کد خبر : 65418
تاریخ : 1401/11/6
گروه خبری : سلامت

اشعه نور خورشید متهم ردیف اول سرطان چشم

تماس چشم با مواد اسیدی سبب نابینایی می‌شود/ لزوم استفاده از عینک آفتابی ضد uv در روزهای برفی

سپهرغرب، گروه - عطیه صفی‌زاده : چشم یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عضو موجود در بدن است که سلامتی و تندرستی مربوط به آن همیشه مورد توجه بسیاری از پزشکان بوده، بی‌شک کوچک‌ترین آسیب به چشم‌ها می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به‌وجود آورده و زندگی شما را به تباهی بکشاند.
امروزه بسیاری از مردم به‌دنبال آشنایی با بهترین و مناسب‌ترین راه‌ها و روش‌های سالم نگه داشتن چشم‌ها هستند تا بتوانند به شکل ایده‌آلی تا آخر عمر خود از دیدن جهان اطرافشان لذت ببرند.
در دنیای امروز به‌دلیل استفاده بیش از حد از رایانه و گوشی‌های همراه، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، گرد، خاک و غیره تعداد زیادی از افراد به پیری، خشکی و یا آب مراوید مبتلا می‌شوند.
در همین راستا با توجه اهمیت به اهمیت موضوع با عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت‌و‌گو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
هرمز شمس با بیان اینکه ضربه به چشم یکی از عوامل آسیب‌رسان به عصب بینایی است که در صورت شدید بودن نابینایی فرد را به‌دنبال خواهد داشت عنوان کرد: در این راستا می‌توان به ضربه چاقو، انفجار مواد منفجره و غیره اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه مواد اسیدی که برای نظافت منازل استفاده می‌شود اگر وارد چشم شود در برخی موارد ممکن است منجر به کوری فرد شود افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و خانه‌تکانی، از بانوان می‌خواهیم که در استفاده از این مواد دقت لازم را به عمل آورند.
متخصص چشم‌پزشکی شبکیه و زجاجیه با بیان اینکه آلودگی هوا منجر به بروز عوارض مختلفی در چشم ازجمله خشکی می‌شود، گفت: نگاه کردن به خورشیدگرفتگی بدون فیلترهای محافظتی بسیار خطرناک است و در برخی مواقع حتی سبب کوری و نابینایی خواهد شد.
شمس با بیان اینکه نگاه مستقیم و طولانی‌مدت به نور آفتاب به چشم و آسیب می‌زند، عنوان کرد: برخلاف تصوری که داریم، آفتاب زمستان قدرت بیشتری برای آسیب زدن دارد بنابراین در زمستان و هنگام بارش برف باید از عینک ضد اشعه فرابنفش (uv) استفاده کرد چراکه اشعه‌های نور خورشید صدمات عمیقی به چشم وارد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اشعه آفتاب ازجمله عواملی است که سبب سرطان چشم و پوست می‌شود، گفت: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بیماری‌های چشمی را در پی خواهد داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اینکه استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی ازجمله رایانه و تلفن همراه به چشم ضرر می‌رساند، عنوان کرد: در رایانه‌های جدید فیلتر آبی وجود دارد که مانع از ورود اشعه‌های مضر به چشم می‌شود.
