کد خبر : 65236
تاریخ : 1401/11/3
گروه خبری : جامعه

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تشریح کرد:

پویش «هر خانه یک اتاق گرم» و استفاده از دانش‌آموزان به‌عنوان همیاران گاز

تبیین نظام تعرفه‌گذاری گازبهای خانگی

محمدصادق محبی‌نظر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر همدان اعلام کرد: درحال حاضر حدود 600 هزار مشترک خانگی در استان وجود دارند و همدان به‌عنوان نخستین استان سبز کشور به معنای استانی که تمام مشترکین خانگی شهری و روستایی آن (روستاهای بالای 20 خانوار) از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، شناخته می‌شود. شرکت گاز استان همدان مفتخر است امسال با تمهیداتی که درنظر گرفت، با وجود برودت هوا که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده، الحمدلله هیچ مشکلی در گازرسانی به مشترکان خانگی استان همدان پیش نیامد.
در ادامه مدیرعامل شرکت گاز استان همدان افزود: با راه‌اندازی پویش «هر خانه یک اتاق گرم» با مشارکت رسانه ملی و دیگر اصحاب رسانه و همراهی مردم فهیم استان، صرفه‌جویی خوبی در مصرف گاز استان رخ داد؛ تا حدی که با درخواست گاز طبیعی نیروگاه شهیدمفتح برای راه‌اندازی فاز دو نیروگاه با هماهنگی واحد دیسپچینگ شرکت ملی گاز و کمیته استانی مدیریت انرژی موافقت و از ناترازی برق استان نیز جلوگیری شد.
محبی‌نظر در ادامه از پایش مصرف گاز ادارات و صنوف تجاری استان همدان از ابتدای دی‌ماه خبر داد و گفت: در این مدت پنج هزار و 780 مورد پایش و 589 اخطار و 91 مورد قطع گاز انجام شده تا اختلالی در گازرسانی به مشترکین خانگی رخ ندهد.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نظام تعرفه‌گذاری گازبهای خانگی را تبیین کرد و افزود: براساس این تعرفه‌گذاری استان همدان در اقلیم یک یعنی خیلی سرد قرار گرفته و از بیشترین تخفیفات گازبها بهره‌مند شده است. در این نظام تعرفه‌گذاری مشترکین در 12 پله دسته‌بندی شده‌اند که گازبهای سه پله ابتدایی که اصطلاحاً خوش‌مصرف نامیده می‌شوند، طی هفت سال گذشته تغییری نداشته و امسال نیز افزایشی ندارد. در سه پله بعدی 30 درصد افزایش گازبها لحاظ شده و برای دو پله انتهایی که اصطلاحاً بدمصرف شناخته می‌شوند، جهت هر متر مکعب گاز پنج و 6 هزار تومان درنظر گرفته شده است. طبق آمار مصرف سال گذشته 72 درصد از مشترکین استان جزء سه پله نخست بودند و فقط دو درصد از مشترکین جزء بدمصرف‌ها بودند. در این نظام تعرفه‌گذاری گازبهای مشترکین زیر پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی درصورت رعایت الگوی مصرف، رایگان درنظرگرفته شده است. این رایگانی براساس اجرای عدالت یارانه انرژی اجرا شده و گازبهای این عزیزان از افزایش گازبهای مشترکین بدمصرف تأمین خواهد شد.
وی در ادامه ضمن تشریح مصرف گاز در ایران در مقایسه با استاندارد جهانی، اعلام کرد: جهت حفظ پایداری گازرسانی به مردم عزیز باید الگوی مصرف انرژی در کشور اصلاح شود که این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. در همین راستا شرکت گاز استان همدان با راه‌اندازی جشنواره‌های دانش‌آموزی سعی دارد فرهنگ‌سازی را از کودکان آغاز کند. این جشنواره در دو سطح متوسطه و ابتدایی برگزار شده و دانش‌آموزان مقطع متوسطه ضمن نصب برنامه موبایلی و ثبت ارقام سیاه‌رنگ کنتور گاز منزل خود، در این جشنواره ثبت‌نام می‌کنند و با استفاده از راهکار پیشنهادی خود سعی خواهند کرد مصرف گاز خانه خود را کاهش دهند. در پایان بهمن‌ماه با بررسی مصرف گاز این دانش‌آموزان توسط شرکت گاز استان همدان، به دانش‌آموزانی که راهکار مناسبی ارائه دهند، جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد. در مقطع ابتدایی نیز کتاب‌هایی با نقاشی و شعر برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده که همراه با حضور مربیان آموزشی در مدارس توزیع می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65236