کد خبر : 65553
تاریخ : 1401/11/10
گروه خبری : سلامت

40 درصد مرگ‌های سرطانی قابل پیشگیری هستند

علیرضا اولیایی‌منش، در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان، عنوان کرد: سرطان‌ها ازجمله عوامل اصلی بیماری‌ها و مرگ و میر در جهان هستند و در سال 2019 حدود 24 میلیون مورد جدید و 10 میلیون مرگ ناشی از سرطان در جهان گزارش شده است.
در سال 2019 پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین مردان عبارت بوده اند از: پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده و پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین زنان را سرطان‌های پستان، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم و لوسمی تشکیل می‌دادند.
حدود 65 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه بدلیل مصرف سیگار است. عفونت‌های ویروسی ایجاد کننده سرطان همانند HCV, HBV, HPV ( هپاتیت‌های ویروسی نوع A,B و پاپیلوما ویروس) مسئول حدود 20 درصد مرگ ناشی از سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.
با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به دو برابر فعلی افزایش یابد.
از مهم ترین و شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران می‌توان به سرطان پوست، پستان در زنان، پروستات در مردان و روده بزرگ در هر دو جنس اشاره کرد.
مهم‌ترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان، تحولات اقتصادی، صنعتی شدن جوامع باعث تغییراتی در شیوه زندگی شامل افزایش مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم (به ویژه مصرف کم میوه و سبزیجات، غذاهای چرب و پرکالری)، کم تحرکی، افزایش وزن شده و طی همه گیری کووید 19 هر روز به شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن افزوده شده است.
نکته مهم این است که بیش از 40 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان، با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی، قابل پیشگیری هستند.
مهم‌ترین عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان عبارت‌اند از: مصرف سیگار، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی نادرست شامل مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی و مصرف کم میوه و سبزی‌ها، کم‌تحرکی، برخی عفونت‌های ویروسی و مزمن مثل ایدز، هپاتیت B، C، HPV که در ایجاد سرطان‌های کبد، سرویکس، لنفوم و … دخیل است، دودهای داخل منزل ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های جامد، اشعه‌های مضر و غیر یونیزان خورشید(uv)، آلودگی هوا.
با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه‌ریزی به‌منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت‌های تسکینی ضروری به نظر می‌رسد.
پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا پانزدهم بهمن، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان‌ها از میلیون‌ها مرگ و میر قابل پیشگیری به‌واسطه بروز انوع سرطان و با شعار «فاصله‌ها را کم کنیم» اجرا خواهد شد.
پویش ملی مبارزه با سرطان فرصتی است تا با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام مؤثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.
لذا از همه افراد، خانواده‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و مردم نهاد، دعوت می‌کنیم به این پویش بپیوندند و با رعایت سبک زندگی سالم از سرطان پیشگیری کنند و چنانچه خود و اطرافیان ایشان به سرطان مبتلا هستند نیز با مراقبت و امیدواری از صدمات ناشی از آن بکاهند و مسیر بهبودی را هموار کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65553