کد خبر : 65171
تاریخ : 1401/11/1
گروه خبری : استان‌ها

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

اصلاح الگوی مصرف انرژی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

محمدصادق محبی‌نظر اعلام کرد: در حال حاضر حدود 600 هزار مشترک خانگی در استان همدان وجود دارد و استان به‌عنوان اولین استان سبز کشور به این معنا که تمام مشترکین خانگی شهری و روستایی استان (روستاهای بالای بیست خانوار) از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، شناخته می‌شود. وی افزود: شرکت گاز استان همدان مفتخر است امسال با تمهیداتی که در نظر گرفت، با وجود برودت هوا که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بود، الحمدلله هیچ مشکلی در گازرسانی به مشترکان خانگی استان همدان نداشته باشد.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: با راه‌اندازی پویش "هر خانه یک اتاق گرم" با مشارکت رسانه ملی و دیگر اصحاب رسانه و همراهی مردم فهیم استان صرفه‌جویی خوبی در مصرف گاز استان رخ داد تا حدی که با درخواست گاز طبیعی نیروگاه شهید مفتح برای راه‌اندازی فاز 2 نیروگاه با هماهنگی واحد دیسپچینگ شرکت ملی گاز و کمیته استانی مدیریت انرژی موافقت شد و از ناترازی برق استان نیز جلوگیری شد.

 

محبی‌نظر در ادامه از پایش مصرف گاز ادارات و صنوف تجاری استان همدان از ابتدای دی‌ماه خبر داد و افزود: در این مدت 5780 مورد پایش، 589 اخطار و 91 موردقطع گاز انجام شده تا اختلالی در گازرسانی به مشترکین خانگی رخ ندهد.

 

وی نظام تعرفه‌گذاری گازبهای خانگی را تبیین کرد و گفت: بر اساس این تعرفه‌گذاری استان همدان در اقلیم یک یعنی خیلی سرد قرار گرفته و از بیشترین تخفیفات گازبها بهره‌مند شده است. در این نظام تعرفه‌گذاری مشترکین در 12 پله دسته‌بندی شده‌اند که گازبهای 3 پله ابتدایی که اصطلاحا خوش‌مصرف نامیده می‌شوند طی 7 سال گذشته تغییری نداشته و امسال نیز افزایشی نداشته‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان ادامه داد: در 3 پله بعدی 30 درصد افزایش گازبها لحاظ شده و دو پله انتهایی که اصطلاحا بدمصرف شناخته می‌شوند برای هر مترمکعب گاز 5000 تومان و 6000 تومان در نظر گرفته شده است. طبق آمار مصرف سال گذشته 72 درصد از مشترکین استان جزو 3 پله اول بودند و فقط 2 درصد از مشترکین جزوه بد مصرف‌ها بودند.

محبی‌نظر توضیح داد: در این نظام تعرفه‌گذاری برای مشترکین تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف به‌صورت رایگان در نظرگرفته شده است. این رایگانی بر اساس اجرای عدالت یارانه انرژی اجرا شده و گازبهای این عزیزان از افزایش گازبهای مشترکین بدمصرف تامین خواهد شد.

 

وی در ادامه ضمن تشریح مصرف گاز در ایران در مقایسه با استاندارد جهانی اعلام کرد: جهت حفظ پایداری گازرسانی به مردم عزیز باید الگوی مصرف انرژی در کشور اصلاح شود که این مهم نیاز به فرهنگسازی دارد. در همین راستا شرکت گاز استان همدان با راه‌اندازی جشنواره‌های دانش‌آموزی سعی دارد فرهنگسازی را از کودکان آغاز نماید. این جشنواره در دو سطح متوسطه و ابتدایی برگزار شده و دانش‌آموزان مقطع متوسطه ضمن نصب برنامه موبایلی و ثبت ارقام سیاه رنگ کنتور گاز منزل خود در این جشنواره ثبت نام می‌نمایند و با استفاده از راهکار پیشنهادی خود سعی می‌کنند مصرف گاز خانه خود را کاهش دهند.

این مسئول تاکید کرد: در پایان بهمن ماه با بررسی مصرف گاز این دانش‌آموزان توسط شرکت گاز استان ‌به دانش‌آموزانی که راهکار مناسبی ارائه دهند جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد. ضمن اینکه در مقطع ابتدایی نیز کتاب‌هایی با نقاشی و شعر برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که همراه با حضور مربیان آموزشی در مدارس توزیع می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65171