شناسه خبر:50993
1400/10/22 08:22:22
استاندار همدان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان:

بیماری واحد تولیدی را باید علاج کرد، مُسکن فایده ندارد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با تأکید بر اینکه اشکالات واحدهای تولیدی باید رفع شود، گفت: بیماری واحد تولیدی را باید علاج کرد، مسکن فایده ندارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان که به ریاست استاندار و با حضور معاون اقتصادی وی، برخی از مدیران کل و مدیر مزرعه پرورش ماهی قزل دانش در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با تأکید بر لزوم بررسی کارشناسی پروژه‌های ستاد تسهیل، ابراز کرد: در این ستاد فقط موانع تولید بررسی و واکاوی می‌شوند، من از آقای رضوانی‌جلال می‌خواهم جلسات کارشناسی در سطح معاونان قبل از این نشست‌ها برگزار شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از آقای بادامی تشکر می‌کنم، اما نه ویژه! زمانی تشکر ویژه خواهیم کرد که هیچ واحد راکدی نداشته باشیم. اکنون بیش از 10 درصد یک‌هزار و 146 واحد، راکد است؛ همان‌طور‌که برای نجات جان انسان‌ها فوریت پزشکی داریم، برای نجات این واحدها هم با «فوریت صنعتی» اقدام کرده و موانع را برطرف کنید. آقای بادامی 141 واحد را هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف کنید، هروقت به ثمر نشست، من از شما تشکر ویژه می‌کنم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اشکال واحد تولیدی باید رفع شود، ابراز کرد: بیماری واحد تولیدی را باید علاج کرد، مسکن فایده ندارد.

استاندار همدان تصریح کرد: برخی واحدها دچار مشکلاتی از قبیل تأمین مواد اولیه، مشکل در فروش، صادرات و مواردی نظایر این‌ها هستند و از چرخه تولید خارج شده‌اند؛ این‌ها مانع خوبی برای رها کردن کار نیست و نقش محوری و مهم «مدیریت» واحدهای تولیدی را نباید نادیده گرفت.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: مجموعه‌هایی که نسبت به واحد تولیدی خود تمرکز داشته و مدیریت فناورانه دارند، دچار مشکل نمی‌شوند؛ به عبارت دیگر اگر مدیریت بر مبنای علم و دانش باشد، واحد تولیدی کمتر دچار مشکل می‌شود.

وی تأکید کرد: من تحریم، رکود، کرونا و مشکلات بی‌شمار دیگر را درک می‌کنم، اما مدیریت را نمی‌توان نادیده گرفت. «آموزش» مسئله مهمی است و شرکت شهرک‌های صنعتی باید علاوه‌بر برطرف کردن مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی، زیرساختی و سرمایه در گردش، به آموزش نیز توجه ویژه داشته باشد.

استاندر همدان خطاب به ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی خود، بیان کرد: جلسه شورای بانکی را تشکیل داده و صاحبان دستگاه‌ها را وارد مذاکره کنید تا از طریق منابع داخلی و صندوق توسعه تأمین اعتبار صورت گرفته و با جذب گسترده و جهش تولید، بتوانیم بیکاری را کاهش دهیم. همه موارد مطرح‌شده در این جلسه را نیز در سامانه ستاد تسهیل ثبت کنید.

قاسمی‌فرزاد متذکر شد: چند موضوع در رابطه با قزل دانش مطرح شد که جای بحث آن در این جلسه نبوده و باید در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد؛ محل بحث انتقال آب، ستاد تسهیل نیست. مسئله این است که آیا دولت می‌تواند به پروژه‌های بخش خصوصی کمک کند؟ بله! اگر بتواند و شرایط فراهم باشد، حتماً این کار را می‌کند؛ اما اینجا محل برداشتن مانع تولید است، یعنی موانع باید از قبل شناسایی و بررسی شوند، نه اینکه اینجا مطرح شوند.