شمس با بیان اینکه کارهای با دقت زیاد و ظرفیت همانند قالی‌بافی و استفاده بیش از حد از رایانه و تلفن همراه می‌تواند سبب نزدیک‌بینی و آسیب به چشم شود، اذعان کرد: عینک‌های مخصوص کار با رایانه یا همان بلوکات از ورود اشعه مضر یارانه به چشم جلوگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیشتر بانوان به خشکی چشم مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: خشکی چشم وضعیتی شایع است و زمانی رخ می‌دهد که اشک قادر به چرب کردن چشم نباشند. اشک‌ امکان دارد به دلایل متفاوت ناکافی باشند به عنوان مثال، خشکی چشم‌ ممکن است در صورتی رخ دهد که اشک کافی تولید نشود و یا کیفیت پایینی داشته باشد.
این چشم‌پزشک با بیان اینکه آلودگی هوا تأثیر بسزایی بر بروز خشکی چشم دارد عنوان کرد: برای مثال در تهران بیشتر مردان و زنان به‌دلیل آلودگی بیش از حد هوا دچار این عارضه می‌شوند.
شمس با بیان اینکه بعد از جراحی‌های لازک و اصلاح نمره چشم ممکن است فرد به سندروم خشکی چشم مبتلا شود، عنوان کرد: البته خانم‌‌ها به دلایل ترشحات هورمونی بیشتر دچار خشکی چشم می‌شوند.
وی با ابراز اینکه بسته به درجه خشکی چشم می‌توان فرد را درمان کرد گفت: در خشکی چشم خفیف می‌توان با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی آن را برطرف کرد. در صورت تشدید خشکی باید از داروهای با دوز بالاتر استفاده کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خشکی چشم سبب سوراخ شدن قرنیه می‌شود، عنوان کرد: اگر مشغول خواندن یا انجام کار دیگری هستید که نیاز به تمرکز بصری دارد، فاصله مناسب را از چشم در نظر بگیرید. چشمانتان را برای چند دقیقه بسته یا چندین بار به صورت مکرر به باز و بسته کردن آن‌ها بپردازید تا اشکتان را به طور درست روی چشمانتان پخش کنید.
شمس با بیان اینکه در صورت استفاده بیش از حد از رایانه باید هرچند دقیقه با پلک زدن، چشمک زدن و استراحت کردن، از آسیب به چشم جلوگیری کرد، افزود: اگر صفحه رایانه شما در بالای سطح چشم قرار گیرد، چشمان شما برای دیدن صفحه نمایش باید بازتر شود؛ صفحه کامپیوتر خود را در زیر سطح چشم قرار دهید تا چشمانتان را بیش از حد لزوم باز نکنید. این امر ممکن است باعث کند شدن فرآیند تبخیر اشک شما شود.
وی با بیان اینکه نخستین علامت پیری، در چشم مشخص می‌شود، عنوان کرد: در سنین بالا چشم فرد تطابق خود را دست می‌دهد و نمی‌تواند اجسام دور و نزدیک را به‌خوبی ببیند.
متخصص چشم‌پزشکی شبکیه و زجاجیه با بیان اینکه پیری چشم معمولاً بعد از 42 سالگی رخ می‌دهد، عنوان کرد: در برخی افراد به دلایل مختلف ازجمله وراثت، نقطه مرکزی دیدمان شبکه در آسیب می‌بیند، متورم و یا دچار خون‌ریزی می‌شود و این امر کاهش شدید دید را در پی خواهد داشت.
شمس با بیان اینکه بیان در دنیای امروز به دلیل طول عمر کم افراد عوارض پیری چشم بیشتر از گذشته در بیماران دیده می‌شود، گفت: متأسفانه به دلیل عدم برخوداری از تغذیه سالم، سن ابتلا به آب مراورید در کشور ما کمتر از سایر جوامع است؛ در ایران 40 سالگی و در کشور‌های دیگر بالای 65 سال است.
وی با ابراز اینکه تغذیه و سبک زندگی مناسب تأثیر بسزایی بر سلامت چشم‌ها دارد؛ عنوان کرد: مصرف ماهی، مواد آنتی‌اکسیدان‌دار، میوه، سبزیجات و صیفی‌جات به رنگ قرمز می‌توانند در سلامتی چشم مؤثر بوده از آسیب‌های چشمی جلوگیری کنند.
وی گفت: نوشیدن آب در طول شبانه‌روز می‌تواند بر بهبود خشکی و سلامت چشم تأثیر بسزایی خواهد داشت.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65418