کد خبر : 65555
تاریخ : 1401/11/10
گروه خبری : دین و اندیشه

بعثت دگرباره اسلام در انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی پدیده‌ای غیرمنتظره در جهان مدرن به‌حساب می‌آید. در روزگاری که فاتحه «انقلاب» در دنیا خوانده شده بود، «دین» این قدرت را داشت تا در برابر ایدئولوژی‌های مرسوم آن روزگار قد علم کند و آن‌ها را مغلوب و مقهور خود سازد. در ادامه سخنان رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این باره می‌خوانید.
  انقلاب به‌مثابه موجودی زنده
انقلاب یک موجود زنده است، این‌هایی که خیال می‌کنند انقلاب یک جرقه بود، زد و تمام شد، از شناخت حقیقت انقلاب خیلی دورند. نخیر، انقلاب یک حقیقت زنده است، یک موجود زنده است که تولد دارد، رشد دارد، قِوام و عمر طولانی دارد، بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد. انقلاب این‌جور است، مثل هر موجود زنده‌ دیگری. انقلاب چون موجود زنده است، پس افزایش دارد، رشد دارد، قوام‌یافتگی و کمال‌یافتگی برای آن وجود دارد.
ببینید، قرآن کریم می‌فرماید: «وَ مَثَلُهُم فِی‌الاِنجیلِ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه فَئازَرَه فَاستَغلَظَ فَاستَویّْ عَلیّْ سوقِه»، یعنی مَثَل اصحاب پیغمبر، جامعه‌ اسلامی یعنی همان انقلابیون مثل یک گیاهی است که از زمین سر می‌زند، خودش را نشان می‌دهد، بعد به‌تدریج رشد می‌کند، به‌تدریج ساقه‌ آن محکم می‌شود، به‌تدریج قد می‌کشد، به‌تدریج تبدیل می‌شود به یک موجودِ مستقرِ بابرکتِ شگفت‌انگیز، شگفت‌انگیزی‌اش از کجا است؟ دنباله‌ آیه می‌فرماید که «یُعجِبُ الزُّرّاع»؛ برای خود آن‌کسی که این گیاه را بر زمین نشانده، شگفت‌آور است، «لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار» دشمن را هم به خشم می‌آورد، انقلاب اینطور است؛ روزبه‌روز می‌تواند رشد و تکامل پیدا بکند. (1396.11.19)
  بعثت دیگرباره اسلام در ایران
انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره‌ معاصر تجدید کرد، یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خط مستمر بعثت نبوی را در این دوران، با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشه‌ بلند خود، با فداکاری خود پُررنگ کند و نمایان کند، [این] همان خط بعثت است که خب در طول زمان کمرنگ بود، امام بزرگوار توانست آن را پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان بدهد، نشان بدهد که اسلام یک دین جامع است و شامل همه‌ زندگی انسان است، امام بزرگوار این را برجسته کرد، ابعاد اجتماعی و سیاسی دین را که به فراموشی سپرده شده بود، احیا کرد و به یاد آورد: «وَ یُذَکِّرُوهُم مَنسیَّ نِعمَتِه» و مصداق این جمله قرار داد.
  این انقلاب به پیروی از بعثت نبوی بر ضد ظلم بود
خب این انقلاب به پیروی از بعثت نبوی بر ضد ظلم بود، بر ضد استبداد بود و بر ضد استکبار بود، طرف‌دار مظلومان بود از هر آئینی، از هر دینی (مظلومان به معنای حقیقی کلمه) طرف‌دار محرومان بود، طرف‌دار مستضعفان بود از هر ملتی و با هر دین و مسلکی، و در همه حال هم این انقلاب، عموم بشریت را به صراط مستقیم اسلام دعوت کرد، و حرکت اساسی انقلاب این است. (1399.12.21)
  تغییر و تحول انقلابی چگونه است؟
[روزهای اول انقلاب] پرشور بود، پرحماسه بود، اما امروز قوام انقلاب و استحکام انقلاب از آن روز بیشتر است. انقلابیونی که ایمانِ به انقلاب، دل آن‌ها را انباشته است، امروز مستقرتر، ایستاده‌تر، آگاه‌تر، بصیرترند در پیمودن راه خود و در درنظر گرفتن پایان کار خود و آن هدفی که دنبالش هستند. امروز این‌جور است، انقلاب پیش رفته، انقلاب تکامل پیدا کرده، لذاست که بنده بارها گفته‌ام، تغییر و تحول جزو ذات زندگی انسان است، پس جزو ذات انقلاب هم هست؛ منتها چه‌جور تغییر و تحولی؟ تغییر و تحولی که اصول و مبانی در آن به‌طور مستحکم ثابت می‌ماند.
«اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّـبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماّْءِ»، اصل ثابت است، ریشه محکم است، پایه‌ها همان پایه‌های اصلی و مستحکم است؛ نتایج، ثمرات، حواشی، روز‌به‌روز نوشَونده و جلوه‌گر در عالم حیات، در محیط زندگی انسان‌ها و جامعه، و تقدیم‌کننده و اهداکننده‌ میوه‌های نو و میوه‌های جدید؛ این خصوصیت انقلاب است، انقلاب ما این خصوصیت را داشته. (1396.11.19)

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65555