وی با بیان اینکه ابعاد فنی مزرعه پرورش ماهی قزل دانش را در جلسات کارشناسی بررسی کنید، اذعان کرد: اگر با دستگاه کنترل و تصفیه می‌توان کار را ادامه داد و آلودگی آب را برطرف کرد، همین کار را بکنید. دولت که نمی‌تواند لوله‌گذاری و انتقال آب انجام دهد، اگر این کار را برای شما انجام دهیم، جواب واحدهای دیگر را چه بدهیم؟

استاندار همدان یادآوری کرد: راهکار را پیدا کنید. اینکه چطور این واحد تولیدی به چرخه تولید بازگردد و آلوده نشود؛ حوزه کاری ما فرجه و استمهال است که در این بخش هر کاری از دستمان بربیاید، انجام می‌دهیم.

   من به تولیدکننده امید واهی نمی‌دهم

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه من قول و وعده بی‌جا نمی‌دهم و اگر کاری در توان دولت باشد می‌گویم چشم، بیان کرد: من واقعاً نمی‌توانم قول هفت میلیارد برای انتقال آب به شما بدهم، ما این مبلغ را نداریم.

وی خطاب به مدیر مزرعه پرورش ماهی قزل دانش عنوان کرد: من از شما می‌خواهم عزم خود را جزم کرده و کمربسته حرکت کنید، اینکه منتظر باشید بانک، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌های صنعتی و معاون اقتصادی استاندار پای کار بیایند بعد کار را شروع کنید، کار زمین می‌ماند. خودتان را معطل دیگران نکنید، ما یک تولیدکننده نداریم، ده‌ها نفر وضعیت مشابه شما را دارند، ما کمک می‌کنیم و توجه لازم را داریم که بانک مشکل ایجاد نکند، اما خودتان هم باید عزمتان را جزم کنید.

استاندار همدان یادآور شد: اگر برای انتقال آب به واحد شما محمل قانونی هم داشته باشیم، اعتبار نداریم. من نمی‌توانم وقتی پول نداریم به شما قول بدهم! من ممانعتی با کمک دستگاهی‌های ملی ندارم، هر مکاتبه و برگزاری جلسه در همدان یا تهران لازم باشد، انجام می‌دهم؛ اما به تولید‌کننده امید واهی نمی‌دهم. طبق چارچوب‌ها بدهی خود را صاف کنید، ما مشکلی با اینکه از صندوق توسعه ملی تسهیلات بگیریم، نداریم.

   به آموزش مدیران و کارکنان توجه ویژه داریم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی عنوان کرد: در سطح استان 30 شهرک و ناحیه صنعتی داریم که 27 واحد درحال بهره‌برداری بوده و از این تعداد هفت شهرک تخصصی، یک شهرک فناوری و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

محمدرضا بادامی ادامه داد: دو هزار و 940 هکتار زمین در اختیار ما بوده که 130 هکتار منطقه ویژه و یک‌هزار و 416 هکتار در اختیار شهرک‌های دیگر است. ضمن اینکه تصفیه‌خانه‌ها و ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز در این واحدها فعال بوده و خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به تعداد قراردادها، تصریح کرد: یک‌هزار و 146 واحد پروانه گرفته و به بهره‌برداری رسیده‌اند که شامل 310 هکتار اراضی بوده و 16 هزار و 196 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده، 170 واحد نیز پروانه نگرفته‌اند. 20 واحد ‌خدماتی، 19 واحد سلولزی، 169 واحد غذایی، 195 واحد فلزی، 139 واحد کانی غیر‌ فلزی و 16 واحد نساجی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان اضافه کرد: 149 واحد راکد هستند که باید یک‌هزار و 158 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شده و برای دو هزار و 400 نفر ایجاد اشتغال می‌کرده که از بین رفته است.

بادامی با بیان اینکه در سال 98، 268 واحد غیر فعال داشتیم که با همکاری دستگاه‌های استان 29 واحد آن به چرخه تولید برگشته‌اند، تصریح کرد: در سال 99 نیز 50 واحد فعال شده‌اند، ضمن اینکه 31 واحد نیز از ابتدای سال جاری به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی به برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی درخصوص تلاش برای واحدهای راکد نیز اشاره کرده و توضیح داد: شناسایی و رصد واحد راکد، بررسی علل رکود و عارضه‌یابی از آن و برنامه‌ریزی برای بازگردانی واحد با استفاده از کلینیک‌های کسب‌وکار، ازجمله مواردی بوده که با حضور همکاران ما انجام شده یا درحال انجام است.

