کد خبر : 65492
تاریخ : 1401/11/9
گروه خبری : جامعه

روند صدور پروانه کسب در همدان تسهیل می‌شود

محمد ارغوان روز گذشته با بیان اینکه همکاری اتاق اصناف و فنی و حرفه‌ای استان به‌منظور افزایش سطح دانش شغلی، مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال گسترش می‌یابد، اظهار کرد: برابر ماده 31 قانون نظام صنفی برای برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و تخصصی پیش‌نیاز صدور پروانه کسب با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است.
وی با اشاره با اینکه طبق این تفاهم‌نامه خدمات آموزشی توسط اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی به متقاضیان مشاغل تولیدی، خدماتی و خدماتی فنی ارائه می‌شود، تصریح کرد: افرادی که خواهان دریافت پروانه کسب در مشاغل تخصصی و فنی هستند، باید گواهینامه از مراجع ذی‌ربط به‌خصوص فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته یکی از مشکلات اصناف و بازاریان زمان‌بر بودن برگزاری دوره‌های آموزشی بود، یادآور شد: این درحالی است که حداکثر مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده در قانون برای دریافت پروانه کسب سه ماه است.
وی خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم‌نامه متقاضیان دریافت پروانه کسب با ثبت‌نام در طرح استادشاگردی وارد محیط واقعی کسب‌وکار ملموس شده و این نوع از آموزش به یک تجربه مطلوب و اثرگذار مبدل خواهد شد؛ به‌نحوی که افراد خبره و صاحب نظر بر مهارت‌افزایی کارآموزان نظارت خواهند داشت.
ارغوان با تأکید بر اینکه متقاضیان پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه به کارشناسان و خبرگان فعال در اتحادیه معرفی و پس از گذراندن دوره عملی به اتاق اصناف مراجعه می‌کنند، متذکر شد: این افراد پس از دوره‌های تئوری و آزمون حضوری موفق به کسب گواهینامه خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق باعث می‌شود فنی و حرفه‌ای برای برگزاری دوره در انتظار تکمیل ظرفیت کلاس‌های خود نماند و افراد در محیط واقعی دوران کارآموزی را بگذرانند، ادامه داد: برای واحدهای صنفی نیروی کار بدون هزینه‌های اضافی تأمین می‌شود که قطعاً در فعالیت آن‌ها نیز مؤثر است.
مشاور اقتصادی استاندار همدان در اصناف و بازار خاطرنشان کرد: افراد پس از گذراندن این دوره‌های آموزشی گواهینامه‌های قابل ترجمه که همه مزایای گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای را دارند، دریافت می‌کنند و برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود.
وی اظهار کرد: با این اتفاق زمان صدور و آموزش فنی و حرفه‌ای به‌شدت کاهش یافته و موجب افزایش رضایتمندی شهروندان و اصناف و بازاریان خواهد شد؛ ضمن آنکه برای بیش از پنج هزار استاندارد شغلی، امکان برگزاری دوره و صدور گواهینامه وجود دارد.
ارغوان در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای این تفاهم‌نامه بسیاری از مشکلات آموزشی اصناف رفع و این امر موجب ارتقای سطح علمی و عملی بازاریان شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65492