کد خبر : 65544
تاریخ : 1401/11/10
گروه خبری : زیست بوم

آلودگی‌ کارخانه سیمان، تهدیدی برای سلامت‌ مردم و محیط زیست سیروان است

علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان در اثر آلودگی این کارخانه دچار مشکل شده است و بهبود سیستم فیلتراسیون و کاهش میزان آلودگی زیست محیطی ضرورت دارد، افزود: آلودگی ‌های زیست محیطی آسیب‌هایی به دنبال دارد که اگر جلوی آن‌ها گرفته نشود، ‌مشکلات عدیده‌ای برای گیاهان و جانوران و حتی انسانی به‌وجود می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه احداث کارخانه سیمان از نظر اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه مفید است، اما آلودگی آن قابل قبول نیست، اظهار کرد: عدم حضور مدیران این کارخانه در منطقه و بی‌توجهی آن به مسائل زیست محیطی پذیرفتنی نیست و باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.
فرماندار سیروان با بیان اینکه گرد و غبار و دود ناشی از فعالیت کارخانه سیمان می‌تواند به مراتع و جنگل‌های منطقه آسیب وارد کند، تأکید کرد: به‌منظور کاهش اثرات گرد و غبار منتشره، باید از انتشار این ذرات از مبدأ جلوگیری شود که برای دستیابی به این امر می‌بایست عملیات تهویه و هدایت گرد و غبار به تجهیزات غبارگیری و به موازات آن سرویس مرتب تجهیزات و غبارگیرها انجام شود.
رئیسی با اشاره به اینکه سیروان دارای طبیعتی بکر و آثار تاریخی زیادی است که گردشگران را بسوی خود فرا می‌خواند، یادآور شد: آلودگی بیش از حد این واحد صنعتی باعث شده گردشگران کمتر به این منطقه سفر کنند.
وی تصریح کرد: متأسفانه مراتع و جنگل‌های اطراف کارخانه درآستانه‌ی نابودی است و آلودگی‌های کارخانه سیمان مردم را با بیماری‌های فراوانی ازجمله بیماری‌های ریوی روبرو کرده و می‌کند، اما مسئولان این کارخانه توجهی به این معضل نمی‌کنند.
فرماندار سیروان گفت: وجود کارخانه سیمان ایلام در کنار جنگل و در نزدیکی روستاها از یک طرف و تخریب اراضی کشاورزی اطراف کارخانه با نشست ذرات معلق سیمان،‌ تخریب جنگل و قطع درختان جنگلی اطراف محل بهره‌برداری از سوی دیگر باعث شده که این ساخته دست بشری به قاتلی مرموز در سال‌های آینده تبدیل شود.
رئیسی با اشاره به اینکه این آلودگی‌ها کار را بر این اهالی سخت کرده است، اضافه کرد: گاهی اوقات غلظت دود معلق در هوا به‌خوبی احساس می‌شود و بوی نامطلوبی به استشمام اهالی روستاهای نزدیک این کارخانه می‌رساند.
وی با بیان اینکه آلایندگی کارخانه‌ سیمان ایلام تهدیدی جدی برای سلامت مردم منطقه و روستاهای اطراف است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: مسئولان و دستگاه‌های نظارتی باید علاوه بر توجه داشتن به مقوله‌ تولید و اشتغال، مسائل زیست محیطی را فراموش نکنند و تمهیدات لازم دراین زمینه بیاندیشند.
فرماندار سیروان با اشاره به اینکه کارخانه سیمان ایلام باید به مسئولیت‌های اجتماعی در قبال روستاهای سیروان عمل کند و تاکنون هیچ اقدام مفیدی در این زمینه انجام نداده است، تصریح کرد: این کارخانه می‌بایست در کنار این همه ضررهای زیست محیطی و انسانی، در راستای عمران و آبادانی مناطق روستایی این شهرستان؛ قدم‌های خوبی بردارد که متأسفانه تاکنون به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل نکرده است.
رئیسی با بیان اینکه هم‌اکنون تعدادی از بازنشستگان به‌عنوان مشاور حقوق‌های بالایی از این کارخانه دریافت می‌کنند که برخی از آن‌ها همیشه حضور ندارند، گفت: این کارخانه باید تکلیف بازنشستگان را برای افکار عمومی روشن کند و فقط تعدادی افراد بومی استان را در محیط‌های کارگری به‌کارگیری نموده که قدرت تصمیم‌گیری ندارند و تمام تصمیمات آن‌ها در دفتر مرکزی تهران صادر می‌شود که به خواسته‌های مسئولان استانی و شهرستان هم توجه نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان ایلام در مقابل مردمان این دیار مسئول است و باید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به مردمان این شهرستان خدمات‌رسانی کند، افزود: نماینده عالی دولت در استان در سفر یک روزه خود به شهرستان از عدم توجه این کارخانه به مسئولیت‌های اجتماعی انتقاد کرد و خواستار رفع مشکلات زیست محیطی این واحد صنعتی نیز شده است.
فرماندار سیروان با اشاره به اینکه سیمان ایلام یکی از ارکان صنعتی استان و از صنایع ارزش‌آفرین است و می‌بایست همواره خود را در قبال جوامع محلی مسئول بداند؛ چراکه از منابع انسانی و طبیعی و اقتصادی آن منطقه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این شرکت باید علاوه بر دغدغه سوددهی اقتصادی برای سهامداران، برنامه‌های ویژه‌ای را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی برای سایر ذی‌نفعان شرکت اعم از کارکنان، مشتریان، جوامع محلی پیرامون شرکت، محیط زیست، نهادهای مردمی، شهروندان و غیره اجرا کند.
رئیسی تصریح کرد: سیمان ایلام در حوزه فقرزدایی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار منطقه نباید منتظر دعوت باشد و این امر باید جزیی از برنامه‌های رفاه اجتماعی آن شرکت باشد که متأسفانه تاکنون در این زمینه نیز موفق نبوده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65544