بادامی اذعان کرد: بر این اساس 238 واحد در سطح شهرک‌ها و خارج از آن شناسایی شده که 149 واحد در سطح شهرک و 90 واحد خارج از آن قرار دارد.

وی تشریح کرد: 10 واحد از این واحدهای شناسایی‌شده مشکل سهامدار دارد، 91 واحد کمبود مواد اولیه، هشت واحد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات، 55 واحد مشکل تأمین اجتماعی، 77 واحد مشکل دارایی، 16 واحد مشکل بانک، 11 واحد مشکل واگذاری به انبار، یک واحد مشکل قوانین، هفت واحد مشکل واردات مواد اولیه از خارج، 9 واحد مشکل محیط‌زیستی و 13 واحد مشکل مالکیتی دارند که درمجموع 221 واحد تمایل به راه‌اندازی مجدد داشته و 17 واحد نیز تمایلی به ادامه کار ندارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان اعلام کرد: برآورد اشتغال از این واحدها یک‌هزار و 99 نفر، سرمایه در گردش 435 میلیارد تومان و سرمایه ثابت 480 میلیارد تومان بوده است.

بادامی استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل، شناسایی و معرفی سرمایه‌گذار جدید، فروش واحد به سرمایه‌گذار جدید و راه‌اندازی واحد با مالکیت قبلی را از برنامه‌های شرکت شهرک‌ها برای احیای واحدهای راکد توصیف کرد.

وی به واحدهای تحت تملک بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: 33 واحد در اختیار بانک‌ها بوده که از این تعداد 15 واحد با مالکیت مالک درحال کار است؛ سه واحد در اختیار بانک تجارت، یک واحد بانک رفاه، یک واحد بانک سپه، 12 واحد بانک صادرات، 13 واحد بانک صنعت و معدن، دو واحد بانک کشاورزی و 10 واحد نیز در اختیار بانک ملی است که بیش از نیمی از آن در اختیار مالکان بوده؛ اما چون تسهیلات خود را به بانک پرداخت نکرده‌اند، بانک جانشین شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که وزارتخانه تعیین می‌کند، 43 واحد برای شهرک در داخل و خارج پیش‌بینی شده که 9 واحد خارج از شهرک و 34 واحد در داخل شهرک است که 31 واحد آن به چرخه تولید برگشته و برای 340 نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد.

بادامی در ادامه با اشاره به موضوع مهم آموزش کارمندان و مدیران و نکته‌ای که سرهنگ برات‌زاده به آن اشاره کرد، گفت: هزاران جلسه آموزشی برای به‌روز شدن اطلاعات مدیران و کارکنان برگزار شده و همچنان این مسئله را برای بهبود کار توسط مشاوران دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال رضوانی‌جلال برای توسعه شهرک‌ها نیز عنوان کرد: توسعه تقریباً انجام شده، اگرچه ما هم اعتقاد داریم این تعداد کفایت نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در پاسخ به سؤال حسینی، یکی از فعالان عرصه مبل و منبت نیز تأکید کرد: صدور جواز مبل و منبت اگر صنعتی باشد، با سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و در غیر این صورت با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است؛ درواقع دو دستگاه متولی دارد.

بادامی افزود: در داخل شرکت شهرک‌های صنعتی مشکل مالکیتی نداریم و اگر مالکی سند تک‌برگ بخواهد، ارائه می‌دهیم. مشاور املاک هم در سراسر شهرک وجود دارد و هر مشاوره‌ای نیاز باشد، قبل ازتغییر کاربری به مالک ارائه می‌شود تا بهتر بتواند تصمیم‌گیری کند.

   توسعه شهرک‌ها را مورد توجه ویژه قرار دهید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات واحد تولید مزرعه پرورش ماهی قزل دانش نهاوند، سه مطالبه را مطرح کرده و گفت: این واحد تولیدی که صرفاً تکثیری نبوده و مولد است، دچار مشکلاتی در تولید شده که تنفس سه تا پنج‌ساله برای پرداخت بدهی 11 میلیاردی، اعطای 10 میلیارد تسهیلات جدید برای افزایش ظرفیت تولید و کمک برای انتقال آب دست‌نخورده از سرچشمه گاماسیاب برای جلوگیری از شیوع بیماری وی‌اچ‌اس در مزرعه، می‌تواند مشکلات آن را حل کرده و پاسخگوی نیاز تولید و اشتغال در سطح استان و حتی کشور باشد.

