار مصطفی نیز در سال 1360 به درجه رفیع شهادت نائل آمدند اذعان کرد: درواقع با شهادت مصطفی تنها ذره کوچکی از دِین خود را به این مردم و انقلاب ادا کردیم.

سالاریان با اذعان بر اینکه همسرم از کودکی مصطفی را همراه خود در مراسم‌های مذهبی و به‌ویژه با توجه شغلش (در بخش عقیدتی و سیاسی شهربانی همدان مشغول به کار بود) تشیع شهدای دفاع مقدس می‌برد اذعان کرد: در تأثیر این مهم همین بس که خود مصطفی تعریف می‌کرد من از زمانی که در کودکی به همراه پدرم در این مراسم‌ها شرکت می‌کردم به هنگام تصمیم‌سازی برای انجام کاری همواره به‌صورت ناخودآگاه همان صحن تشییع شهدا جلو چشمانم پدیدار می‌شد.

وی با تأکید براینکه شهادت در کشور ما ایران، امری مقدس است که آن را باور داریم و می‌دانیم با شهادت دنیای جدیدی آغاز می‌شود و راه آنان ادامه می‌یابد اذعان کرد: مگر می‌شود مادری دل‌تنگ فرزندش نشود اما مسئله این است، راهی که مصطفی رفت آرمانی است که من و پدر و خانواده‌اش از ابتدا دنبال می‌کردیم.

این مادر شهید همدانی در بیان خصوصیات اخلاقی دکتر مصطفی احمدی روشن گفت: مهربان، دلسوز، شجاع، خودباور، رک و باکفایت بودن از بارزترین ویژگی‌های اخلاقی وی بود.

سالاریان ادامه داد: در کارش اعتقاد راسخ داشته و به کاری که انجام می‌داد، باور داشت و تا نتیجه نهایی آن را ادامه می‌داد و تسلیم نمی‌شد، از طرفی به توانایی جوانان کشور اطمینان داشت و کشور را بی‌نیاز از کمک بیگانگان می‌دانست.

وی با تأکید براینکه این شهید بزرگوار از زمان دانشجویی همزمان با تحصیل، روی چند پروژه کار می‌کرد و با پرداختن به رشته‌های پلیمری، جداسازی غشای پلیمری، بیشتر وقتش در دوران تحصیل در آزمایشگاه‌ها می‌گذشت اذعان کرد: بعد از فارغ‌التحصیلی هم برای فعالیت در سایت هسته‌ای نطنز تقاضا داد.

مادر شهید افزود: قبل از اینکه بحث خطر جانی پیرو مباحث سیاسی برای این شهید مطرح باشد از قبل نیز ما همواره دغدغه کار مصطفی را داشتیم به‌طوری‌که در آن سال‌ها به‌تازگی با خانمش عقد کرده بودند، یک روز، عروسم تماس گرفت که در سایت هسته‌ای نطنز با موادی که برای سلامتی خطر دارد، کار می‌کنند، شما مخالفتی ندارید؟ من مخالف بودم، با حاج‌آقا صحبت کردم و از خطرات جسمی کار در سایت هسته‌ای گفتم البته بازهم تأکید می‌کنم آن زمان از خطرات سیاسی‌اش چیزی نمی‌دانستیم، پدرش گفت شما نمی‌توانید محدودش کنید، می‌سپاریمش به خدا. به خانمش گفتم عطیه جان حاج‌آقا که به جبهه می‌رفت می‌گفتم خدایا اگر صلاح باشد شیشه را کنار سنگ، سالم نگه می‌داری، خدای جبهه‌ها، تهران و همدان یکی است، حالا مصطفی چه در سایت هسته‌ای نطنز باشد چه در تهران، خدا بخواهد ازش نگهداری کند می‌کند، نگران نباش، به این شکل عروسم را هم راضی کردم.

سالاریان با تأکید براینکه احساسات مادری را نمی‌توان نادید گرفت و طی این 10 سال تنها دل‌تنگی همراه من بوده گفت: روزی که خبر بمب‌گذاری و شهادت مصطفی را به بنده دادند بارها با التماس از خدا خواستم که او را به ما بازگرداند اما بازهم می‌گویم راضی‌ام به رضای خدا.

وی با اشاره به اینکه یکی از خدمات علمی شهید احمدی روشن، ابراز کرد: او یکی از قهرمانان کشف ویروس «استاکس‌نت» است که بسیاری دلیل ترور او را حضور اثرگذارش در خنثی کردن این توطئه صهیونیستی می‌دانند.

این مادر شهید ادامه داد: او برای این کار، گروهی از نخبگان دانشگاه‌های معتبر ایران را دعوت به همکاری کرد و در طول چند ماه موفق به مهار ویروس شد و برای دستگاه‌ها ایمنی ایجاد کرد.

سالاریان با بیان خاطرات تأثیربرانگیز از روز شهادت دکتر احمدی روشن، افزود: استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی دانسته است با ترور دانشمندان هسته‌ای ما به نتیجه‌ای نخواهد رسید چراکه مردم ما از شهادت نمی‌هراسند بلکه این فرهنگ تکثیر می‌شود و راه آنان ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: شهید مصطفی احمدی روشن یکی از پایه‌گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود. تأثیر بسیار مطلوبی در بخش تأمین کالاها و خرید تجهیزات هسته‌ای در حوزه غنی‌سازی در زمان تحریم‌ها داشت اما آنچه طی چند سال اخیر دل ما را بیشتر به درد آورد رفتاری بود که متأسفانه با این صنعت شد و با آن توافق نافرجام شرایط زندگی را بر مردم سخت کردند حال‌آنکه مهم‌ترین هدف و آرمان زندگی مصطفی راحت کردن زندگی و معیشت آن‌ها از طریق به‌کارگیری این صنعت بود بنابراین امیدواریم در دولت جدید آنچنان در این صنعت پیش برویم که نیاز مردم مرتفع شود.

شناسه خبر 51175