کد خبر : 65916
تاریخ : 1401/11/19
گروه خبری : ورزشی

پایان حسرت 11 ساله ورزش کبودراهنگ با افتتاح خانه کبدی

شهرستان کبودراهنگ در 60 کیلومتری شمال مرکز استان همدان از دیرباز مهد پرورش استعدادهای ورزش کبدی کشور است.
شهرستانی که با برخورداری از انبوه بازیکن و مربی ملی‌پوش، همواره در حسرت برخورداری از خانه اختصاصی برای انجام تمرین و مسابقات بود و اکنون با نگاه ویژه رئیس‌جمهور، به رؤیای خود دست یافت.
خانه کبدی شهرستان کبودراهنگ اگرچه در سال 1390 کلنگ‌زنی شد، اما در این سال‌ها به‌دلیل کم‌توجهی به تأمین اعتبارات، پیشرفت فیزیکی لازم را نداشت و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه به طرح‌های نیمه‌تمام، بودجه لازم برای تکمیل آن پرداخت شد.
   خانه کبدی کبودراهنگ مزین به نام سردار شهید همدانی
هم‌زمان با دهه مبارک فجر خانه کبدی سردار شهید حاج‌حسین همدانی کبودراهنگ با حضور علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان و تنی چند از مسئولان اجرایی به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در آیین بهره‌برداری از این مکان ورزشی گفت: شهرستان کبودراهنگ همواره ظرفیت‌های عظیم و استعدادهای فراوانی در رشته کبدی داشته و بهره‌برداری از این سالن قطع به یقین کمک شایانی به ورزش کبدی شهرستان و استان خواهد کرد.
«علی حقیقی» افزود: کلنگ این سالن تخصصی سال 90 در زمینی به مساحت یک‌هزار و 30 متر مربع زده و برای احداث این مجموعه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شد.
وی با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان همدان، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان همدان یک‌ونیم میلیارد تومان به این مجموعه اختصاص یافت و همین حمایت ویژه باعث شد تا امروز در دولت سیزدهم شاهد افتتاح طرح باشیم.
   کبدی ورزش خانگی مردمان کبودراهنگ
کبدی یا زو، بازی و ورزشی است که بیشتر در ایران، هند و پاکستان رواج دارد و قدمت آن در استان همدان به 15 سال می‌رسد. کبودراهنگ از دیرباز میعادگاه کبدی‌کاران مستعد کشور بوده و همواره در ترکیب اصلی تیم ملی نماینده داشته است و مردمان این شهرستان را می‌توان با مازندرانی‌های کُشتی‌دوست مقایسه کرد که ورزش کبدی را در پوست و خون خود می‌دانند.
شهرستان کبودراهنگ نیز در شکل‌گیری و موفقیت ورزش کبدی در این منطقه بی‌تأثیر نبوده است، چراکه جوانان این منطقه با اندامی تنومند و چابک توانسته‌اند در این رشته پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.
درواقع آن‌ها براساس فیزیک بدنی خود توانستند خیلی سریع در این ورزش به رشد و تکامل برسند و حالا در صف برترین‌های کشور قرار دارند.
ورزش کبدی در کبودراهنگ دوره درخشان خود را سپری می‌کند و اوج پیشرفت آن‌ها کسب سه سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی و حضور موفق در لیگ جهانی و مسابقات جهانی است.
ورزش کبدی در کبودراهنگ دوره درخشان خود را سپری می‌کند و اوج پیشرفت آن‌ها کسب سه سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی و حضور موفق در لیگ جهانی و مسابقات جهانی است.
برخورداری از مربیان مجرب که هریک سابقه عضویت در تیم‌های ملی کبدی کشور را در مسابقات بین‌المللی دارند، به رشد و پیشرفت چشمگیر این رشته ورزشی در کبودراهنگ کمک شایانی کرده است.
اکنون کبودراهنگ در کنار شهرهایی نظیر زاهدان، گرگان و ساری، آوردگاه نخبه‌های کبدی کشور است و از این شهرها به‌عنوان مرکز اصلی پرورش استعدادهای کبدی نام برده می‌شود.
   کبودراهنگ افتخار کبدی کشور
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت: ورزش کبدی شهرستان کبودراهنگ افتخار ورزش کشور و از رشته‌های موفق این شهرستان در عرصه‌های بین‌المللی به‌شمار می‌رود.