منصور رضوانی‌جلال اظهار کرد: خواهش من از آقای بادامی این است که با توجه به اینکه ظرفیت شهرک‌ها تکمیل شده و مالکان گاهی به اراضی کشاورزی مراجعه می‌کنند که سیکلی طولانی هم دارد، در همدان و بهار شهرکی ایجاد شود و نیازهای جدید با توجه به تقاضاهایی که وجود دارد، دیده شود که فشاری به اراضی مردم نیاید.

   شاه‌تله مشکل ما انتقال آب است

صاحب مزرعه پرورش ماهی قزل دانش نهاوند در ادامه عنوان کرد: این واحد تولیدی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود یعنی قرارگیری در جوار گاماسیاب و داشتن دمای 8 تا 10 درجه سانتی‌گرادی آب، مناسب تولید تخم ماهی قزل‌آلا با اختلاف از دیگر تولیدی‌های سطح کشور است، چراکه فقط گاماسیاب این شرایط ویژه را دارد.

منصوری افزود: ما در سال 92 تولید 100 میلیون تخم قزل‌آلا و 24 میلیون بچه‌ماهی را داشتیم که این رقم به‌سرعت با افزایش مواجه شده و شاهد تعیین ظرفیت 200 میلیون تخم و 80 میلیون بچه‌ماهی بودیم. زمانی که نیاز کشور به 400 میلیون تخم قزل‌آلا رسیده و ما هم توان و ظرفیت آن را داشتیم، با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 93، 40 میلیون تخم قزل وارد کردیم که با آن بیماری وی‌اچ‌اس هم وارد شد، تأکید کرد: با این واردات 14 استان کشور درگیر شده و استان همدان نیز آخرین استانی بود که درگیر این مشکل شده و 57 هزار ماهی مولد ما که ذخیره ژنتیکی بود، نابود شد. باقی آن هم به دستور دامپزشکی با توجه به بیماری شایع‌شده معدوم شد که البته درنهایت یک میلیارد تومان خسارت از بیمه گرفتیم.

وی تصریح کرد: سال 94 با ضد عفونی انجام‌شده و شراکت فرانسوی‌ها پنج میلیون تخم وارد کردیم؛ سال 95 نیز 10 میلیون تخم و هشت‌ونیم میلیون بچه‌ماهی از آمریکا وارد کردیم، چراکه تولید نداشتیم.

منصوری در ادامه با توضیح مشکل موجود و اینکه گاماسیاب بدون مطالعه علمی و با تأکید صرف بر توسعه گردشگری آلوده شده و واحد تولیدی ما را نیز تحت‌الشعاع قرار داد، ابراز کرد: بر این اساس طی دو هفته همه ذخایر ژنتیکی ما از بین رفت که اسناد آن در استانداری همدان نیز موجود بوده و مزرعه از سال 95 رسماً راکد شده و دیگر نتوانست به چرخه تولید بازگردد.

وی با انتقاد از توجه صرف به گردشگری بدون درنظر گرفتن شرایط واحدهای تولیدی، ادامه داد: مسئولان قبلی در همین اتاق گفتند ما نمی‌توانیم گردشگری را تعطیل کنیم. ضمن اینکه مطابق قانون هرگونه تأسیسات دامپروری، شیلات و آبزیان اگر آسیب ببینند، باید جبران خسارت شوند، درحالی که به ما گفتند نمی‌شود!

منصوری راه حل احیای این واحد تولیدی را انتقال مستقیم آب به مزرعه خواند و گفت: تا زمانی که آب به‌صورت مستقیم منتقل نشود، امکان آلودگی آن وجود دارد و اعطای هرگونه تسهیلات و سرمایه‌گذاری روی طرح بی‌نتیجه است؛ بنابراین شاه‌تله این طرح انتقال آب است که نیاز به نظر مساعد مدیر ارشد استان و مسئولان ذی‌ربط دارد.

وی در پاسخ به استاندار که گفت کمربسته حرکت کن، اعلام کرد: من از سال 79 کمربسته حرکت کرده‌ام و همه زندگی‌ام را برای این کار گذاشته‌ام؛ اما از سال 93 کمرشکسته حرکت می‌کنم. الان هم می‌گویم برای انتقال آب محمل قانونی داریم و تقاضای من بی‌مورد نیست!

منصوری با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دستگاه اوزونیشن را از کرمانشاه خریداری کرده‌ام، یادآوری کرد: از دانمارک هم یک دستگاه وارد کرده‌ام، اما جوابگوی تصفیه آب نیست؛ چون آب از رودخانه آلوده وارد می‌شود و بازهم تأکید می‌کنم مسئله انتقال آب باید حل شود.

   بانک برای همکاری آماده است

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان همدان نیز با بیان اینکه طرح پرورش قزل دانش در مقاطع مختلف از تسهیلات بانکی استفاده کرده و ما همکاری لازم را داشته‌ایم، عنوان کرد: در ارتباط با تسهیلات باید عرض کنم از ماده 13 یک میلیارد و 600 میلیون ریال سررسید شده و 16 میلیارد ریال آن مورد بخشودگی سود و جرائم قرار گرفته است.

هوشنگ حیدرنژادیان خاطرنشان کرد: تولیدکننده می‌تواند با مراجعه به بانک، تسهیلات جدید دریافت کند؛ البته منوط به اینکه بدهی قبلی خود را تسویه کند. ضمن اینکه با توجه به شرایطی که دارد، ما اقدام قانونی برای برخورد انجام نداده و با تنفس سه یا پنج‌ساله نیز که توسط آقای رضوانی‌جلال و آقای منصوری مطرح شد، مشکلی نداریم.

   مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی را مدیریتی می‌دانیم

مسئول بسیج کارگری استان همدان در ادامه این جلسه گفت: تلاش ما در بسیج کارگری کارخانجات این است که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و تحقق رونق تولید با اجرای «طرح شهید کریمی» انجام وظیفه کرده و از ظرفیت سپاه و بسیج برای رفع موانع اشتغال و تولید استفاده کنیم.

سرهنگ ابوالفضل برات‌زاده متذکر شد: درخصوص گزارش آقای بادامی باید به این نکته توجه داشت که واحدهای راکدی که فعال شده‌اند، با چند درصد از ظرفیت تولید خود مشغول به‌کار هستند؟ گاهی برخی واحدها با ظرفیت 10 یا 20 درصدی ادامه کار می‌دهند که باید برای برنامه‌ریزی‌ها میانگین ظرفیت را محاسبه و به آن توجه کرد.

وی به جلسات کارشناسی هیئت اندیشه‌ورز بسیج کارگری اشاره کرده و افزود: طبق بررسی‌های کارشناسی مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی را مدیریتی می‌دانیم؛ گاهی واحدهای تولیدی که با ظریفیت پایین کار می‌کنند، مشکل مدیریتی داشته و نیاز به آموزش و به‌روز‌رسانی دانش‌ها دارند.

   فعالیت زیرزمینی مبل و منبت را دچار معضل کرده

یکی از فعالان بازار مبل و منبت ملایر نیز در پایان این جلسه با بیان اینکه مشخص نیست مسئول صدور پروانه مبل و منبت کدام دستگاه است، خاطرنشان کرد: ملایر مهد مبل و منبت بوده، اما فعالیت زیرزمینی این صنعت را دچار معضل کرده است.

حسینی اضافه کرد: نکته دومی که مایلم در این جلسه به آن اشاره کنم، این است که در بررسی علل رکود لازم بوده به این مسئله توجه شود که متولی اصلی مسائلی که قبل و بعد از رکود یک واحد تولیدی ایجاد می‌شود، چه دستگاهی است؟ آیا تغییر کاربری مشکلی برای مالک و واحد تولیدی ایجاد نمی‌کند؟ باید به این سؤالات پاسخ روشن داد تا اگر واحدی احیا شده و به چرخه تولید بازمی‌گردد، با مشکل مواجه نباشد.

شناسه خبر 50993