حقیقی اضافه کرد: در این شهرستان مربیان و بازیکنان تیم ملی در رده‌های سنی مختلف داریم که نشان می‌دهد کبودراهنگ جزء پایگاه‌های مهم استعدادپرور کبدی در کشور است.
وی افزود: هم‌اکنون نیز چهار کبدی‌کار کبودراهنگی به‌منظور آماده‌سازی برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو چین، اردوهای تیم ملی را سپری می‌کنند.
حقیقی خاطرنشان کرد: میلاد جباری، سعید غفاری و محمدرضا کبودراهنگی به‌عنوان بازیکن و وحید خراقانی به‌عنوان ‌مربی همگی از کبودراهنگ در این اردوها حضور دارند و به‌جرأت می‌توان گفت که تیم ملی در انحصار کبدی‌کاران این شهرستان است.
وی با تأکید بر لزوم توجه فدراسیون کبدی به شهرستان‌های مستعد این رشته ورزشی، گفت: کبودراهنگ در پرورش ورزشکاران نخبه قطب اصلی غرب کشور به‌شمار می‌رود و انتظار داریم فدراسیون توجه جدی به این مهم داشته باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان اظهار کرد: این استان سهم بسزایی در تصاحب عنوان قهرمانی کشورمان در مسابقات جهانی و آسیایی داشته است و همین روند باید تداوم یابد.
   هدف‌گذاری برای حضور موفق در میادین بین‌المللی
رئیس هیئت کبدی استان همدان نیز با بیان اینکه کبدی‌کاران ملی‌پوش این استان برای حضور موفق در میادین بین‌المللی هدف‌گذاری کرده‌اند، گفت: کبدی به‌عنوان ورزش نخست کبودراهنگ است و افتخارات زیادی را برای شهرستان و استان در مسابقات ملی و بین‌المللی به‌دست آورده و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
«سیدمصطفی موسوی» اضافه کرد: یکی از نیازهای کبدی‌کاران کبودراهنگ در سال‌های گذشته، برخورداری از سالن اختصاصی برای تمرین و مسابقه بود که با مساعدت مسئولان این خواسته آن‌ها امروز تحقق یافت.
وی گفت: کبودراهنگ با داشتن امکانات مناسب می‌تواند به‌عنوان آزمونه کشور قرار بگیرد، چراکه این شهرستان همواره در سطح نخست کشور در رشته کبدی است و قهرمانان ارزنده‌ای را در کشور معرفی کرده و امیدواریم که به حق خود در این رشته دست یابد.
موسوی ادامه داد: شناسایی و پرورش استعدادها یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در رشته کبدی طی سال‌های اخیر بوده که ثمره آن هم‌اکنون دیده می‌شود.
وی بیان کرد: توسعه ورزش کبدی در مسیر استعدادیابی و قهرمان‌پروری ادامه خواهد یافت و هم‌اکنون در دو حوزه قهرمان‌پروری و ورزش همگانی برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم و در مرحله اجرا داریم.
   تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام هدف دولت سیزدهم
استاندار همدان نیز در مراسم افتتاح خانه کبدی کبودراهنگ گفت: دولت انقلابی سیزدهم به تأسی از منویات مقام معظم رهبری درتلاش است تا پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند و به بهره‌برداری برساند.
علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: با درایت رئیس‌جمهور در عرصه‌های مختلف کشور شاهد پیشرفت‌های قابل توجه دولت سیزدهم هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به وحدت و انسجامی که بین ارکان نظام در استان حاکم است، اعتبارات خوبی در سفر رئیس‌جمهور به استان به ‌تصویب رسید و با تکیه بر این وحدت، مسائل و مشکلات شهرستان‌ها را پیگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی در سفر رئیس‌جمهور به استان برای کبودراهنگ اختصاص یافت، ادامه داد: حدود 875 میلیارد تومان اعتبار برای این شهرستان در این سفر درنظر گرفته شده که به‌طور قطع سرآغاز تحولات امیدبخش است.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: دولت مردمی سیزدهم در سخت‌ترین شرایط و مشکلات انباشت‌شده از گذشته ظرف یک‌ونیم سال از شروع فعالیش تاکنون بیش از سه هزار و 141 طرح در بخش‌های مختلف در این استان اجرا کرده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65916